Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

Esta asignatura tiene como finalidad capacitar a los estudiantes en el manejo de las principales fuentes de datos, técnicas y análisis, estadístico y cartográfico (Sistemas de Información Geográfica), para elaborar capas temáticas, cartografía e informes de carácter ambiental a partir de las variables del medio físico y biótico, con especial atención a los procesos ecológicos y el impacto antrópico.A partir de esta formación en el tratamiento de datos deberán ser capaces de abordar un diseño experimental para recoger los datos y aplicar las técnicas de análisis y representación adecuadas al objetivo científico. Esto permitirá usar estos conocimientos para dar soporte a la toma de decisiones en la gestión de recursos en el medio marino y terrestre.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG1 : Conèixer i aplicar coneixements avançats teòrics i pràctics sobre la biodiversitat d'espècies i els processos que regulen i mantenen la biodiversitat en comunitats ecològiques.
  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG3 : Adquirir els coneixements necessaris per al maneig de dades biològiques amb eines estadístiques i bioinformáticas (modelatges, simulacions), adquirint una adequada formació per a validar models a partir de dades experimentals.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.
  • CG5 : Aplicar tècniques avançades per a la quantificació d'espècies animals, vegetals i processos en els ecosistemes, així com per al desenvolupament de la gestió, restauració i conservació tant d'ecosistemes terrestres com marins.
  • CG6 : Conèixer els principals processos que condueixen a la degradació del sòl, saber prendre mostres i realitzar diagnòstic ràpid de sòls i saber interpretar resultats d'anàlisis de laboratori per a aquesta fi.
  • CG7 : Interpretar balanços hídrics i els seus efectes a escala de paisatge i aplicar models hidrodinàmics i hidrològics per a l'anàlisi dels seus resultats i efectes.
  • CG8 : Ser capaç d'obtenir informació i descriure les característiques geomorfològiques del medi marí i terrestre i la seua dinàmica per a aplicar-los en la restauració geomorfològica i hidrològica.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Aplicar les bases de l'ecologia del paisatge a: la planificació i gestió d'ecosistemes marins i terrestre (incloent aigües continentals); la restauració ecològica; el disseny de xarxes de conservació d'espais naturals protegits i infraestructura verda i blava; elaborar plans de gestió i ordenació territorial normatius d'espais naturals protegits.
  • CE2 : Identificar els problemes de conservació d'espècies amenaçades i ser capaç de proposar estratègies de recuperació, integrant processos demogràfics i de gestió genètica (in situ i ex situ) i de restauració dels seus hàbitats.
  • CE3 : Dominar l'aplicació dels Sistemes d'Informació Geogràfica actuals per a identificar i quantificar patrons espacials en la biodiversitat i el paisatge i inferir els processos que els originen.
  • CE4 : Caracteritzar i gestionar poblacions animals i vegetals mitjançant la delimitació de la seua entitat taxonòmica, paràmetres demogràfics i genètics, el disseny de plans de seguiment numèric i l'estudi de la relació entre la variació ambiental (qualitat d'hàbitat).

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Dissenyar plans de treball, i obtenció i anàlisi de dades per a projectes de conservació i restauració de la biodiversitat.


2. Realitzar informes per al diagnòstic de problemàtiques ambientals i processos d'avaluació integrals dels ecosistemes, el medi físic i la biodiversitat tant d'animal com vegetal.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

-Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  • Conocer los fundamentos básicos de los sistemas de información geográfica (SIG) y la utilidad de sus módulos.
  • Introducir al alumnado en la utilización de los SIG para el análisis espacial de las variables ambientales en trabajos de investigación o en el desempeño profesional.
  • Editar capas de cartografía temática para el análisis de procesos ecológicos y ambientales.
  • Conocer la cartografía oficial que se elabora en España relacionada con las variables ambientales y los recursos naturales.
  • Comprender, de manera funcional, las técnicas aprendidas a través de la realización de estudios de caso.
  • Conocer las técnicas básicas del diseño muestral y planificación de los muestreos.
  • Aplicar técnicas de análisis multifactoriales según objetivos científicos.
  • Reconocer y analizar nuevos problemas en la gestión de recursos y planificar estrategias de actuación.
  • Realizar informes para el diagnóstico de problemáticas ambientales y procesos de evaluación integrales de los ecosistemas, el medio físico y la biodiversidad, tanto animal como vegetal.

-Objetivos específicos

  • Elaboración de informes a partir de variables ambientales y otros datos capturados en campo para el estudio de procesos ecológicos y ambientales.
  • Utilización de herramientas de análisis estadístico y espacial (SIG) de variables ambientales.
  • Creación de representaciones cartográficas de recursos naturales y procesos territoriales con repercusión ambiental.
  • Aplicación de herramientas de modelización espacial, con base estadística y representación con SIG, para su aplicación en casos prácticos.
  • Preparación del alumnado para que pueda emplear estos conocimientos y destrezas en el desarrollo del trabajo de fin de master.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49210
Professor/a responsable:
ZUBCOFF VALLEJO, JOSE JACOBO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 2,00
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 1,2
  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix