Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Aquesta assignatura pretén augmentar la competència lingüística i comunicativa en català, especialment mitjançant la producció i l'anàlisi de textos de l'àmbit acadèmic. És una assignatura de primer curs (3 crèdits teòrics i 3 crèdits pràctics), oferida als estudiants d’altres graus de llengua i literatura de la Facultat de Filosofia i Lletres diferents de Filologia Catalana i del grau d’Humanitats.

Aquesta assignatura proveeix una formació bàsica atès el caràcter instrumental que té, ja que l'alumnat aprofitarà l'aprenentatge adquirit per a altres assignatures. També proporciona una formació fonamental per a les futures tasques professionals en què el català estiga involucrat (docència, traducció, assessorament lingüístic i literari, planificació lingüística, etc.). Està directament relacionada amb l’assignatura Pràctica de la Normativa Catalana de segon curs i també amb les de continguts literaris Introducció a la Literatura Catalana Medieval (primer curs) i Literatura Catalana Actual (segon curs). Forma part de l’itinerari de Capacitació Docent en Valencià dels estudis de llengües i literatures de la Facultat de Filosofia i Lletres.

L'assignatura forma part de l'itinerari per a aconseguir la Capacitació Docent en Valencià dels diferents graus de llengua i literatura i d'Humanitats de la Facultat de Filosofia i Lletres.

A més, l'assignatura incorpora la perspectiva de gènere als objectius, continguts, avaluació i metodologia.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

GRAU EN HUMANITATS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Reconeixement de la diversitat cultural i de la igualtat d'oportunitats.
  • CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
  • CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG9 : Resolució de problemes i presa de decisions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE5 : Valorar i interpretar la diversitat cultural pròpia de la Comunitat Valenciana, contrastant la cultura pròpia d'aquest territori amb altres cultures amb les quals s'estableixen relacions i contactes, mitjançant l'ús de les llengües oficials com a llengües vehicular.
  • CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.

 

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre les teories clau de les disciplines vinculades amb els Estudis Àrabs i Islàmics i aplicar-les en la pràctica per a desembolicar-se adequadament en els diferents perfils professionals per als quals capacita el títol o emprendre estudis posteriors amb alt grau d'autonomia.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
  • CE2 : Capacitat per a reflexionar i descriure les característiques lingüístiques pròpies, peculiars i exclusives de la llengua francesa, així com les comunes a altres llengües, especialment les de la Comunitat Valenciana, i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del francès en les seues manifestacions orals i escrites.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
  • CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Capacitat de comunicar i d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a comunicar-se en la segona llengua oficial de la Comunitat Valenciana.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC6 : Capacitat per a la comunicació efectiva i el coneixement del sistema lingüístic de la llengua catalana.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Comunicació oral i escrita en la llengua materna.
  • CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
  • CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG7 : Coneixement teòric i pràctic i apreciació de la diversitat i la multiculturalitat en l'àmbit nacional o internacional.
  • CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE22 : Ser capaç de redactar textos de diferent tipus.
  • CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.
  • CE6 : Ser capaç d'adquirir i conèixer els aspectes lingüístics d'una llengua diferent de l'anglès (una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana o una segona llengua estrangera).

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • UA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els conceptes de llengua i dialecte,  normalització i normativització, així com les característiques de la variació diafàsica, especialment els factors que condicionen el registre.
  • Conèixer les propietats dels text: adequació, coherència i cohesió dels diferents tipus de text.
  • Conèixer els mecanismes de redacció d'un text: generar, seleccionar i ordenar les idees, recursos per a lligar les idees (paràgrafs, marques en el text i connectors), adequar el text al destinatari i revisió i correcció del text.
  • Conèixer les característiques de la llengua escrita, així com les diferències amb la llengua oral i les condicions de llegibilitat d'un text
  • Conèixer la normativa del català i les característiques i les peculiaritats de l'estàndard i els subestàndards orals i escrits de la llengua catalana.
  • Conèixer els sons de la llengua catalana amb valor de fonema, els fenòmens de contacte vocàlic (elisió i sinalefa) i els  fenòmens de contacte consonàntic (neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions).
  • Conèixer el procés de preparació de qualsevol intervenció oral en públic: debat, taula redona, exposició i els tècniques d'execució d'una intervenció oral en públic.
  • Produir diferents tipus de textos orals i escrits que permeten satisfer les necessitats comunicatives que genera el context social immediat, el medi acadèmic universitari i el medi professional del futur.
  • Transformar un text oral col·loquial en un text escrit estàndard.
  • Confegir diferents tipus de textos utilitzant l'ordinador, especialment expositius (ressenyes) i argumentatius (sobre un tema d'actualitat) de manera reeixida (adequats, coherents, cohesionats, correctes i llegibles.
  • Reproduir adequadament tots els sons en qualsevol posició sil·làbica, incloent-hi la fonètica sintàctica.
  • Fer una exposició oral en públic amb claredat, precisió i bona prosòdia (entonació, ritme i accentuació).
  • Analitzar i valorar l'acceptabilitat del model de llengua oral i escrit utilitzat en els mitjans audiovisuals.
  • Descriure i comparar les diferències entre el model de llengua col·loquial de l'entorn social amb l'estàndard i adaptar un text del model col·loquial a l'estàndard oral.
  • Valorar la importància de la reflexió sobre els mecanismes de producció de textos per a millorar les destreses comunicatives.
  • Valorar positivament l'ús públic del valencià en qualsevol situació comunicativa.
  • Valorar la importància d'aconseguir un model de llengua adequat des del punt de vista normatiu i de la màxima acceptabilitat social possible.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Objectius generals

Augmentar la competència lingüística i la competència comunicativa en català.

Objectius conceptuals

• Conèixer els conceptes de llengua i dialecte, normalització i normativització, així com les característiques de la variació diafàsica, especialment els factors que condicionen el registre.
• Conèixer les propietats dels textos escrits i orals (adequació, coherència i cohesió) i els distints tipus de text.
• Conèixer els mecanismes d’elaboració d'un text tant oral com escrit: generar, seleccionar i ordenar les idees, recursos per a lligar les idees (paràgrafs, marques en el text i connectors), adequar el text al destinatari i revisió i correcció del text.
• Conèixer les característiques de la llengua escrita, així com les diferències amb la llengua oral i les condicions de llegibilitat d'un text.
• Conèixer la normativa del català i les característiques i les peculiaritats de l'estàndard i els subestàndards orals i escrits de la llengua catalana.
• Conèixer els sons de la llengua catalana amb valor de fonema, els fenòmens de contacte vocàlic (elisió i sinalefa) i els fenòmens de contacte consonàntic (neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions).
• Conèixer els processos de preparació de qualsevol intervenció oral en públic: debat, taula redona, exposició i les tècniques d'execució d'una intervenció oral en públic.


Objectius procedimentals

• Produir diferents tipus de texts orals i escrits que permeten satisfer les necessitats comunicatives que genera el context social immediat, el medi acadèmic universitari, i el medi professional del futur.
• Transformar un text oral col·loquial en un text escrit estàndard.
• Confegir diferents tipus de textos utilitzant l'ordinador, especialment expositius (ressenyes, comentaris, exposicions orals) i argumentatius (sobre un tema d'actualitat) de manera reeixida (adequats, coherents, cohesionats, correctes i llegibles).
• Reproduir adequadament tots els sons en qualsevol posició sil·làbica, incloent la fonètica sintàctica.
• Fer una exposició oral en públic amb claredat, precisió i bona prosòdia (entonació, ritme i accentuació).
• Analitzar i valorar l'acceptabilitat del model de llengua oral i escrit emprat en els mitjans audiovisuals.
• Descriure i comparar les diferències entre el model de llengua col·loquial de l'entorn social amb l'estàndard i adaptar un text del model col·loquial a l’estàndard oral.

• Analitzar críticament la manera com el llenguatge construeix el discurs sobre el gènere i la sexualitat.

Objectius actitudinals

• Valorar la importància de la reflexió sobre els mecanismes de producció de textos per a millorar les destreses comunicatives.
• Valorar positivament l'ús públic del català en qualsevol situació comunicativa.
• Valorar la importància d’aconseguir un model de llengua adequat des del punt de vista normatiu i de la màxima acceptabilitat social possible.

• Fer servir un llenguatge inclusiu i no discriminatori en relació al gènere i la sexualitat.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 30111
Professor/a responsable:
MAESTRE BROTONS, ANTONI
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix