Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
ELS ESTATS ANTICS FINS A ALEXANDRE MAGNE

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Esta asignatura se orienta hacia la profundización de los conceptos y de los procesos históricos cuya explicación se inició en la asignatura de primer curso "De los primeros seres humanos a la antigüedad", y más concretamente al período correspondiente a la Historia Antigua.
Se tratará el funcionamiento de las sociedades antiguas (el nacimiento del estado y del fenómeno urbano), los ritmos del proceso histórico en el mundo antiguo, el conocimiento actual de las culturas objeto de estudio (Próximo Oriente asiático, Egipto y Grecia) en sus diferentes aspectos (los procesos internos, las relaciones entre estados, la diversidad cultural y los fenómenos de integración).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Raonament crític.
  • CG2 : Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • CG3 : Capacitat de gestió de la informació.
  • CG5 : Comunicació oral i escrita adequada al context social actual.
  • CG6 : Capacitat d'organització i planificació.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Identificar, analitzar i explicar la història des dels àmbits local, nacional, europeu i universal, entesa com un procés complex i dinàmic.
  • CE2 : Comprendre i explicar la relació entre els esdeveniments, processos i conflictes actuals i els desenvolupats en el passat.
  • CE3 : Capacitat d'exercir professionalment la docència, la investigació de la història, la gestió del patrimoni històric i arqueològic i dels recursos culturals en la societat actual.
  • CE4 : Utilitzar amb propietat els conceptes, categories, teories i temes més rellevants de les diferents branques de la investigació històrica (econòmica, social, política, cultural, de gènere, entre altres), així com apreciar la importància que tenen per a la investigació els diversos contextos econòmics, polítics, culturals i socials.
  • CE6 : Obtenir l'habilitat per a usar críticament les fonts documentals històriques, així com els instruments de recopilació de la informació (catàlegs documentals i bibliogràfics, inventaris d'arxiu, bases de dades electròniques, entre altres).

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar i comprendre els processos de transformació de la història antiga, des de la formació de l'estat fins a la mort d'Alexandre el Gran.
  • Aproximació a les fonts que permeten el coneixement del món antic.
  • Diferenciar i caracteritzar els elements geogràfics i culturals identificadors de la història antiga.
  • Conèixer i analitzar els sistemes històrics de l'antiguitat, a partir de les bases socioeconòmiques i amb especial atenció a les connotacions culturals.
  • Forjar un esperit crític que propicie la discussió de problemes socials, culturals i polítics.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

1.Diferenciar los ritmos del proceso histórico.
2.Comprender la mirada histórica del mundo antiguo, separando los estereotipos, la imagen social y la visión del historiador de la antigüedad.
3.Profundizar en el uso del lenguaje propio del estudio del mundo antiguo.
4.Iniciarse en el conocimiento de algunos de los grandes temas de debate historiográfico relativos al período estudiado.
5.Conocer los aspectos demográficos que explican el comportamiento y las relaciones entre las comunidades humanas: los desplazamientos de población, la diversidad cultural y los procesos de integración.
6.Conocer el largo camino desde las sociedades pre-monetales hasta el uso y difusión de la moneda.
7.Conocer la evolución de las sociedades antiguas del próximo oriente desde los primeros estados
hasta los grandes imperios territoriales: los procesos internos y las relaciones entre estados, la evolución política, la evolución social y económica, el papel internacional, el mundo de las creencias.
8.Profundizar en el estudio del mundo griego a través de sus principales elementos identificativos: nacimiento y evolución de la polis, el conocimiento y la presencia en el Mediterráneo, los conflictos sociales y la diversidad griega.

 

 

Dades generals

Codi: 32022
Professor/a responsable:
GONZALEZ-CONDE PUENTE, MARIA PILAR
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
    Àrea: HISTÒRIA ANTIGA
    Crèdits teòrics: 1,8
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix