Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació.

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC9 : Conèixer les característiques lexicosemàntiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Conceptuals

  • Reconèixer, identificar i descriure les diverses unitats d'anàlisi lexicològica i semàntica, a més de les relacions semàntiques que es produeixen en el lèxic.
  • Reconèixer, identificar, descriure i discriminar els principals mecanismes de derivació en espanyol.
  • Reconèixer, identificar, descriure i discriminar els principals mecanismes de composició en espanyol.
  • Reconèixer, identificar, descriure i discriminar altres mecanismes lexicològics de l'espanyol.
  • Reconèixer, identificar, descriure i discriminar les unitats fraseològiques de l'espanyol.
  • Relacionar i diferenciar entre els diversos mecanismes de neologia (formal, externa i semàntica).
  • Definir i delimitar els conceptes d'argot, jerga i tecnolecte.
  • Diferenciar, discriminar i identificar diverses fases de normalització dels termes.
  • Diferenciar entre metàfora i metonímia.
  • Entendre el paper de la metàfora i la metonímia en els processos neològics.
  • Ser capaç de discriminar entre els diversos canvis de significat que es produeixen en el lèxic.
  • Analitzar i comparar diversos mecanismes d'estructuració del lèxic.
  • Ser capaç de valorar i aplicar els diversos recursos de neologia de què disposa l'espanyol.

Procedimentals

  • Combinar diversos mecanismes neològics en el discurs.
  • Analitzar diversos procediments de neologia d'acord amb el que s'ha aprés.
  • Conèixer diversos enfocaments en l'anàlisi dels mecanismes lexicològics i semàntics de l'espanyol.
  • Segmentar i analitzar les unitats lèxiques, tenint-ne en compte els procediments de formació.
  • Produir neologismes emprant les eines de neologia de l'espanyol.
  • Aplicar els coneixements teòrics apresos a l'anàlisi lexicològica i semàntica.

Actitudinals

  • Mostrar una actitud positiva cap al procés d'aprenentatge.
  • Valorar i integrar els coneixements i procediments adquirits en lexicologia i semàntica en el procés de formació general.
  • Desenvolupar valors relacionats amb la iniciativa i la capacitat d'èxit.
  • Incentivar la capacitat crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
  • Assumir l'activitat dialèctica com a part del procés d'aprenentatge.
  • Integrar les opinions pròpies en debats.
  • Respectar i valorar les opinions dels altres quant a les nocions apreses.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

;

Dades generals

Codi: 31522
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
    Crèdits teòrics: 1,8
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix