Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2021-22

Se trata de una asignatura de cuarto curso que persigue el desarrollo de competencias suficientes para que los/las estudiantes puedan iniciarse, una vez superada, en una formación más especializada. Las figuras profesionales asociadas a esta asignatura conforman uno de los cuatro perfiles definidos para el Grado de Publicidad y Relaciones Públicas en el Libro Blanco de los Títulos de Grado en Comunicación. El informe definitivo fue aprobado por sus participantes a finales del año 2004. En este documento quedan agrupados los/las investigadores/as, planificadores/as y compradores de medios. Según la última versión, disponible en la web de la ANECA, estos profesionales:

“(...) planifican la idoneidad y características de los soportes para la difusión de las campañas de comunicación, así como el control y seguimiento de la audiencia de dichos medios y su eficacia, de acuerdo con los objetivos de comunicación definidos, con el fin de llegar a un público objetivo a través de los medios convencionales y no convencionales, mediante la adquisición y creación de espacios y soportes en las mejores condiciones posibles.” (ANECA, 2005, pp. 33-34).

Aunque los perfiles fueron propuestos en el año 2004, se puede decir que la estrategia de medios y, en general, la función de medios, es actualmente aún más relevante por el desarrollo de las nuevas tecnologías.

Según el listado de asignaturas del plan de estudios, "Investigación y Planificación de Medios" se sitúa próxima a otras asignaturas de investigación impartidas en el Grado. También se relaciona con otras tales como “Estrategia de la Publicidad y de la Relaciones Públicas“ y “Nuevas formas publicitarias”, si se destaca el componente estratégico y la función del planificador.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

UA Basic Transversal Competences

  • CGUA2 : Be able to use basic ICT tools at user level.
  • CGUA3 : Be able to express oneself correctly in one of the two official languages of the Region of Valencia (Spanish or Catalan) in the discipline concerned.

 

General Competences:>>Instrumental

  • CG1 : Capacity to analyse and synthesise.
  • CG2 : Capacity to put theoretical knowledge into practice.
  • CG3 : Basic understanding of the field of study.
  • CG4 : Basic understanding of the profession.
  • CG7 : Research skills.
  • CG8 : Basic computer skills.
  • CG9 : Decision making.

 

General Competences:>>Interpersonal

  • CG11 : Interpersonal relationship skills.

 

General Competences:>>Systematic

  • CG15 : Capacity to learn.

 

Specific Competences:>>Knowledge (theoretical)

  • CES14 : Analysis and selection of media and vehicles.
  • CES15 : Understand planning techniques.
  • CES16 : Study the techniques for purchasing and negotiating space.
  • CES17 : Analyse and research audiences and evaluate the effectiveness of planning.
  • CES37 : Study the fundamentals of documentation for advertising and public relations professionals.
  • CES5 : Study and analysis of the nature and interrelations between the subjects of persuasive communication (commercial and institutional): companies, institutions, advertising and public relations agencies, the media, vehicles and audiences.

 

Specific Competences:>>Professional (practical)

  • CE14 : Capacity and ability to act as communications professionals, especially in advertising and public relations, according to the requirements laid down as knowledge and competences for each profile.
  • CE15 : Ability to recognise and use basic professional terminology.
  • CE22 : Capacity and ability to exercise the functions carried out by the department and media centre.
  • CE23 : Negotiation and administrative skills for purchasing conventional and non-conventional media and vehicles.
  • CE24 : Ability to use the appropriate techniques and instruments for preparing media strategies.
  • CE25 : Capacity to use measurement tools to interpret and forecast the effectiveness of media plans.
  • CE26 : Capacity to take strategic decisions.
  • CE27 : Ability to manage time and capacity for organisation and temporalisation of tasks.
  • CE29 : Capacity for the objective analysis of reality and the extraction of valid considerations.
  • CE37 : Ability to innovate and develop new media and vehicles.
  • CE50 : Capacity to understand and use the technological tools of the sector, both at equipment level and computer and audiovisual applications.
  • CE9 : Capacity to capture the main variables that make up the roles of audiences and the public.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2021-22

No data

 

 

;

General

Code: 22530
Lecturer responsible:
PAPI GALVEZ, NATALIA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,90
Practical credits: 1,50
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: COMMUNICATION AND SOCIAL PSYCHOLOGY
    Area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
    Theoretical credits: 0,9
    Practical credits: 1,5
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught