Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La asignatura Métodos y Técnicas de Investigación Social para la Innovación II se incluye dentro del módulo «Herramientas metodológicas para la innovación social». Esta segunda parte de la asignatura Métodos y Técnicas de Investigación Social para la Innovación permitirá al alumnado profundizar en los procedimientos de diseño y aplicación de las técnicas de investigación social fundamentales, tanto cuantitativas como cualitativas.

La asignatura no sólo se centrará en el manejo de las técnicas e instrumentos clásicos de la Sociología sino que se detendrá, especialmente, en sus versiones adaptadas a proyectos de innovación, situando a las destinatarias y destinatarios de los nuevos productos y programas en el centro de la investigación para asegurar su adecuación a las necesidades reales.

De este modo, se da respuesta a la exigencia del mercado laboral, tanto público como privado, de contar con expertas y expertos capaces de gestionar proyectos orientados a la creación de valor social y, también, de evaluar su impacto en el desarrollo económico y comunitario de los contextos donde se implantan. Es imprescindible, por tanto, que dichas figuras profesionales sean capaces, por un lado, de conocer y analizar, desde una perspectiva sociológica, los principales procesos de cambio que afectan a las instituciones sociales y empresas y, por otro, de dominar las metodologías específicas que permiten la gestión y liderazgo de los proyectos de innovación que se sitúan en el centro de esos procesos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç de desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació, accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals

  • CG3 : Integrar el coneixement transdisciplinarment per a aplicar-lo en equips de treball.
  • CG4 : Aplicar els coneixements adquirits a la resolució de problemes en situacions noves.
  • CG5 : Ser capaç de formular preguntes d'investigació originals que siguen operatives, per tal d'analitzar dinàmiques de canvi i resoldre reptes d'innovació social.
  • CG6 : Dissenyar una investigació en totes les fases: produir i obtenir informació, aplicar mètodes i tècniques d'investigació social, analitzar, presentar i discutir-ne els resultats.

 

Competències Específiques

  • CE14 : Conèixer les eines de disseny, anàlisi i planificació estratègica de la innovació, per a aplicar les que siguen més completes en cada cas.
  • CE8 : Planejar accions innovadores i estratègiques a partir de l'anàlisi de l'entorn econòmic i tecnològic.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat per a ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous, o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions, els coneixements i les raons últimes que els sustenten a públics especialitzats, i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Al final d'aquest ensenyament, l'alumnat ha d'haver sigut capaç de:

  • Definir els elements conceptuals del disseny basat en l'usuari i les eines metodològiques que permeten aplicar-lo a la innovació social.
  • Identificar les diverses fases del procés d'innovació.
  • Seleccionar les metodologies necessàries per a resoldre cada fase del procés.
  • Desenvolupar propostes de valor completes dirigides a la solució de problemes socials.
  • Aplicar els procediments d'innovació àgil a les diverses fases d'un projecte real.
  • Administrar les tècniques d'inspecció, test i indagació aplicades a l'avaluació de solucions innovadores.
  • Reconèixer la base metodològica de l'anàlisi de xarxes socials i els seus models d'indagació aplicats a projectes d'innovació social.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Al término de esta enseñanza, el alumnado será capaz de:

  • Promover una formación rigurosa para el desarrollo de aptitudes críticas en la aplicación del Método Científico.
  • Dotar de las herramientas profesionales que los ámbitos de la administración pública, empresarial y del tercer sector requieren en materia de innovación y cambio social.
  • Capacitar para la gestión de la información en procesos creativos y de innovación, diseñando adecuadamente los procedimientos de adquisición y tratamiento de los datos.
  • Profundizar en el diseño y la aplicación de técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas específicas en los procesos de cambio y de innovación social.
  • Conocer las fases principales de los procesos innovadores: análisis de datos, interpretación, conclusiones, toma de decisiones y redacción de informes.
  • Comprender y aplicar el Design Thinkhing como proceso transdisciplinar para la creación de proyectos de innovación y como enfoque principal para la resolución de problemas y la generación de cambios en la cultura de una organización.
  • Identificar y comprender los principales conceptos teóricos y herramientas empíricas para la realización de Análisis de Redes Sociales (ARS).
  • Aprender las técnicas de redes sociales aplicadas al estudio de la realidad social.
  • Diseñar investigaciones basadas en las técnicas de redes sociales y conocer sus ventajas y limitaciones.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49554
Professor/a responsable:
JAREÑO RUIZ, DIANA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 1,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 1,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix