Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2012-13

Esta asignatura se orienta hacia la profundización de los conceptos y de los procesos históricos cuya explicación se inició en la asignatura de primer curso "De los primeros seres humanos a la antigüedad", y más concretamente al período correspondiente a la Historia Antigua.
Se tratará el funcionamiento de las sociedades antiguas (el nacimiento del estado y del fenómeno urbano), los ritmos del proceso histórico en el mundo antiguo, el conocimiento actual de las culturas objeto de estudio (Próximo Oriente asiático, Egipto y Grecia) en sus diferentes aspectos (los procesos internos, las relaciones entre estados, la diversidad cultural y los fenómenos de integración).

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Critical reasoning.
  • CG2 : Capacity for analysis and synthesis.
  • CG3 : Capacity for information management.
  • CG5 : Oral and written communication in the current social context.
  • CG6 : Capacity for organisation and planning.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Identify, analyse and explain History from a local, national, European and universal context, understood as a complex and dynamic process.
  • CE2 : Understand the relationship between past and present events, processes and conflicts.
  • CE3 : Capacity to work professionally in the teaching and research of history and in the management of archaeological and historical heritage and cultural resources in modern society.
  • CE4 : Master the use of the most significant concepts, categories, theories and themes of the different branches of historical research (economic, social, political, cultural, gender, etc.), as well as appreciating the importance that the different economic, political, social and cultural contexts have for research.
  • CE6 : Acquire the ability to make critical use of documentary historical sources and information gathering tools (document catalogues and bibliographies, archive inventories, electronic databases, etc.).

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2012-13

1.Diferenciar los ritmos del proceso histórico.
2.Comprender la mirada histórica del mundo antiguo, separando los estereotipos, la imagen social y la visión del historiador de la antigüedad.
3.Profundizar en el uso del lenguaje propio del estudio del mundo antiguo.
4.Iniciarse en el conocimiento de algunos de los grandes temas de debate historiográfico relativos al período estudiado.
5.Conocer los aspectos demográficos que explican el comportamiento y las relaciones entre las comunidades humanas: los desplazamientos de población, la diversidad cultural y los procesos de integración.
6.Conocer el largo camino desde las sociedades pre-monetales hasta el uso y difusión de la moneda.
7.Conocer la evolución de las sociedades antiguas del próximo oriente desde los primeros estados
hasta los grandes imperios territoriales: los procesos internos y las relaciones entre estados, la evolución política, la evolución social y económica, el papel internacional, el mundo de las creencias.
8.Profundizar en el estudio del mundo griego a través de sus principales elementos identificativos: nacimiento y evolución de la polis, el conocimiento y la presencia en el Mediterráneo, los conflictos sociales y la diversidad griega.

 

 

;

General

Code: 32022
Lecturer responsible:
GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PREHISTORY, ARCHAEOLOGY, ANCIENT HISTORY, GREEK AND LATIN STUDIES
    Area: ANCIENT HISTORY
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught