Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La exposición a la violencia de género afecta, según diferentes estimaciones, a alrededor de 800.000 menores en España (Unicef, 2006; López, 2014). Se trata de niños y niñas que presencian y que, en ocasiones, sufren directamente esta violencia, que se encuentran inmersos en situaciones de opresión y control, y viven un tipo de relación basado en el abuso de poder y la desigualdad en sus hogares. A menudo, también se ven expuestos a la manipulación en situaciones relacionadas con la separación o el divorcio, la interacción abusiva durante el régimen de visitas, etc.

Por otra parte, recientes estudios han puesto de manifiesto que el sexismo y los estereotipos de género persisten en la juventud española. En muchos de estos casos, la situación deriva en situaciones de violencia de género. La investigación señala cifras de hasta el 44% para la violencia física y hasta el 77% para la violencia psicológica en parejas jóvenes, convirtiéndose este en un problema social grave.

La asignatura está enfocada al estudio de la problemática específica que sufren los menores y jóvenes que viven expuestos a situaciones de violencia de género, bien por parte del compañero íntimo de la madre, bien en relaciones de pareja adolescentes.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals

  • CG2 : Saber conèixer i utilitzar els recursos i eines per a la prevenció i resolució dels conflictes derivats de l'exercici de la violència de gènere.
  • CG4 : Adquirir una visió integral de les causes i les manifestacions del fenomen de la violència de gènere des d'una perspectiva pluridisciplinar.
  • CG5 : Ser capaç d'implementar i integrar la perspectiva de gènere en l'abordatge pluridisciplinar de la violència contra les dones.
  • CG6 : Sensibilització davant les greus repercussions que té el fenomen de la violència de gènere.
  • CG7 : Ser capaç de realitzar un aprenentatge autònom i autocrítico.
  • CG8 : Desenvolupar habilitats de treball en equip i escolta activa.

 

Competències Específiques

  • CE16 : Comprendre i explicar els danys que es poden derivar de la violència de gènere.
  • CE3 : Conèixer el perfil psicològic i característiques psicopatológicas dels agressors en l'àmbit de la violència de gènere.
  • CE4 : Comprendre les repercussions psicosocials de les víctimes implicades en la violència de gènere.
  • CE5 : Analitzar estratègies per a l'exercici de bones pràctiques en la intervenció amb menors exposats a violència de gènere i possibles estratègies per a la prevenció i detecció de la violència de gènere en la joventut.
  • CE6 : Conèixer les característiques de la violència de gènere en la joventut i factors influents.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Analizar la situación de los menores expuestos a situaciones de violencia de género a nivel personal, familiar, social y legal.

Conocer la red de recursos para la intervención con los hijos/as de las víctimas de violencia de género.

Conocer buenas prácticas en la intervención con menores expuestos a violencia de género.

Analizar las causas de la violencia de género en la juventud, sus características.  y los factores influyentes.

Conocer estrategias para la prevención y la intervención en situaciones de violencia de género en la juventud.

 

 

;

Dades generals

Codi: 78823
Professor/a responsable:
ROSSER LIMIÑANA, ANA MARIA
Crèdits ECTS: 1,50
Crèdits teòrics: 0,30
Crèdits pràctics: 0,30
Càrrega no presencial: 0,90

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,3
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: DRET INTERNACIONAL PÚBLIC I DRET PENAL
    Àrea: DRET INTERNACIONAL PÚBLIC I RELACIONS INTERNACIONALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0

Estudis en què s'imparteix