Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2017-18
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18
Context de l'assignatura per al curs 2017-18
Relevancia de los Informes elaborados por los especialistas en el ámbito penitenciario
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Capacitat per a comunicar oralment i per escrit, redactar documents científics i tècnics, usar el llenguatge especialitzat i comunicar-se amb públics especialitzats i no especialitzats, de manera clara i amb llenguatge apropiat a l'àmbit de la criminologia.
- CG3 : Capacitat crítica i autocrítica: saber integrar coneixements, valorant-ne els fonaments i reflexionant sobre les implicacions socials, ètiques i jurídiques que tenen en l'àmbit de la criminologia.
- CG4 : Capacitat d'aprenentatge i autoaprenentatge: cerca d'informació, anàlisi, síntesi, crítica, disseny, gestió i execució d'un projecte o treball, de manera personal o autònoma, en l'àmbit de la criminologia.
- CG5 : Capacitat de treball en equip: integrar-se i col·laborar activament en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees o organitzacions, en contextos diversos.
Competències específiques (CE)
- CE2 : Habilitat per a aplicar els coneixements avançats adquirits a la resolució de problemes en l'àmbit de la criminologia.
- CE21 : Capacitat per a aplicar coneixements especialitzats, d'aspectes de l'àmbit penitenciari amb rellevància, per a la investigació criminològica.
- CE7 : Capacitat per a elaborar correctament un informe criminològic penitenciari especialitzat, per a presentar-lo als òrgans penitenciaris o el jutge de vigilància penitenciària.
- CE8 : Capacitat per a comprendre els diversos llenguatges professionals usats en un informe pericial especialitzat.
- CE9 : Capacitat per a elaborar, comprendre i interpretar críticament el contingut d'un informe pericial i defensar-lo en els tribunals.
Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis, o pluridisciplinaris, relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
Competències transversals
- CT1 : Capacitat per a desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte dels drets fonamentals i de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, dels principis d'igualtat d'oportunitats i d'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i dels valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer les variables que intervenen en els processos classificatoris, en particular, les referides a l'aplicació dels règims tancat i obert, i en la concessió de permisos ordinaris d'eixida, beneficis penitenciaris i llibertat condicional per al mesurament de la qual té rellevància l'informe criminològic.
- Usar les taules de predicció de risc i els factors que coadjuven a la prognosi criminal.
- Conéixer els fonaments tècnics i les principals eines d'avaluació per a fer informes criminològics en l'àmbit penitenciari.
- Ser capaç de redactar i defensar informes criminològics amb suficient claredat, precisió i rigor científic.
- Ser capaç d'assessorar jutges i tribunals en la presa de decisions en l'àmbit penitenciari.
- Valorar l'activitat delictiva dels interns per a participar en la classificació i la programació del tractament penitenciari.
- Assessorar les institucions penitenciàries en la presa de decisions criminològiques.
- Col·laborar en l'execució dels mètodes de tractament de caràcter criminològic que s'apliquen en la institució penitenciària.
- Ser capaç d'utilitzar les eines de la sociologia, especialment les tècniques quantitatives i qualitatives d'investigació social, per a obtindre i operacionalitzar informació sobre el context ambiental en la prognosi criminal.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2017-18
Conocer las variables que intervienen en los procesos clasificatorios (en particular, las referidas a la aplicación de los regímenes cerrado y abierto) y en la concesión de permisos ordinarios de salida, beneficios penitenciarios y libertad condicional para cuya medición posee relevancia el informe criminológico.
Manejar las tablas de predicción de riesgo y aquellos factores que coadyuvan a la prognosis criminal.
Conocer los fundamentos técnicos y principales herramientas de evaluación para elaborar informes criminológicos en el ámbito penitenciario.
Ser capaz de redactar y defender informes criminológicos con suficiente claridad, precisión y rigor científico.
Ser capaz de asesorar a Jueces y Tribunales en la toma de decisiones en el ámbito penitenciario.
Valorar la actividad delictiva de los internos para participar en su clasificación y la programación de su tratamiento penitenciario.
Asesorar a las instituciones penitenciarias en la toma de decisiones criminológicas.
Colaborar en la ejecución de los métodos de tratamiento de carácter criminológico que se apliquen en la institución penitenciaria.
;