Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
DRAMA LLATÍ MEDIEVAL I MODERN

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La asignatura Drama latino medieval y moderno forma parte del Itinerario de Estudios Clásicos, que se ofrece en 4º curso a todo el alumnado de los Grados en Filología. El Itinerario constituye una aproximación a la literatura clásica y, especialmente, a la producción dramática griega y latina en diferentes épocas, prestando especial atención a las ricas y complejas conexiones entre escena -espectáculo- y literatura, literatura griega y literatura latina, y literatura clásica y otras manifestaciones artísticas. Esta asignatura, en concreto, ofrece una panorámica general de la producción dramática en lengua latina entre los siglos XII al XVIII en su contexto literario e histórico: desde la Visitatio sepulchri, el drama litúrgico y escolar, la comedia elegíaca, hasta Geta de Vital de Blois o Pamphilus, en los discutidos orígenes del drama latino (y europeo) en el Medievo; de la comedia y la tragedia humanístricas hasta el drama jesuítico, en la Edad Moderna, cuando se recupera el drama grecolatino antiguo en sus principales dechados. Finalmente, se realizará una aproximación al origen del teatro latino renacentista en la Corona de Aragón a partir del trabajo con las obras Zaphyra y Galathea de Hercules Florus.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE13 : Conèixer i analitzar les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
  • CG6 : Ser capaç d'adquirir una formació bàsica en una de les dues llengües clàssiques (llatí o grec).

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
  • CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
  • CC17 : Formació bàsica en una llengua clàssica.
  • CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP19 : Capacitat per a identificar els corrents crítics literaris, les seues categories, conceptes i nomenclatura, com a eina fonamental per a desenvolupar la capacitat d'anàlisi i crítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari, etc.) en tant manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'origen, les característiques i l'evolució del teatre llatí en les edats mitjana i moderna.
  • Adquirir una panoràmica clara dels principals autors i obres: el drama escolar.
  • Analitzar i comentar des del punt de vista filològic textos dramàtics llatins medievals i moderns.
  • Relacionar el drama llatí amb les literatures europees.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i les eines informàtiques per a cercar informació i fer comentari de textos.
  • Conèixer i valorar la tradició de la tragèdia llatina en la constitució de la cultura i la literatura occidentals.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

1. Conocer el desarrollo y evolución del drama latino medieval y moderno desde el siglo XII al XVIII, estudiando el género en su contexto histórico y literario.

2. Conocer las principales características de la producción dramática latina entre los siglos XII al XVIII.

3. Adquirir una panorámica clara del papel formativo de estas obras en la cultura y la literatura auropeas.

4. Realizar comentario y análisis filológico de textos latinos pertenecientes a las obras y autores estudiados.

5. Acceder y manejar recursos bibliográficos, fuentes de información y herramientas informáticas que sirvan de apoyo para el análisis y comentario de textos.

6. Valorar la importancia del drama latino medieval y moderno en la configuración de la cultura y la literatura europeas a través de los sistemas educativos occidentales.

 

 

Dades generals

Codi: 31950
Professor/a responsable:
MESA SANZ, JUAN FRANCISCO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
    Àrea: FILOLOGIA LLATINA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix