Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La asignatura “Geografía Rural” está dedicada al estudio y análisis de los espacios rurales, de las relaciones internas de los factores que lo componen y de las interrelaciones que se establecen entre el medio rural y los demás elementos que configuran el territorio, sobre todo en la medida en que se aboga por la utilización de un enfoque sistémico y holístico. Esta asignatura ofrece al alumnado una formación geográfica básica desde una perspectiva humana y social, al mismo tiempo que facilita la adquisición de conocimientos fundamentales para complementar los contenidos que puedan relacionarse con la demanda laboral en aspectos vinculados con la ordenación del territorio.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG10 : Compromís ètic amb la sostenibilitat, el respecte als drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els valors democràtics, la multiculturalitat, la pau.
  • CG2 : Capacitat d'organització i planificació.
  • CG3 : Capacitat per a gestionar adequadament la informació, especialment, amb l'ús de la TIC.
  • CG4 : Capacitat per a fer treballs de manera individual o en equip segons el context i la situació.
  • CG5 : Capacitat d'aprenentatge autònom i d'adaptació a noves situacions.
  • CG6 : Capacitat d'aplicar els coneixements a la pràctica.
  • CG7 : Capacitat de comunicar-se oralment o per escrit de manera clara i adequada al context.
  • CG8 : Actitud sistèmica de cura i precisió en el treball.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat per a fer propostes d'ordenació territorial i de localització de serveis i activitats des d'una perspectiva de desenvolupament sostenible.
  • CE2 : Capacitat per a comprendre i usar adequadament els conceptes, la metodologia i les tècniques de la geografia i l'ordenació del territori.
  • CE3 : Capacitat per a comprendre i utilitzar adequadament els conceptes d'altres disciplines, especialment de la història, l'economia, el dret i la urbanística.
  • CE4 : Capacitat per a combinar les dimensions temporal i espacial en l'anàlisi i la interpretació del territori.
  • CE5 : Capacitat per a llegir i interpretar adequadament la informació territorial continguda en quadres estadístics, gràfics, mapes, plànols, imatges de satèl·lit.
  • CE6 : Capacitat per a transformar i sintetitzar la informació territorial en taules estadístiques, gràfics, mapes o plànols.
  • CE7 : Capacitat per a determinar i interpretar els elements del territori que es considere segons l'escala d'anàlisi.
  • CE8 : Capacitat per a analitzar el territori com un sistema complex, interrelacionat i interdependent.
  • CE9 : Capacitat per a exposar i transmetre coneixements relacionats amb l'anàlisi del territori de manera ordenada, senzilla i clara, adequada al context.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'evolució epistemològica i conceptual de la geografia rural.
  • Identificar les principals fonts per a l'estudi de la geografia rural.
  • Aplicar els diversos mètodes gràfics, cartogràfics i quantitatius utilitzats en la geografia rural.
  • Conèixer l'evolució, la situació actual i les perspectives de futur dels principals espais rurals.
  • Explicar els paisatges rurals en funció dels diversos factors que interactuen en la configuració.
  • Discernir i explicar la complexitat econòmica, social i demogràfica dels espais rurals, a més de les dinàmiques recents desenvolupades.
  • Conèixer les diverses polítiques agropecuàries.
  • Conèixer els problemes i les oportunitats de les activitats econòmiques dutes a terme als espais rurals.
  • Explicar els diversos objectius del desenvolupament rural.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1.) El medio rural se debe entender como un subespacio dentro del conjunto del territorio, considerado éste como un todo complejo, interrelacionado e interdependiente, donde se teje una trama de relaciones complementarias, conflictivas, mutuamente dependientes y en continuo movimiento, conforme, en definitiva, con las leyes de la dialéctica. 2.) El estudio del medio rural se debe abordar desde un enfoque sistémico y holístico, pues no se pueden comprender las características globales de un sistema (el territorio) y su funcionamiento analizando por separado las partes que lo componen. De ahí la conveniencia de que el espacio rural se estudie de forma interrelacionada con el contexto físico, económico, social, político, cultural, histórico, demográfico y ambiental. 3.) Si se considera el espacio como un conjunto de fijos y flujos, el alumnado debe comprender el papel que representa el medio rural y las actividades que en él se desarrollan en el seno de un escenario actual en el que los fijos son cada vez más artificiales y más ligados al suelo, mientras que los flujos son cada vez más diversos, amplios, numerosos y rápidos. 4.) El alumnado debe comprender que en el espacio se materializa la memoria histórica, siendo un lugar de encuentro del pasado y del futuro por medio de las relaciones socioeconómicas del presente. Sin embargo, no se trata de un mero soporte físico de los hechos históricos, económicos, sociales, culturales o políticos, sino de un producto socioeconómico y que, como tal, se halla integrado por múltiples factores interrelacionados. 5.) El alumnado debe asumir que el espacio rural y el territorio en su conjunto no se reducen al panorama o paisaje observable (tierras, recursos naturales, ciudades, pueblos, fábricas, infraestructuras, redes de transporte, equipos), pues los fenómenos y relaciones menos visibles también permiten comprender, y quizás con mayor intensidad y precisión, la organización del territorio, tanto el global como el rural. Es el caso de los poderes políticos, económicos y financieros, las relaciones y conflictos de clase, la toma de decisiones, el papel de los centros de gestión del territorio, las inversiones selectivas, los flujos del capital, la difusión de las innovaciones, los mercados o las economías externas, es decir, factores que poseen una influencia decisiva en la creación, dinámica y control de los espacios rurales, de las actividades que albergan y de los procesos que se desarrollan.

 

 

Dades generals

Codi: 33028
Professor/a responsable:
SEGRELLES SERRANO, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,40
Crèdits pràctics: 1,00
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,4
    Crèdits pràctics: 1
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix