Competencies and objectives
- Course context for academic year 2020-21
- Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
- Learning outcomes (Training objectives)
- Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21
Course context for academic year 2020-21
Esta asignatura se centra en la enseñanza y/o aprendizaje de diferentes métodos y herramientas para la prescripción o elaboración de dietas y menús. Es necesario conocer terminología y definiciones específicas en este campo, así como los usos y limitaciones de las diferentes metodologías para la elaboración de dietas/menús, permitiendo emplear el método que más se ajuste a la situación del paciente y/o grupo de pacientes. También se debe considerar que el diseño del menú estará condicionado por los hábitos alimentarios, factores de salud, enfermedad, socioeconómicos, culturales, religiosos y disponibilidad de alimentos.
Las diferentes metodologías para la elaboración de dietas y menús permiten: 1) Control de macronutrientes y valor energético de la dieta; 2) Utilización de raciones/porciones recomendadas y cumplimiento del equilibrio dietético-nutricional; 3) Fácil manejo de los diferentes grupos de alimentos pautados en la dieta/menú; y 4) Personalización y variedad de la dieta/menú. Además, implica la utilización de tablas de composición de alimentos, guías alimentarias y recomendaciones de frecuencia de consumo de alimentos establecidas por la literatura científica y los organismos nacionales e internacionales de referencia en salud pública.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)
Transversal Competences
- CT1 : Leer y comprender textos en un idioma extranjero.
- CT2 : Demostrar destrezas y habilidades en informática y sistemas informacionales.
- CT3 : Demostrar habilidades en comunicación oral y escrita.
General Competences
- CG27 : Understand nutrients, their functions and metabolic use.
- CG28 : Understand the basics of nutritional balance and its control.
- CG32 : Understand, detect early and evaluate quantitative and qualitative deviations of nutritional balance due to excess or deficiency.
- CG34 : Understand the physiopathological illnesses related to nutrition.
- CG35 : Identify the dietary-nutritional problems of patients, as well as risk factors and inappropriate practices.
- CG36 : Prepare and interpret the dietary history of healthy and ill individuals.
- CG38 : Understand and use the terminology used in the health sciences field.
- CG39 : Interpret and integrate clinical, biochemical and pharmacological data in the nutritional assessment of the patient and his/her dietary-nutritional treatment.
- CG40 : Apply the foundations of clinical nutrition to diet therapy.
- CG41 : Plan, implant and evaluate therapeutic diets for individuals and/or groups.
- CG44 : Understand the different techniques and products used for basic and advanced nutritional support.
- CG45 : Develop and implement dietetic-nutritional transition plans.
- CG46 : Plan and implement dietetic-nutritional education programmes with sick and healthy subjects.
- CG47 : Understand clinical pharmacology and the interaction between medicines and nutrients.
- CG48 : Master the basic ITC tools used in the field of Food, Nutrition and Dietetics.
- CG49 : Understand the legal and ethical limits of dietetic practice.
- CG50 : Prescribe specific treatment corresponding to the area of competence of the dietetist-nutritionist.
- CG51 : Be able to demonstrate the scientific principles underpinning the intervention of the dietetist-/nutritionist, with their professional activity conditional on the scientific evidence.
Specific Competences
- E13 : Understand, evaluate critically and know how to use information sources related to nutrition, diet, lifestyles and health factors.
- E48 : Identificar y discriminar a nivel clínico-diagnóstico los distintos trastornos del comportamiento alimentario.
- E49 : Identificar, desde una perspectiva biopsicosocial integradora, las variables relacionadas con los trastornos del comportamiento alimentario.
- E50 : Disponer de los conocimientos psicológicos necesarios para actuar de forma precisa y fiable en la prevención, detección, valoración, diagnóstico y tratamiento multidisciplinar de los trastornos del comportamiento alimentario.
- E51 : Desarrollar una visión empática y receptiva con el paciente y su entorno a la hora de abordar el tratamiento de posibles desórdenes alimentarios.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21
No data
;