Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació.

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC7 : Conèixer les característiques morfosintàctiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Conceptuals

  • Conèixer els trets generals de les oracions relatives de caràcter adjectiu.
  • Comprendre les propietats formals, semàntiques i sintàctiques de les adjectives explicatives i de les adjectives restrictives.
  • Comprendre el paper de les formes verbals en la construcció dels significats de les oraciones adjectives.
  • Conèixer les propietats formals, sintàctiques, semàntiques i discursives de les oracions pseudoapositives.
  • Conèixer les normes sobre l'ús correcte dels pronoms relatius i les formes verbals en les oracions adjectives.
  • Conèixer les característiques generals de les oracions substantives.
  • Conèixer els plantejaments més estesos sobre el significat dels modes en espanyol.
  • Conèixer els tipus principals de predicats que seleccionen indicatiu o subjuntiu en l'oració substantiva.
  • Comprendre la relació entre les propietats semàntiques del predicat subordinant i el mode de l'oració substantiva.
  • Conèixer els casos d'aparent discordança entre el predicat subordinant i el mode de la subordinada i comprendre'n les causes.
  • Conèixer les característiques pròpies de les oracions substantives d'infinitiu i les diferències quant a les oracions substantives amb verb en forma personal.
  • Comprendre les regles generals de la infinitivització de les oracions substantives argumentals.
  • Conèixer les normes generals sobre la infinitivització segons la classe del predicat subordinant.
  • Conèixer els trets formals, semàntics i sintàctics de les construccions comparatives i dels tipus de construccions comparatives, a més de les diferències amb altres construccions pròximes.
  • Conèixer les diferències entre comparatives pròpies i falses comparatives.
  • Conèixer les propietats semàntiques i sintàctiques de les oracions consecutives i dels tipus d'oracions consecutives.
  • Conèixer les propietats generals de les oracions condicionals i les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions condicionals.
  • Conèixer les normes d'ús de les formes verbals en les oracions condicionals.
  • Conèixer pautes sintàctiques per a expressar la condicionalitat.
  • Conèixer les peculiaritats i classes de les oracions concessives.
  • Comprendre el paper dels nexes, l'ordre i les formes verbals en la construcció dels matisos de les oracions concessives.
  • Conèixer pautes sintàctiques i discursives per a expressar la concessivitat.
  • Conèixer les propietats generals de les oracions causals i les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions causals.
  • Comprendre el paper dels nexes, l'ordre i les formes verbals en la construcció dels matisos de la causalitat.
  • Conèixer pautes sintàctiques i discursives per a expressar la causalitat.
  • Conèixer les propietats generals de les oracions finals i les propietats semàntiques i formals de les construccions relacionades amb l'expressió de la finalitat.
  • Conèixer els trets sintàctics i semàntics de les oracions locatives i les diferències amb les adjectives.
  • Conèixer els trets semàntics i sintàctics de les construccions amb valor modal.
  • Conèixer les característiques generals de les oracions temporals.
  • Conèixer l'aportació dels nexes i les formes verbals en l'expressió de les relacions temporals.

Procedimentals

  • Descriure, partint d'enunciats concrets, els trets generals de les oracions relatives de caràcter adjectiu. 
  • Descriure les propietats formals, semàntiques i sintàctiques de les adjectives explicatives i de les adjectives restrictives i aplicar-les a casos concrets.
  • Diferenciar oracions restrictives i oracions explicatives.
  • Descriure les variacions de significat relacionades amb el canvi dels modes en oracions adjectives concretes.
  • Descriure les propietats formals, sintàctiques, semàntiques i discursives de les oracions pseudoapositives.
  • Diferenciar usos correctes i incorrectes dels relatius i de les formes verbals en oracions adjectives concretes.
  • Descriure les característiques generals de les oracions substantives.
  • Explicar el significat dels modes en espanyol.
  • Descriure els tipus principals de predicats que seleccionen indicatiu o subjuntiu en l'oració substantiva.
  • Identificar les classes de predicats en enunciats concrets.
  • Raonar la selecció d'indicatiu o subjuntiu en enunciats concrets, prenent com a base el predicat subordinant.
  • Identificar casos d'aparent discordança entre el predicat subordinant i el mode de la subordinada i explicar-ne les causes.
  • Descriure les característiques pròpies de les oracions substantives d'infinitiu i les diferències amb les oracions substantives amb verb en forma personal.
  • Aplicar les normes sobre infinitivització a oracions concretes.
  • Conèixer les normes generals sobre la infinitivització segons la classe del predicat subordinant.
  • Identificar infinitivització per coreferència amb un argument del verb principal i la infinitivització amb un sentit genèric o indefinit, a més d'explicar-ne les diferències.
  • Descriure, aplicant-los a casos concrets, els trets formals, semàntics i sintàctics de les construccions comparatives i dels tipus de construccions comparatives.
  • Identificar en casos concrets comparatives pròpies i falses comparatives i explicar-ne les diferències.
  • Descriure les propietats semàntiques i sintàctiques de les oracions consecutives i dels tipus d'oracions consecutives.
  • Descriure les propietats generals de les oracions condicionals i las propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions condicionals, a més d'aplicar-les a casos concrets.
  • Identificar usos correctes i incorrectes de les formes verbals en les oracions condicionals.
  • Identificar construccions que serveixen de vehicle a la condicionalitat.
  • Utilitzar diferents tipus de construccions per a expressar la condicionalitat.
  • Construir enunciats amb sentit condicional amb motlles diferents.
  • Descriure les peculiaritats i classes de les oracions concessives i aplicar-les a casos concrets.
  • Descriure matisos significatius de les oracions concessives tenint-ne en compte el nexe, l'ordre i les formes verbals.
  • Identificar i descriure motlles sintàctics i discursius per a expressar la concessivitat.
  • Explicar les relacions i les diferències entre adversatives i concessives.
  • Utilitzar diversos motlles sintàctics i discursius per a expressar la concessivitat.
  • Descriure les propietats generals de les oracions causals, a més de les propietats semàntiques i formals de les classes principals d'oracions causals.
  • Descriure els matisos significatius de construccions causals, tenint-ne en compte els nexes, l'ordre i les formes verbals.
  • Identificar pautes sintàctiques expressives de la causalitat.
  • Descriure les propietats generals de les oracions finals, a més de matisos semàntics i trets formals de construccions amb sentit final.
  • Descriure els trets sintàctics i semàntics de les oracions locatives i aplicar-les a casos concrets.
  • Diferenciar construccions locatives i construccions relatives.
  • Descriure els trets semàntics i sintàctics de les construccions amb valor modal i aplicar-los a casos concrets.
  • Descriure les característiques generals de les oracions temporals i aplicar-les a casos concrets.
  • Explicar matisos de les oracions temporals, tenint-ne en compte el nexe i les formes verbals.
  • Definir adequadament els conceptes tècnics necessaris per a descriure les categories i construccions.
  • Identificar, en enunciats concrets, anomalies relacionades amb les construccions tractades i explicar-ne les causes.
  • Argumentar sobre definicions i plantejaments referits a les categories i les construccions.
  • Proposar activitats relacionades amb les construccions tractades i argumentar-ne la pertinència.
  • Utilitzar, de manera crítica i reflexiva, la bibliografia adequada al nivell quant a les categories i les construccions del programa.
  • Fer servir el Campus Virtual per a les activitats proposades.
  • Usar eines informàtiques per a la cerca de materials i el desenvolupament d'activitats en el procés d'aprenentatge.

Actitudinals

  • Participar activament en la resolució de problemes i en els debats virtuals dissenyats per a compartir dubtes i intercanviar informació sobre alguna de les categories i construccions estudiades.
  • Col·laborar en els treballs en grup proposats.
  • Tenir una actitud responsable en el desenvolupament dels treballs.
  • Tenir una actitud flexible respecte de les opinions dels altres.
  • Desenvolupar la capacitat de crítica i autocrítica en el procés d'ensenyament i aprenentatge.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

;

Dades generals

Codi: 31520
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix