Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Tal y como indica la OMS (2012), la violencia infligida por la pareja es una de las más comunes formas de violencia contra las mujeres e incluye maltrato físico, sexual y emocional así como conductas de control por parte del compañero íntimo.
Según ONU Mujeres (2018), se estima que el 35 % de las mujeres de todo el mundo ha sufrido violencia física y/o sexual por parte de un compañero sentimental en algún momento de sus vidas.

Entre los modelos explicativos hoy en día prevalecen los modelos multicausales que responden a un enfoque ecológico.
Las investigaciones existentes indican que a menudo coexisten diferentes formas de violencia; la violencia física de pareja va acompañada a menudo de abuso sexual y generalmente de maltrato emocional.
Cuanto más grave sea el maltrato, mayores serán sus repercusiones sobre la salud física y mental de la mujer, y las consecuencias de los diferentes tipos y múltiples episodios de maltrato parecen ser acumulativas con el transcurso del tiempo.

Por otra parte, numerosos estudios han mostrado una asociación entre la violencia de pareja contra la mujer y consecuencias de salud y sociales negativas para sus hijos/as, entre ellas ansiedad, depresión, desempeño escolar insuficiente y resultados de salud deficientes. Hay un gran cúmulo de evidencia indicativa de que la exposición a la violencia de pareja contra la madre es uno de los factores más comúnmente asociados con la perpetración de violencia de pareja por varones y con el padecimiento de violencia de pareja por mujeres en etapas posteriores de la vida. El dato es de especial relevancia si observamos que, en España, según la Macroencuesta sobre violencia de género de 2019, 1.678.959 menores viven en hogares en los que la mujer está sufriendo en la actualidad algún tipo de violencia en la pareja; un 89,6% de los/las hijos/as de las víctimas presenciaron o escucharon alguna de las situaciones de violencia, y el51,7% sufrieron a su vez violencia.

Los datos sobre el incremento del sexismo y la violencia de género en las relaciones de noviazgo entre adolescentes y en la juventud también merecen una mirada detenida sobre sus causas y sus consecuencias.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Competències generals

  • CG1 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CG3 : Conèixer els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.

 

Competències Específiques

  • CE3 : Analitzar el paper de sector salut i els seus professionals en la generació de respostes al problema.
  • CE6 : Conèixer i analitzar els models explicatius de la violència de gènere en el context familiar.
  • CE7 : Conèixer i aprofundir sobre les repercussions de la violència de gènere en els fills i filles de les víctimes.

 

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON2 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CON4 : Conèixer els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
  • CON7 : Conèixer i analitzar els models explicatius de la violència de gènere en el context familiar.
  • CON8 : Conèixer i aprofundir sobre les repercussions de la violència de gènere en els fills i filles de les víctimes.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma
  • HD3 : Analitzar el paper de sector salut i els seus professionals en la generació de respostes al problema.

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

1. Conocer y analizar los modelos explicativos de la violencia de género en las relaciones de pareja.
2. Identificar las características y factores intervinientes en contextos de violencia de género perpetrada por la pareja o expareja.
3. Conocer y profundizar sobre cómo se gesta la violencia de género en las relaciones de noviazgo en la juventud.
4. Conocer y profundizar sobre las repercusiones de la violencia de género en los hijos e hijas de las víctimas.

 

 

;

Dades generals

Codi: 79209
Professor/a responsable:
ROSSER LIMIÑANA, ANA MARIA
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix