Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La Teoría Económica nos enseña que el mercado es la forma más eficiente de asignar los recursos escasos y producir los bienes y servicios que demanda una sociedad. Sin embargo, existen situaciones donde el mercado no asigna de manera eficiente por lo que es necesario recurrir al concurso del Sector Público para remediar esos fallos del mercado y satisfacer las demandas. Podemos concretar cuatro tipos de fallos que pueden darse en los mercados y que impiden la asignación eficiente de recursos. Los mercados pueden fallar debido a la propia naturaleza de los bienes. En el caso de los llamados bienes públicos puros o impuros no es posible que puedan ser asignados por el mercado. Al no ser posible establecer un sistema de exclusión de consumo por precio puede surgir la figura del usuario gratuito o polizón. El mercado también puede fallar debido a la existencia de costes externos, como es el caso de la contaminación, que no son asumidos por los productores o consumidores. De igual modo, pueden producirse fallos de mercado debido al proceso de producción (existencia de economías de escala) o a las características del mercado (existencia de barreras, falta de competencia, etc.). En todos estos casos es necesaria la participación del Sector Público para la provisión de bienes o mejorar la eficiencia en la asignación de recursos.
Ahora bien, determinar qué bienes se produce, en qué cantidad, cómo se reparten y cómo se financia su producción y distribución sobrepasa el ámbito de decisión de los individuos. En la provisión de estos bienes y servicios por parte del Sector Público se incurre en un gasto que debe ser sufragado por la sociedad. Es necesario dotar de cierta racionalidad y guiarse por principios de eficiencia o eficacia en la dotación de este gasto. Es por ello, junto por otras causas, que surge la necesidad de dotarse de instrumento de asignación colectiva y control como es el Presupuesto. elección colectiva).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

MÀSTER EN TECNOLOGIES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES SOBRE LA GESTIÓ AMBIENTAL

 

Competències generals

  • CG1 : Ser capaç d'adquirir destreses d'autoaprenentatge quant a la cerca d'informació, síntesi, disseny, gestió i execució d'informes sobre la gestió ambiental
  • CG2 : Ser capaç de realitzar anàlisis crítiques i exercir l'autocrítica en aspectes relacionats amb les tecnologies i les polítiques públiques vinculades amb la gestió ambiental
  • CG3 : Conèixer els fonaments jurídics i econòmics de les polítiques públiques en gestió ambiental
  • CG5 : Comprendre i valorar els aspectes transdisciplinars de la gestió ambiental
  • CG9 : Reconèixer els elements fonamentals de les polítiques públiques ambientals

 

Competències Específiques

  • CE24 : Saber integrar fiscalitat i polítiques polítiques públiques en l'ordenació estratègica
  • CE5 : Comprendre els fonaments financers i de fiscalitat aplicats a la gestió ambiental
  • CE9 : Reconèixer els criteris específics en la definició de polítiques públiques ambientals

 

MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT EN TECNOLOGIES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES SOBRE LA GESTIÓ AMBIENTAL

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON12 : Comprendre els fonaments financers i de fiscalitat aplicats a la gestió ambiental
  • CON15 : Reconèixer els criteris específics en la definició de polítiques públiques ambientals
  • CON2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CON3 : Conèixer els fonaments jurídics i econòmics de les polítiques públiques en gestió ambiental
  • CON4 : Comprendre i valorar els aspectes transdisciplinars de la gestió ambiental
  • CON8 : Reconèixer els elements fonamentals de les polítiques públiques ambientals

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Desenvolupar destreses d'autoaprenentatge quant a la cerca d'informació, síntesi, disseny, gestió i execució d'informes sobre la gestió ambiental
  • HD3 : Analitzar críticament i exercir l'autocrítica en aspectes relacionats amb les tecnologies i les polítiques públiques vinculades amb la gestió ambiental
  • HD8 : Saber integrar fiscalitat i polítiques polítiques públiques en l'ordenació estratègica

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Aproximación al presupuesto público como la expresión de un plan económico de un grupo político para un período de tiempo determinado bajo términos contables: prescripciones acerca de su estructura, forma de elaboración y presentación, tanto desde la perspectiva del gasto, como del ingreso.

 

 

;

Dades generals

Codi: 79108
Professor/a responsable:
MELGAREJO MORENO, JOAQUIN
Crèdits ECTS: 1,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 0,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ANÀLISI ECONÒMICA APLICADA
    Àrea: HISTÒRIA I INSTITUCIONS ECONÒMIQUES
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix