Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2021-22
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Context de l'assignatura per al curs 2021-22
La asignatura presenta un panorama histórico y crítico del teatro español durante el Siglo de Oro que se ocupa de su origen, desarrollo, manifestaciones, géneros, autores y obras, especialmente los relacionados con la Comedia del citado período y las representaciones en los corrales de comedias.
Al mismo tiempo, y dado que es la primera asignatura dedicada al teatro exclusivamente, se presenta una caracterización del mismo como género literario y manifestación espectacular, aunque aplicada al marco histórico del Siglo de Oro
La asignatura se imparte en el segundo cuatrimestre del tercer curso coincidiendo con la asignatura dedicada a la Literatura Española del siglo XVII (poesía y prosa).
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC13 : Capacitat per a comprendre les característiques i l'evolució dels moviments i tendències literàries en espanyol com a manifestacions de l'activitat artística i creativa en llengua espanyola en qualitat d' individus coneixedors del paper d'aquestes manifestacions en la construcció del pensament.
- CC14 : Ser capaç de comprendre el paper dels moviments i tendències dels gèneres literaris en llengua espanyola en la construcció del pensament literari clàssic i contemporani i valorar el seu impacte en l'àmbit social.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP19 : Capacitat per a identificar els corrents crítics literaris, les seues categories, conceptes i nomenclatura, com a eina fonamental per a desenvolupar la capacitat d'anàlisi i crítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari, etc.) en tant manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Adquirir un coneixement panoràmic de l'evolució del teatre castellà des de l'edat mitjana fins al Renaixement.
- Precisar el concepte de barroc, analitzar-ne la correspondència amb les compartimentacions de la ciència històrica i fitar-ne cronològicament l'àmbit en la producció dramàtica posterior al Renaixement.
- Entendre l'Arte nuevo de hacer comedias, de Lope de Vega, com una preceptiva dramàtica revolucionària i tractar-la atenent a les controvèrsies sobre el teatre del seu temps.
- Adquirir un coneixement suficient del teatre de Lope de Vega i de les seues expressions genèriques de més recorregut: comèdies de comendadors, comèdies d'embolics i costums i la tragicomèdia.
- Adquirir un coneixement suficient del teatre de Tirso de Molina i del problema d'atribució d'El Burlador de Sevilla, origen del mite de Don Joan.
- Adquirir un coneixement suficient del teatre de Calderón i establir-ne una classificació en comèdies de capa i espasa, drames filosòfics i religiosos, drames d'honor, comèdies mitològiques i actes sacramentals.
- Adquirir un coneixement suficient de l'obra dramàtica de Moreto i Rojas Zorrilla.
- Adquirir un coneixement suficient dels principals autors i obres de comèdia burlesca i dels gèneres breus.
- Analitzar els diversos procediments per a conceptualitzar el barroc, establint correspondències de concordança i discordança entre els proposats per les ciències.
- Reflexionar sobre la pertinència d'aplicar les categories historiogràfiques usuals en la distribució de la seqüència històrica a la realitat del teatre espanyol del segle d'or, els autors i les obres.
- Pensar sobre els marcs conceptuals i els rètols terminològics habilitats per a l'estudi de la literatura dramàtica del segle XVII, i fer l'anàlisi comparativa entre els vigents en la cultura espanyola i en altres cultures.
- Reflexionar sobre els processos diacrònics de successió literària en el marc proposat (èpoques, corrents, generacions) i les relacions horitzontals dels dramaturgs espanyols amb els de altres cultures i del teatre amb altres manifestacions estètiques.
- Llegir, analitzar i valorar les obres rellevants per la condició artística i la representativitat quant al món de valors i d'opcions estètiques vigents en el període històric especificat, en els diversos trams cronològics i els diversos estrats de gènere teatral: cicle de Lope, Tirso i les obres atribuïdes, el mite de Don Joan, cicle de Calderón i altres formes teatrals.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Conocer los autores y las obras fundamentales del patrimonio teatral español del Siglo de Oro y su vigencia en la actualidad, tanto en lo relacionado con su representación escénica nacional e internacional como en lo referente a la atención prestada por el sector editorial, el sistema educativo, la crítica y la investigación universitaria.
;