Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2012-13
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13
Context de l'assignatura per al curs 2012-13
La materia a estudiar en la presente asignatura se centra en la enseñanza-aprendizaje de los principales fenómenos políticos, económicos, sociales y culturales que se dieron entre los siglos XI al XV en el ámbito de la Europa Occidental cristiana y el mundo circunmediterráneo. Destacan en estas coordenadas espacio-temporales la expansión que ofrece tanto el mundo rural como el urbano en el periodo conocido como Plena Edad Media (ss. XI-XIII), la crisis del siglo XIV, y las transformaciones de la Baja Edad Media (ss. XIV-XV). En el aspecto político podemos incidir en fenómenos como las cruzadas o la guerra de los cien años; mientras que el mundo cultural se caracteriza por la consolidación y crisis del escolasticismo y la búsqueda de nuevas corrientes culturales que anuncian la Modernidad. En cuanto a la formación de los Estados europeos se observa un proceso de consolidación y centralización tras el triunfo del mundo feudal. También debemos tener en cuenta la evolución del mundo musulmán en este periodo y la desintegración y caída definitiva del Imperio Bizantino.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Raonament crític.
- CG10 : Treball en equip de caràcter interdisciplinari.
- CG2 : Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- CG5 : Comunicació oral i escrita adequada al context social actual.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Identificar, analitzar i explicar la història des dels àmbits local, nacional, europeu i universal, entesa com un procés complex i dinàmic.
- CE10 : Capacitat d'utilitzar els recursos, les tècniques informàtiques i d'Internet amb la finalitat d'actualitzar els coneixements en els nous instruments de difusió de la informació.
- CE2 : Comprendre i explicar la relació entre els esdeveniments, processos i conflictes actuals i els desenvolupats en el passat.
- CE4 : Utilitzar amb propietat els conceptes, categories, teories i temes més rellevants de les diferents branques de la investigació històrica (econòmica, social, política, cultural, de gènere, entre altres), així com apreciar la importància que tenen per a la investigació els diversos contextos econòmics, polítics, culturals i socials.
- CE6 : Obtenir l'habilitat per a usar críticament les fonts documentals històriques, així com els instruments de recopilació de la informació (catàlegs documentals i bibliogràfics, inventaris d'arxiu, bases de dades electròniques, entre altres).
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Identificar i analitzar la història d'Europa en el període formatiu (segles XI-XV), com a procés diacrònic, complex i dinàmic.
- Identificar les diverses formes d'estructuració del poder en les societats plenomedievals i baixmedievals.
- Caracteritzar les estructures socioeconòmiques en el conjunt de societats europees i la relació amb les societats africanes i asiàtiques coetànies.
- Distingir les transformacions polítiques, socials, econòmiques i culturals, l'evolució de les institucions i la incidència en els canvis de les societats plenomedievals i baixmedievals europees i mediterrànies, atenent a les relacions internacionals.
- Situar les categories i els conceptes associats a la història d'Europa. Comparar aquests paràmetres amb altres societats com les preindustrials i capitalistes.
- Conèixer i distingir les estructures, les realitats i les bases materials que han influït en la formació moderna i contemporània dels països ibèrics, europeus i mediterranis, atenent al procés de globalització sorgit en els segles XIV-XV.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13
1. Situar los conceptos y categorías asociados a la Historia de Europa. Comparar estos parámetros con otras sociedades como las preindustriales y capitalistas.
2. Conocimiento y familiarización con las fuentes y recursos bibliográficos básicos en la historiografía medieval pasada y reciente.
;