Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació per la Comissió d'Estudis i Formació de la Universitat d'Alacant.

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Los esfuerzos legislativos de las últimas décadas no han tenido los resultados esperados para atajar y/o erradicar la violencia de género. Este grave problema social que va en aumento exige una respuesta eficiente de todas las instituciones sociales y especialmente de la educación. Asimismo, los estudios han puesto de manifiesto que dentro de los tipos de violencia que se producen en la etapa escolar, las relacionadas con las conductas machistas son las que tienen mayor vigencia. En consecuencia, aunque no son las conductas más frecuentes en las aulas, la violencia de género entre jóvenes y adolescentes es cada vez más preocupante. La educación no puede estar ajena a esta realidad sino que, por el contrario, debe tener un papel relevante especialmente en el desarrollo de programas eficaces de naturaleza preventiva que deben tener como base el fomento de una educación para y en igualdad oportunidades.
La meta 5.2. del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5. Igualdad de Género insta a eliminar todas las formas de violencia contra las mujeres y niñas en los ámbitos público y privado y la educación es el medio más idóneo para lograrlo.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Competències generals

  • CG3 : Conèixer els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.

 

Competències Específiques

  • CE8 : Adquirir coneixements teòrics i pràctics per a integrar la prevenció de la violència de gènere en les diferents etapes educatives.

 

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON4 : Conèixer els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
  • CON9 : Adquirir coneixements teòrics i pràctics per a integrar la prevenció de la violència de gènere en les diferents etapes educatives.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

- Saber utilizar estrategias de prevención de la violencia de género, en el ámbito educativo, con las aportaciones de los modelos de prevención ya existentes o proponiendo otros que se adecuen a la realidad.
- Conocer e identificar dialécticamente las diversas formas de actuación desigual, agresiva y o violenta respecto a la categoría género, desde el ingreso en la etapa escolar infantil hasta la entrada en la adolescencia y finalización de los estudios primarios.
- Conocer y comprender las distintas herramientas cognitivas, emocionales y sociales que le pueden ser de utilidad en la acción psicopedagógica, tanto para potenciar unas relaciones entre géneros basada en el conocimiento y el respeto, como para reconstruir aquellas relaciones basadas en la desigualdad y el desconocimiento.

 

 

;

Dades generals

Codi: 79212
Professor/a responsable:
MERMA MOLINA, GLADYS
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix