Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació per la Comissió d'Estudis i Formació de la Universitat d'Alacant.

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Los “Determinantes sociales de la salud” hacen referencia a los factores que influyen en la salud y bienestar de la población relacionados con las circunstancias en las que las personas nacen, crecen, viven, trabajan y envejecen. Se trata de un concepto propuesto por la Comisión de Determinantes Sociales de la Salud de la Organización Mundial de la Salud (2005-2008), que pone de manifiesto que la distribución del riesgo de enfermedad, discapacidad y mortalidad está influido (y provocado) por las desigualdades sociales en la distribución de poder y recursos a nivel mundial, nacional y local. Su aplicación en la investigación y acción contra la violencia de género evidencia que su distribución en la población está relacionada con las desigualdades sociales y, por tanto, es injusta y socialmente modificable.

En esta asignatura, se pone énfasis en el análisis de los diferentes determinantes sociales que influyen en la distribución del riesgo de la violencia de género y las muertes por esta causa desde diferentes niveles (macro, meso, micro) a lo largo de la vida de las personas. Se aportan explicaciones sobre el riesgo de conducta violenta y de exposición a situaciones de abuso y violencia. Se hace referencia explícita a la violencia contra las mujeres en la pareja o análogo, como una forma de violencia de género que se ejerce mayoritariamente contra las mujeres por su género .

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Competències generals

  • CG1 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CG2 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.

 

Competències Específiques

  • CE2 : Valorar la rellevància de la violència de gènere com a determinant de la salut i benestar de les dones afectades i la societat en general.

 

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON2 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CON3 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.
  • CON6 : Valorar la rellevància de la violència de gènere com a determinant de la salut i benestar de les dones afectades i la societat en general.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

  1. Adquirir conocimientos y habilidades para la identificación de desigualdades en la distribución del riesgo de diferentes formas e violencia de género.
  2. Conocer la influencia de diferentes tipos de determinantes sociales en el riesgo de violencia de género y el acceso a los recursos formales existentes para salir de esta situación.
  3. Identificar líneas de acción relacionadas con los diferentes tipos de determinantes sociales para la reducción del riesgo de la violencia de género y la eliminación de las desigualdades de acceso a los recursos

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 79207
Professor/a responsable:
VIVES CASES, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix