Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2010-11
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Context de l'assignatura per al curs 2010-11
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Comprendre l'organització metodològica del signe lingüístic, valorant la importància de la noció de nivell i la de les diverses disciplines encarregades de la descripció del signe.
- Conèixer les diverses propostes teòriques que han caracteritzat l'organització estructural del signe lingüístic.
- Entendre la noció, l'estructura i el tipus d'unitats lingüístiques del plànol de l'expressió.
- Conèixer les unitats lingüístiques del pla del contingut relatiu.
- Conèixer les unitats lingüístiques del pla del contingut absolut.
- Valorar la importància del text com a unitat qualitativament superior.
- Fer estudis comparatius entre les estructures de diverses llengües.
- Comprendre l'estructura del pla de l'expressió del signe lingüístic des d'un punt de vista lineal, determinant les disciplines que l'estudien i especificant-ne els objectes.
- Conèixer els diversos aspectes en què es pot estructurar la descripció fonètica i fonólogica de la llengua.
- Comprendre la problemàtica subjacent a la delimitació dels continguts de la morfologia i la sintaxi.
- Comprendre i valorar les raons que permeten la defensa de l'autonomia de les dues disciplines en les diverses propostes realitzades al llarg de la història.
- Conèixer les diverses reflexions sorgides al llarg de la història sobre la problemàtica del significat.
- Demarcar els àmbits disciplinaris de la lexicologia i la lexicografia, delimitant-ne els objectes d'estudi.
- Conèixer els tipus de semàntica i els camins per a arribar al significat.
- Comprendre la situació i els marcs d'existència dels fets lingüístics i les branques de la lingüística que s'hi han apropat prenent-los com a objecte d'estudi i recerca.
- Entendre els fonaments de la psicolingüística a partir de les aportacions teòriques al llarg de la història.
- Entendre en què consisteix la sociolingüística, valorant-ne les diverses aportacions teòriques i les línies principals de recerca en l'actualitat.
- Conèixer en què consisteix l'antropologia lingüística, diferenciar-la de la sociolingüística i valorar la importància de les anàlisis conversacionals.
- Comprendre la importància de la pragmàtica en la lingüística actual, coneixent-ne les teories més importants.
- Adquirir una visió panoràmica de les principals aportacions en l'àmbit de la filosofia del llenguatge.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Sense dades
;