Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació per la Comissió d'Estudis i Formació de la Universitat d'Alacant.

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Los roles de género se aprenden a lo largo de todo el desarrollo. A través de los roles y los estereotipos de género que se transmite de la cultura machista y patriarcal, las personas aprendemos lo que "supone ser hombre y mujer" así como las características entre las ralaciones de los géneros. Este aprendizaje es informal, y por tanto se aprende de forma inconsciente. Las niñas y los niños son especialmente sensibles y susceptibles a estos estereotipos, los cuales tienen aspectos tradicionales, pero también hay otros renovados, como son, por ejemplo, la hipersexualidad de la infancia y la erotización de las niñas. Estos roles provocan desigualdades y desequilibrios entre hombres y mujeres, los cuales se perciben como "standar" en un pensamiento colectivo que los normaliza e invisibiliza. La violencia contra las mujeres es consecuencia de estas desigualdades y permanecen ocultos ante las miradas de las personas que viven en la sociedad actual. 

La violencia contra las mujeres se ejerce a lo largo de todas las etapas del desarrollo, es violencia de género y es violencia sexual, porque se ejerce tanto por motivos de género como por y sobre la sexualidad de las mujeres. 

Profundizaremos en una de las formas de violencia que más extendida está en nuestra sociedad y que paradójicamente es más visible: la violencia sexual sobre las mujeres en las relaciones de pareja. Veremos como existen creencias y estereotipos sexuales que provocan y perpetúan este tipo de violencia.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Competències generals

  • CE9 : Comprendre la necessitat de canvi cognitiu personal i professional que requereix la intervenció psicopedagògica en els processos d'aprenentatge i desenvolupament psicològic concernits en la construcció de la identitat i del coneixement social en un context determinat estructural i culturalment.
  • CG1 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CG2 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.

 

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON2 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CON3 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • C5 : Comprendre la necessitat de canvi cognitiu personal i professional que requereix la intervenció psicopedagògica en els processos d'aprenentatge i desenvolupament psicològic concernits en la construcció de la identitat i del coneixement social en un context determinat estructural i culturalment.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

- Que el alumnado conozca el aprendizaje de los roles de género desde un punto de vista dialéctico contextual.

- Que el alumnado entienda como los roles y estereotipos de género influyen en la perpetuación de las desigualdades de género, la violencia de género y en la falta de percepción de las mismas.

- Que el alumnado entienda que la violencia contra las mujeres se ejerce de forma diferente a lo largo de las diferentes etapas del desarrollo.

- Que el alumnado comprenda que la violencia de género es también violencia sexual.

- Que el alumnado conozca las características de la violencia sexual sobre las mujeres en la relacién de pareja.

- Que el alumnado sea capaz de identificar las desigualdades entre hombres y mujeres y las formas de violencia que existan en su contexto más próximo.

- Que el alumnado pueda reflexionar sobre su propia conducta y pueda establecer objetivos para intervenir y contribuir hacia la igualdad entre hombres y mujeres y la eliminación de violencia contra las mujeres.

 

 

;

Dades generals

Codi: 79208
Professor/a responsable:
MAÑAS VIEJO, CARMEN ROSA
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix