Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2010-11
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Context de l'assignatura per al curs 2010-11
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
Competències genèriques de la UA
- CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC7 : Conèixer les característiques morfosintàctiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Conèixer els trets generals de les oracions relatives de caràcter adjectiu.
- Comprendre les propietats formals, semàntiques i sintàctiques de les adjectives explicatives i de les adjectives restrictives.
- Comprendre el paper de les formes verbals en la construcció dels significats de les oraciones adjectives.
- Conèixer les propietats formals, sintàctiques, semàntiques i discursives de les oracions pseudoapositives.
- Conèixer les normes sobre l'ús correcte dels pronoms relatius i les formes verbals en les oracions adjectives.
- Conèixer les característiques generals de les oracions substantives.
- Conèixer els plantejaments més estesos sobre el significat dels modes en espanyol.
- Conèixer els tipus principals de predicats que seleccionen indicatiu o subjuntiu en l'oració substantiva.
- Comprendre la relació entre les propietats semàntiques del predicat subordinant i el mode de l'oració substantiva.
- Conèixer els casos d'aparent discordança entre el predicat subordinant i el mode de la subordinada i comprendre'n les causes.
- Conèixer les característiques pròpies de les oracions substantives d'infinitiu i les diferències quant a les oracions substantives amb verb en forma personal.
- Comprendre les regles generals de la infinitivització de les oracions substantives argumentals.
- Conèixer les normes generals sobre la infinitivització segons la classe del predicat subordinant.
- Conèixer els trets formals, semàntics i sintàctics de les construccions comparatives i dels tipus de construccions comparatives, a més de les diferències amb altres construccions pròximes.
- Conèixer les diferències entre comparatives pròpies i falses comparatives.
- Conèixer les propietats semàntiques i sintàctiques de les oracions consecutives i dels tipus d'oracions consecutives.
- Conèixer les propietats generals de les oracions condicionals i les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions condicionals.
- Conèixer les normes d'ús de les formes verbals en les oracions condicionals.
- Conèixer pautes sintàctiques per a expressar la condicionalitat.
- Conèixer les peculiaritats i classes de les oracions concessives.
- Comprendre el paper dels nexes, l'ordre i les formes verbals en la construcció dels matisos de les oracions concessives.
- Conèixer pautes sintàctiques i discursives per a expressar la concessivitat.
- Conèixer les propietats generals de les oracions causals i les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions causals.
- Comprendre el paper dels nexes, l'ordre i les formes verbals en la construcció dels matisos de la causalitat.
- Conèixer pautes sintàctiques i discursives per a expressar la causalitat.
- Conèixer les propietats generals de les oracions finals i les propietats semàntiques i formals de les construccions relacionades amb l'expressió de la finalitat.
- Conèixer els trets sintàctics i semàntics de les oracions locatives i les diferències amb les adjectives.
- Conèixer els trets semàntics i sintàctics de les construccions amb valor modal.
- Conèixer les característiques generals de les oracions temporals.
- Conèixer l'aportació dels nexes i les formes verbals en l'expressió de les relacions temporals.
Procedimentals
- Descriure, partint d'enunciats concrets, els trets generals de les oracions relatives de caràcter adjectiu.
- Descriure les propietats formals, semàntiques i sintàctiques de les adjectives explicatives i de les adjectives restrictives i aplicar-les a casos concrets.
- Diferenciar oracions restrictives i oracions explicatives.
- Descriure les variacions de significat relacionades amb el canvi dels modes en oracions adjectives concretes.
- Descriure les propietats formals, sintàctiques, semàntiques i discursives de les oracions pseudoapositives.
- Diferenciar usos correctes i incorrectes dels relatius i de les formes verbals en oracions adjectives concretes.
- Descriure les característiques generals de les oracions substantives.
- Explicar el significat dels modes en espanyol.
- Descriure els tipus principals de predicats que seleccionen indicatiu o subjuntiu en l'oració substantiva.
- Identificar les classes de predicats en enunciats concrets.
- Raonar la selecció d'indicatiu o subjuntiu en enunciats concrets, prenent com a base el predicat subordinant.
- Identificar casos d'aparent discordança entre el predicat subordinant i el mode de la subordinada i explicar-ne les causes.
- Descriure les característiques pròpies de les oracions substantives d'infinitiu i les diferències amb les oracions substantives amb verb en forma personal.
- Aplicar les normes sobre infinitivització a oracions concretes.
- Conèixer les normes generals sobre la infinitivització segons la classe del predicat subordinant.
- Identificar infinitivització per coreferència amb un argument del verb principal i la infinitivització amb un sentit genèric o indefinit, a més d'explicar-ne les diferències.
- Descriure, aplicant-los a casos concrets, els trets formals, semàntics i sintàctics de les construccions comparatives i dels tipus de construccions comparatives.
- Identificar en casos concrets comparatives pròpies i falses comparatives i explicar-ne les diferències.
- Descriure les propietats semàntiques i sintàctiques de les oracions consecutives i dels tipus d'oracions consecutives.
- Descriure les propietats generals de les oracions condicionals i las propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions condicionals, a més d'aplicar-les a casos concrets.
- Identificar usos correctes i incorrectes de les formes verbals en les oracions condicionals.
- Identificar construccions que serveixen de vehicle a la condicionalitat.
- Utilitzar diferents tipus de construccions per a expressar la condicionalitat.
- Construir enunciats amb sentit condicional amb motlles diferents.
- Descriure les peculiaritats i classes de les oracions concessives i aplicar-les a casos concrets.
- Descriure matisos significatius de les oracions concessives tenint-ne en compte el nexe, l'ordre i les formes verbals.
- Identificar i descriure motlles sintàctics i discursius per a expressar la concessivitat.
- Explicar les relacions i les diferències entre adversatives i concessives.
- Utilitzar diversos motlles sintàctics i discursius per a expressar la concessivitat.
- Descriure les propietats generals de les oracions causals, a més de les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions causals.
- Descriure els matisos significatius de construccions causals, tenint-ne en compte els nexes, l'ordre i les formes verbals.
- Identificar pautes sintàctiques expressives de la causalitat.
- Descriure les propietats generals de les oracions finals, a més de matisos semàntics i trets formals de construccions amb sentit final.
- Descriure els trets sintàctics i semàntics de les oracions locatives i aplicar-les a casos concrets.
- Diferenciar construccions locatives i construccions relatives.
- Descriure els trets semàntics i sintàctics de les construccions amb valor modal i aplicar-los a casos concrets.
- Descriure les característiques generals de les oracions temporals i aplicar-les a casos concrets.
- Explicar matisos de les oracions temporals, tenint-ne en compte el nexe i les formes verbals.
- Definir adequadament els conceptes tècnics necessaris per a descriure les categories i construccions.
- Identificar, en enunciats concrets, anomalies relacionades amb les construccions tractades i explicar-ne les causes.
- Argumentar sobre definicions i plantejaments referits a les categories i les construccions.
- Proposar activitats relacionades amb les construccions tractades i argumentar-ne la pertinència.
- Utilitzar, de manera crítica i reflexiva, la bibliografia adequada al nivell quant a les categories i les construccions del programa.
- Fer servir el Campus Virtual per a les activitats proposades.
- Usar eines informàtiques per a la cerca de materials i el desenvolupament d'activitats en el procés d'aprenentatge.
Actitudinals
- Participar activament en la resolució de problemes i en els debats virtuals dissenyats per a compartir dubtes i intercanviar informació sobre alguna de les categories i construccions estudiades.
- Col·laborar en els treballs en grup proposats.
- Tenir una actitud responsable en el desenvolupament dels treballs.
- Tenir una actitud flexible respecte de les opinions dels altres.
- Desenvolupar la capacitat de crítica i autocrítica en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Sense dades
;