Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2018-19

Es tracta d’una assignatura impartida pel Departament de Filologia Catalana i dissenyada perquè els alumnes de grau en aquesta àrea de coneixement científic assolisquen una formació sòlida en les manifestacions més primerenques de la literatura catalana, és a dir aquelles que es remunten als orígens d’aquesta, als segles XIII i XIV.

L'assignatura és obligatòria per als estudiants del grau en Filologia Catalana. Té caràcter semestral i s’imparteix en el primer semestre del curs. Consta de 6 crèdits, dels quals 2,4 són presencials i 3,6 no presencials; alhora, dels presencials 1,8 són teòrics mentre que 0,6 es dediquen a la realització de pràctiques.

Dins del pla d’estudis en què s’insereix, aquesta assignatura es justifica pel fet que una part essencial de la formació del filòleg ha de ser l’estudi sistemàtic de la història literària (principals etapes, corrents, gèneres, autors i obres) a través de l’anàlisi i de la valoració estètica i conceptual dels textos més representatius de cada moment històric i dels seus contextos de producció, amb especial referència a la seua aportació al cànon literari europeu.

Aquesta assignatura se centra en la primera etapa de l’època medieval, mentre que la segona etapa d’aquest mateixa època, segle XV, atesa la seua amplitud i especial rellevància, és objecte d’atenció en altres dues assignatures, una de 3r curs i l’altra de 4t curs, amb les quals es relaciona molt directament. Aquestes tres matèries, juntament amb les que el pla d’estudis dedica a l’estudi de la literatura moderna i contemporània o a altres més sectorials com ara la literatura popular o al teatre, constitueixen el vessant literari de la formació del filòleg especialitzat en català.

Per altra part, tant aquesta assignatura com les altres dedicades a les lletres medievals esdevenen un instrument fonamental per a l’estudi directe de la llengua antiga, per la qual cosa són complementàries de les matèries del pla d’estudis centrades específicament en l’estudi lingüístic del català.

L’alumne adquireix en aquesta assignatura coneixements i competències bàsiques per a la seua formació literària, cultural i lingüística, que li permetran assolir la capacitació necessària per a l’exercici professional, principalment, de la docència en els diferents nivells educatius i de la recerca científica i filològica, però també d’altres activitats relacionades amb l’assessorament cultural, la comunicació, el món editorial, la traducció, etc., per a les quals habilita el grau en Filologia Catalana.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to master the key theories, perspectives and conceptualisations for constructing the theoretical framework of linguistic and literary disciplines applied to Catalan language and literature as an expert on the subject and in different professional profiles.
  • CG3 : Capacity to develop reading, analysis and synthesis techniques.
  • CG4 : Capacity to manage and use the resources provided by the information and communications technologies and apply those to the language and literature industries.
  • CG7 : Social commitment to the equality of men and women, the plurality and diversity of the realities of modern society, to peace and democracy.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Capacity to use the pertinent resources and materials for self-learning (bibliographies, dictionaries, reference works, terminological works, tutorials, new technologies) and transmit the information in the Catalan language.
  • CE11 : Be able to develop reading, analysis and synthesis techniques, formulate working hypotheses, demonstrate them with arguments and reach conclusions, as well as recognise and ensure the textual coherence (structure of the text, organisation of ideas, progression of information, use of keywords), to explain and argue any subject related to Catalan language and literature, thus achieving the role of expert, transmitter and adviser regarding the knowledge acquired.
  • CE7 : Capacity to understand the historical trends of literature in the Catalan language and its context, to define the evolution of literary thinking in the Catalan language and its social impact.
  • CE8 : Capacity to understand the different epochs, movements, models and values described in Catalan literature, as well as the traditions in which they are set, the specific textual resources used, paying special attention to the comparative study of common and different elements, within the same or between different literary contexts.
  • CE9 : Capacity to identify the currents of literary criticism, their categories, concepts and nomenclature as a key factor in the development of the capacity to criticise and analyse text (literary, cinematographic, advertising), as regards the creative manifestation and reflection of the sociocultural context.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2018-19

No data

 

 

;

General

Code: 30021
Lecturer responsible:
MARTINEZ PEREZ, VICENT
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CATALAN STUDIES
    Area: CATALAN STUDIES
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught