Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2010-11
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Context de l'assignatura per al curs 2010-11
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències genèriques de grau
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC12 : Capacitat per a comprendre l'origen de l'espanyol amb la finalitat de poder reconèixer els diferents estadis de l'evolució de la llengua i establir connexions amb els factors històrics i socioculturals i les manifestacions escrites que van determinar i van ser determinades per aquest procés.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Demostrar coneixement dels elements externs implicats en l'evolució de la llengua.
- Descriure les diverses etapes de la formació de la llengua espanyola, partint del nivell fònic i la manifestació d'aquest en els textos.
- Reconèixer les divergències entres fonts d'informació i referències bibliogràfiques per a l'estudi de la història de la llengua espanyola.
- Definir els conceptes i termes que permeten entendre els processos de formació i desenvolupament de la llengua espanyola.
- Contrastar les principals aportacions teoricopràctiques que s'han fet en l'àmbit de la història de la llengua espanyola.
- Analitzar el fenomen del canvi lingüístic, les causes, les conseqüències i els corrents lingüístics que l'han tractat.
- Dominar la terminologia dels diversos canvis fònics (fonètics i fonològics) que van condicionar l'evolució de la llengua espanyola, a més dels trets que els caracteritzen.
- Descriure els aspectes vocàlics i consonàntics del llatí clàssic i del vulgar que van incidir en la configuració del sistema vocàlic i consonàntic del castellà.
- Reconèixer el sistema vocàlic tònic, àton i els processos que s'hi veuen afectats (diftongació, monoftongació, iod, etc.), des dels orígens del castellà fins al segle XV.
- Reconèixer el reajustament fonològic de l'època de l'espanyol clàssic.
- Valorar les aportacions fetes per l'Acadèmia de la Llengua Espanyola.
- Dominar les tècniques de comentari de text foneticofonològic.
Procedimentals:
- Utilitzar adequadament, i segons els contextos, la terminologia pròpia de la història de la llengua espanyola.
- Localitzar fonts d'informació i referències documentals per a l'estudi fònic de la història de la llengua espanyola en suports diferents.
- Utilitzar amb habilitat corpus diacrònics digitalitzats i extraure'n informació fònica precisa per a l'estudi de la història de la llengua espanyola.
- Explicar el procés del canvi lingüístic com a eix vertebrador en l'evolució de la història de la llengua espanyola.
- Analitzar els canvis lingüístics fònics que s'han produít al llarg de la història de la llengua espanyola i han configurat les diverses etapes de l'evolució d'aquesta.
- Distingir entre canvi lingüístic regular i canvi esporàdic.
- Identificar en textos el canvi lingüístic en els diferents nivells d'anàlisi.
- Identificar els canvis fònics (fonètics i fonològics) que han estat presents en l'evolució diacrònica del lèxic de la llengua espanyola.
- Analitzar les principals transformacions del sistema consonàntic esdevingudes en el castellà medieval, atenent-ne a les causes i motivacions.
- Identificar els trets de la norma septentrional i meridional, en textos redactats durant l'època de l'espanyol clàssic.
- Identificar les formes gràfiques vocàliques i consonàntiques en textos de l'època medieval i clàssica de la història de la llengua espanyola.
- Valorar els canvis lingüístics produïts en l'últim període de la història de la llengua espanyola, fins a l'espanyol contemporani, contrastant-ne les aportacions acadèmiques i no acadèmiques.
- Desenvolupar la tècnica del comentari de text fònic des d'una perspectiva diacrònica.
- Aplicar les tècniques de comentari de text foneticofonològic a documents representatius de diverses etapes de la història de la llengua espanyola.
Actitudinals:
- Demostrar responsabilitat i compromís en els treballs individuals i col·laboratius, amb una participació activa, constructiva i cortesa.
- Desenvolupar una actitud crítica d'autoavaluació i autocorrecció respecte del que s'ha produït.
- Mantenir una actitud constant d'actualització d'habilitats i coneixements relacionats amb l'aprenentatge de l'espanyol.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Sense dades
;