Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2019-20

Urban Planning 2 is a compulsory subject that takes place during the first semester of the third year of the Degree in Fundamentals of Architecture. It is a monothematic subject that focuses on the study of the urban public space culminating in a project proposal. Following on from Urban Planning 1, which deals with an introduction to the city and its parts, Urbanism 2 approaches the public space from the human scale. It introduces different analysis methodologies that allow a complete and complex approach to the meaning and physical qualities of social spaces in the city. Theoretical and methodological criteria and strategies are provided, as well as the necessary tools to approach the project proposal for an urban public space.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG-1 : Conocer la historia y las teorías de la arquitectura, así como las artes, tecnologías y ciencias humanas relacionadas con esta.
  • CG-3 : Conocer el urbanismo y las técnicas aplicadas en el proceso de planificación.
  • CG-7 : Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas.

 

Basic Competences and Competences included under the Spanish Qualifications Framework for Higher Education (MECES)

  • CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB 3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT-10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT-1 : Capacidad de uso de una segunda lengua. Capacidad de utilizar la lengua inglesa con fluidez para acceder a la información técnica, responder a las necesidades de la sociedad, y poder ser autosuficiente en la preparación de su vida profesional.
  • CT-2 : Capacidad de expresión. Capacidad de exposición oral y escrita.
  • CT-4 : Capacidad de trabajo en grupo. Capacidad de desenvolverse en trabajos colectivos y de grupo, repartiendo tareas y asumiendo roles.
  • CT-6 : Capacidad de adaptarse a nuevos conceptos y métodos. Capacidad de aprender y aplicar, de forma autónoma e interdisciplinar, nuevos conceptos y métodos.
  • CT-8 : Capacidad de adoptar el método científico. Capacidad de adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional.

 

Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental

  • CT-17 : Habilidad para la resolución de problemas. Capacidad para orientar la información y los instrumentos de acción hacia la resolución de conflictos previamente diagnosticados.
  • CT-18 : Habilidad para la toma de decisiones. Capacidad para entender la complejidad de los contextos donde producimos transformaciones y tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.

 

Inherent transversal competences:>>Technological Instrumental

  • CT-23 : Habilidad para las tecnologías de la información. Capacidad para entender la importancia de la gestión de la información en el mundo contemporáneo e interesarse de manera recurrente en las dinámicas propuestas por las crecientes tecnologías de la información.

 

Inherent transversal Competences:>>Entrepreneurship Capability System

  • CT-30 : Habilidad para el diagnóstico y la acción proyectiva. Capacidad para problematizar la realidad e implementar mecanismos propositivos y sostenibles de acción en ella.

 

Specific Competences:>>Project Block

  • CE-34T : Aptitud para suprimir barreras arquitectónicas.
  • CE-35T : Aptitud para resolver el acondicionamiento ambiental pasivo, incluyendo el aislamiento térmico y acústico, el control climático, el rendimiento energético y la iluminación natural.
  • CE-36T : Aptitud para catalogar el patrimonio edificado y urbano y planificar su protección.
  • CE-37T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos.
  • CE-39T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de dirección de obras.
  • CE-40T : Capacidad para elaborar programas funcionales de edificios y espacios urbanos.
  • CE-41T : Capacidad para intervenir en y conservar, restaurar y rehabilitar el patrimonio Construido.
  • CE-42T : Capacidad para ejercer la crítica arquitectónica.
  • CE-44T : Capacidad para redactar proyectos de obra civil.
  • CE-45T : Capacidad para diseñar y ejecutar trazados urbanos y proyectos de urbanización, jardinería y paisaje.
  • CE-50 : Conocimiento adecuado de los métodos de estudio de los procesos de simbolización, las funciones prácticas y la ergonomía.
  • CE-51 : Conocimiento adecuado de los métodos de estudio de las necesidades sociales, la calidad de vida, la habitabilidad y los programas básicos de vivienda.
  • CE-53 : Conocimiento adecuado de las tradiciones arquitectónicas, urbanísticas y paisajísticas de la cultura occidental, así como de sus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociales e ideológicos.
  • CE-55 : Conocimiento adecuado de la relación entre los patrones culturales y las responsabilidades sociales del arquitecto.
  • CE-57 : Conocimiento adecuado de la sociología, teoría, economía e historia urbanas.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2019-20

In general terms, Urban Planning 2 offers a theoretical, methodological and practical approach to the analysis and design of public spaces at the human scale. The course specifically focuses on the physical characteristics that are key to urban vitality.

The course includes theoretical and practical content. The theoretical element comprises four main sections that introduce the students to concepts, techniques and tools that support the development of the practical element. The practical comprises two main assignments. One where the students conduct a physical and perceptual analysis of a successful public space and another one in which the students develop a project proposal to revitalize an existing urban space.

 

The specific objectives [O] for each of the four theoretical sections are:

 

Section 1

[O1] Acknowledge the students’ preconceived ideas and concepts about public space

[O2] Make students aware of today’s public spaces by establishing links with their previous experiences and reflecting on the architect’s role in the design of successful public spaces

[O3] Motivate students to acquire new knowledge, stressing the impact of the design of public spaces on the city’s vitality

[O4] Explain the definition and function of public spaces

[O5] Explain the different types and morphologies of open public spaces in the city

Competencies: CB-2, CT1, CT-2, CE-53 (BP), CE-55 (BP)

 

Section 2

[O6] Raise students' awareness of the human characteristics, capacities and limitations that influence the experience of the urban environment

[O7] Explain what physical and perceptual aspects of the space are key to encouraging people presence and longer stays in public spaces

Competencies: CB2, CB3, CT1, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-10 (IC), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-50 (BP)

 

Section 3

[O8] Explain what type of traditional and contemporary methods and sources are useful for collecting information for the analysis and subsequent design of public spaces

[O9] Familiarize students with specific criteria and strategies useful for diagnosing the vitality of public space and for the design of social and livable spaces

Competencies: CG-3, CG-7, CB-4, CT1, CT-2, CT-4, CT-6, CT-8, CT-23 (IT), CT-17 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-42T (BP)

 

Section 4

[O10] Provide guidelines for selecting and analyzing reference projects, taking into account their impact at different scales: city, district, neighbourhood, the site itself with its specific urban elements

[O11] Guide students in the process of selecting design strategies and decision making to carry out a successful public space project

Competencies: CB2, CB-3, CT1, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-18 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-35T (BP), CE-35T (BP), CE-37T (BP), CE-40T (BP), CE-45T (BP), CT-23 (IT)

 

 

;

General

Code: 35524
Lecturer responsible:
SERRANO ESTRADA, LETICIA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: BUILDING SCIENCIES AND URBANISM DEPARTMENT
    Area: URBAN DESING AND REGIONAL PLANNING UNIT
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught