Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2019-20

Economía del Desarrollo es una asignatura optativa incluida en la especialidad de Análisis Económico del grado de Economía. El objetivo central de la misma es avanzar en la comprensión de la gran disparidad en los niveles de renta per cápita a nivel internacional y en la evolución de la distribución mundial de la renta, poniendo el énfasis en los factores fundamentales que causan (o impiden) el desarrollo económico. El estudio del desarrollo económico se plantea desde un enfoque moderno, haciendo uso de los conceptos y métodos aprendidos en cursos previos de microeconomía y crecimiento económico así como de la contextualización histórica e institucional que se aporta desde otras asignaturas como la historia económica mundial. En este enfoque moderno no puede faltar la referencia a los datos y a la validación empírica de los modelos. Es importante un buen dominio de técnicas matemáticas básicas y la capacidad de interpretar correctamente los resultados de una regresión lineal, aunque durante el curso se recordarán los elementos necesarios para un buen seguimiento de la asignatura. También es recomendable un nivel medio de lectura en inglés.

Esta asignatura se plantea como una extensión de la asignatura Crecimiento Económico del segundo curso del Grado de Economía. Se profundiza en la importancia de las externalidades y en los problemas de coordinación que dan lugar a las llamadas ‘trampas de pobreza’; se analizan las interconexiones entre crecimiento, desigualdad y desarrollo; se estudia qué tipo de políticas pueden adoptarse en cada contexto para promover el desarrollo y su posible conflicto con políticas redistributivas. Por último, se aborda la relación entre medioambiente y desarrollo mediante la introducción de modelos básicos y la discusión de políticas medioambientales en países desarrollados y en países en vías de desarrollo.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to find and analyse information.
  • CG8 : Analyse problems using critical reasoning, without prejudices, precisely and rigorously.
  • CG9 : Capacity for synthesis.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Use computer, I.T. and communications technology tools as a matter of course in all of one's professional activities.
  • CGUA3 : Capacity for oral and written communication.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Capacity to apply the knowledge and skills acquired to solve theoretical and applied economic problems.
  • CE11 : Analytical skills for developing theoretical frameworks that simplify study of the real economy and the capacity to set appropriate levels of abstraction when studying different economic questions.
  • CE3 : Bring a rational approach to the analysis and description of any aspect of economic reality.
  • CE5 : Issue expert reports on specific economic situations (international, national or regional) or on sectors of the same.
  • CE6 : Draft economic management projects at international, national or regional level.
  • CE8 : Identify the sources of relevant economic information and their content.
  • CE9 : Understand economic institutions as the result and application of theoretical or formal representations of how the economy works.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

To increase understanding of the wide divergence observed between countries in terms of income levels and of the evolution of world income distribution.

- To understand the main determinants of economic growth process and of the process of economic and social development.

- To use economic analysis to explain the factors which can engender poverty traps or coordination problems.

- To understand the interconnections between inequality and development: be able to explain the reasons for and against the Kuznets Hypothesis on growth and inequality.

- To understand the types of policy measures that can be adopted to promote development using simple models of structural change and their possible conflict with redistribution policies.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2019-20

No data

 

 

;

General

Code: 35038
Lecturer responsible:
GUILLO FUENTES, MARIA DOLORES
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,50
Practical credits: 0,90
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Area: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Theoretical credits: 1,5
    Practical credits: 0,9
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught