Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

Se trabajará la capacidad del actor, como experto en el arte de la palabra bien dicha sobre el escenario, consciente de que la voz viva es el mejor instrumento musical y la palabra lo que mejor expresa su humanidad. Además, reflexionaremos sobre la necesidad de reencontrarnos con el verso, con su técnica, con la manera de hacerlo y de decirlo; ya que forma parte de nuestra tradición, de nuestra cultura. Y lo pondremos en práctica de una manera divertida y amena, que nos ayude a romper los “prejuicios” a la hora de enfrentarnos a una obra teatral en verso.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

ESPECIALISTA EN ART DRAMÀTIC APLICAT

 

Competències generals

  • CG2 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura de textos teatrals i cinematogràfics, amb la seua anàlisi i síntesi.
  • CG5 : Analitzar, de manera crítica, textos teatrals i audiovisuals aplicant un mètode ordenat i coherent.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Recopilació de tots els coneixements adquirits en les etapes d'aprenentatge anteriors i posada en pràctica textual i interpretativa.
  • CE7 : Aplicació pràctica de les diferents teories sobre la creació del personatge.

 

MÀSTER EN ART DRAMÀTIC APLICAT

 

Competències generals

  • CG2 : Ser capaç d'identificar i utilitzar les diferents tècniques actorales per a interpretar el personatge.
  • CG5 : Tenir l'habilitat per a fomentar l'autorregulació en l'àmbit del coneixement, les emocions, les actituds i les conductes per a així automotivarse i organitzar-se en els processos creatius.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Comprendre el funcionament de l'actor com a element narratiu de l'escenificació i la seua interacció amb la resta de llenguatges que formen part de l'espectacle.
  • CE7 : Saber analitzar el vers teatral espanyol a partir de l'estudi dels elements que ho configuren i estructuren en relació amb el seu sentit, amb l'acció dramàtica i amb la configuració dels personatges.

 

MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT EN ART DRAMÀTIC APLICAT

 

Capacitats/Competències

  • C10 : Saber analitzar el vers teatral espanyol a partir de l'estudi dels elements que ho configuren i estructuren en relació amb el seu sentit, amb l'acció dramàtica i amb la configuració dels personatges.
  • C12 : Comprendre el funcionament de la interpretació com a element narratiu de l'escenificació i la seua interacció amb la resta de llenguatges que formen part de l'espectacle
  • C6 : Ser capaç d'identificar i utilitzar les diferents tècniques actorales per a interpretar el personatge.
  • C7 : Tenir l'habilitat per a fomentar l'autorregulació en l'àmbit del coneixement, les emocions, les actituds i les conductes per a així automotivarse i organitzar-se en els processos creatius.

 

ESPECIALISTA EN ART DRAMÀTIC APLICAT

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C10 : Saber analitzar el vers teatral espanyol a partir de l'estudi dels elements que el configuren i estructuren en relació amb el seu sentit, amb l'acció dramàtica i amb la configuració dels personatges.
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • C3 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • C4 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • C6 : Ser capaç d'identificar i utilitzar les diferents tècniques actorales per a interpretar el personatge.
  • C7 : Tenir l'habilitat per a fomentar l'autoregulació en l'àmbit del coneixement, les emocions, les actituds i les conductes per a així automotivarse i organitzar-se en els processos creatius.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

La estética de la dicción, como la de todas las artes, cambia con el tiempo. Actualmente se persigue la naturalidad, o el alejamiento de lo artificial. La dicción incluye (a): Una articulación clara y precisa (como si las palabras salieran esculpidas de la boca de los actores). (b): Proyección de la voz y control del volumen para lograr buenos efectos expresivos. (c): Conocimiento de las unidades de emisión (sintagmas fonológicos). (d): Buen uso de los énfasis para evitar la monotonía. (e) Conocimiento de la variedad de las entonaciones, adaptadas siempre a las unidades de emisión (nunca hay una única entonación para cada frase).

Si el texto es en verso, se necesita, además, conjugar la dicción de los sintagmas con la estructura que se le sobrepone, que es el verso. Habría que añadir, pues, los siguientes puntos. (f): Controlar la esticomitia y los encabalgamientos (tanto los de la frase sobre la frontera del verso, como los del verso sobre la frontera de la frase). (g) Para conseguir la naturalidad que se persigue, el actor puede apoyar siempre el último acento de cada verso, sin que tenga que ser necesaria la realización de la frontera del verso o del hemistiquio en los versos cesurados con una pausa que rompiera la naturalidad de la dicción. (h) Técnicas para conseguir competencia rítmica del lenguaje.

 

 

;

Dades generals

Codi: 78421
Professor/a responsable:
SANDERSON PASTOR, JOHN DOUGLAS
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,20
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ANGLESA
    Àrea: FILOLOGIA ANGLESA
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix