Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2015-16

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Capacity to communicate orally and in writing in French with the fluency, precision and complexity required in each particular context and situation.
  • CE10 : Capacity to carry out French language consultancy, style and correction tasks.
  • CE11 : Capacity to use pertinent resources and materials: bibliographic repertories, reference works and the new ICTs as an autonomous learner able to control the learning process and progress independently in it.
  • CE12 : Capacity to respect, value and take advantage of multilingualism and multiculturalism as a social agent participating in building a plural and tolerant society on the basis of the multicultural configuration of the Francophone world.
  • CE2 : Capacity to reflect on and describe the particular, unique and exclusive linguistic characteristics of French, as well as those it has in common with other languages, especially those of the Region of Valencia, and apply said knowledge to the analysis, understanding and production of French in oral and written forms.
  • CE3 : Understand the sociolinguistic situation of French language and literature in the production and analysis of texts.
  • CE4 : Capacity to understand the origin and evolution of French, as well as historical and sociolinguistic factors needed to understand current linguistic events.
  • CE7 : Capacity to analyse texts in French from linguistic, literary and cultural viewpoints.
  • CE9 : Capacity to interpret, produce and develop explanatory and explicative academic documents and technical reports associated with the discipline.

 

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Capacity to work and learn both autonomously and in a team.
  • CG10 : Capacity for self-criticism that enhances one's concern for quality and continuous improvement.
  • CG11 : Capacity to respect fundamental rights, the equality of men and women, the respect for and promotion of Human Rights and the principles of equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for the disabled.
  • CG12 : Capacity to understand the role of language in the construction of human beings as active members of a linguistic and cultural community and relate this to the function of individuals in society.
  • CG2 : Ability to obtain and manage information to allow learning throughout life.
  • CG3 : Capacity to interpret, analyse, synthesise and evaluate information in a critical manner.
  • CG4 : Capacity to master the key theories, perspectives and conceptualisations for building the theoretical framework of the linguistic, cultural and literary disciplines applied to the French language and its literatures as an expert on the subject in one's different professional profiles.
  • CG6 : Capacity to transmit knowledge of one's discipline, prepare and defend arguments and explain problems to both specialist and non-specialist audiences.
  • CG8 : Capacity to generate new ideas (creativity) and design and manage projects.
  • CG9 : Capacity to make decisions and solve problems in an academic and professional context.

 

Generic UA Competences

  • CGUA2 : Capacity use basic ICT tools at user level.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2015-16

Objetivos formativos:

•    Conocer las influencias externas para la formación del vocabulario de la lengua francesa
•    Conocer las principales etapas de la formación del vocabulario francés desde su origen hasta nuestros días
•    Abordar la evolución fonética del francés desde el latín vulgar hasta nuestros días
•   Contrastar el léxico y la morfosintaxis de los textos de cualquier etapa de la lengua francesa con los del francés actual.
•    Comprender las evoluciones semánticas del léxico francés a partir de su etimología
•   Iniciarse en la traducción de textos de cualquier etapa de la historia de la lengua al francés actual

Objetivos específicos aportados por el profesorado:

Objetivos conceptuales

1. Conocer las etapas en la formación de la lengua francesa
2. Conocer la evolución del léxico francés en su vertiente histórica
3. Ser capaces de identificar las palabras en un contexto dado: saber su origen y conocer la evolución histórica de su significado y de sus transformaciones.
4. Iniciarse en el conocimiento de la morfosintaxis del francés antiguo

Objetivos procedimentales

1. Saber aplicar la terminología y las nociones fundamentales de la Lexicología diacrónica, de la fonética histórica y del análisis morfosintáctico de textos antiguos.
2. Comprender los principales fenómenos fonéticos propios de la evolución de la lengua francesa)
2. Ser capaces de explicar la evolución léxico-semántica de las palabras desde su etimología hasta nuestros días
3. <iniciarse en la traducción de textos antiguos al francés actual con la ayuda de diccionarios del francés antiguo
4. Utilizar las herramientas necesarias para llevar a cabo el análisis morfosintactico de textos del francés antiguo

Objetivos actitudinales

1. Tener habilidad  para utilizar los diccionarios de francés antiguo en el proceso de traducción de textos
2. Tener habilidad para utilizar los diccionarios etimológicos e históricos para explicar fenómenos de evolución fonética y semántica
3. Aplicar a documentos nuevos el método de análisis utilizado en clase.
4. Ser capaz de planificar y organizar su propio aprendizaje
5. Tener buena disposición para autoevaluarse y autocorregirse en las prácticas de clase

 

 

 

;

General

Code: 30531
Lecturer responsible:
PLANELLES IVAÑEZ, MONSERRAT JOSEFA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: MIXED LANGUAGES
    Area: FRENCH STUDIES
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught