Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2019-20

 

Esta asignatura se ubica en el tercer curso del grado, una vez que el alumnado ha adquirido en cursos anteriores conocimientos sobre balances macroscópicos de energía, cantidad de movimiento y materia. La asignatura es totalmente práctica cuyo objetivo es reforzar los conocimientos teóricos que el alumno tiene a fin de consolidar su formación. En la asignatura se realizarán prácticas sobre determinación de propiedades termodinámicas y de transporte, circulación de fluidos, transmisión de calor, operaciones de separación basadas en el transporte de materia energía y cantidad de movimiento, además del estudio de máquinas térmicas e hidráulicas.

El contenido se adecua a lo explicado en asignaturas teóricas, de manera que el alumno pueda comprobar o aplicar experimentalmente los principios aprendidos, aunque en ocasiones puede resultar conveniente tratar algunos aspectos que no han sido considerados en esas clases, proporcionando el complemento adecuado a las mismas.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Specific Competences (CE)

  • CE19 : Knowledge of material and energy balances, biotechnology, matter transfer, separation operations, chemical reaction engineering, reactor design, valorisation and transformation of raw materials and energy resources.
  • CE21 : Capacity to design and manage applied experimental procedures, especially for determining thermodynamic and transport properties, and modelling of phenomena and systems in the field of chemical engineering, systems with fluid flows, heat transmission, matter transfer operations, kinetics of chemical reactions and reactors.
  • CE22 : Capacity to design, manage and operate simulation, control and instrumentation procedures for chemical processes.

 

Basic Competences and Competences included under the Spanish Qualifications Framework for Higher Education (MECES)

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT1 : Foreign language skills.
  • CT2 : Computer and information skills.
  • CT3 : Oral and written communication skills.

 

General Competences:>>Instrumental

  • CG1 : Capacity for analysis and synthesis.
  • CG2 : General basic understanding of the profession.
  • CG3 : Knowledge of computers in the field of study.
  • CG4 : Problem solving.
  • CG5 : Decision making.

 

General Competences:>>Interpersonal

  • CG10 : Capacity to communicate with experts in other fields.
  • CG11 : Critical reasoning.
  • CG12 : Apply the ethical requirements and deontological code of the profession in all situations.
  • CG6 : Plan, organise and supervise teamwork.
  • CG9 : Interpersonal relationship skills.

 

General Competences:>>Systematic

  • CG13 : Capacity to put knowledge into practice.
  • CG14 : Capacity for self-learning.
  • CG15 : Capacity to adapt to new situations.
  • CG16 : Ability to work independently.
  • CG17 : Creativity in all areas of the profession.
  • CG20 : Motivation for quality.
  • CG21 : Awareness of environmental topics.

 

Regulated Professional Competences

  • CPR1 : Capacity to draft, sign and develop industrial engineering projects in the speciality of Chemical Engineering, aimed at the construction, refurbishment, repair, conservation, demolition, manufacture, installation, assembly and exploitation of: structures, mechanical equipment, energy facilities, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacturing and automation processes.
  • CPR3 : Understand basic subjects and technologies to allow one to learn new methods and theories, making one versatile in adapting to new situations.
  • CPR4 : Capacity to solve problems with initiative, decision-making skills, creativity, critical reasoning and ability to communicate and transmit knowledge, skills and abilities in the field of industrial engineering.
  • CPR5 : Understand how to carry out measurements, calculations, assessments, valuations, surveys, studies, reports, work sheets and other similar tasks.
  • CPR7 : Capacity to analyse and assess the social and environmental impact of technical solutions.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2019-20

 

El objeto de cada práctica será diferente, pero incluirá siempre aplicar los conceptos estudiados en las diversas asignaturas de la rama de Ingeniería Química estudiadas hasta este momento. Al acabar la asignatura el alumno debe haber consolidado sus conocimientos y habilidades en problemas relacionados con transferencia de materia, flujo de fluidos y transmisión de calor, diseño, montaje y operación de diferentes equipos donde llevar a cabo las operaciones de separación de basadas en la transferencia de materia y cantidad de movimiento.

 

 

 

;

General

Code: 34522
Lecturer responsible:
GARCIA QUESADA, JUAN CARLOS
Credits ECTS: 9,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 3,60
Distance-base hours: 5,40

Departments involved

  • Dept: CHEMICAL ENGINEERING
    Area: CHEMICAL ENGINEERING
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 3,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught