Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

El Projecte d'Arquitectura no implica necessàriament una investigació pròpiament dita: no és per necessitat una tesi. Per contra, és inimaginable un projecte, conseqüent amb els seus propis fins, sense una investigació prèvia. De què es tracta (el tema) i on estem (el lloc) ens obliga a investigar, almenys, en aquests dos sentits (cap un tercer per a respondre a la pregunta de com i amb què ho farem): el de la història del tipus, fins i tot per a contestar-la, i el de la geografia del territori, també cultural. Investigacions ambdues que corresponen estricta i literalment a l'Arquitectura i a l'Urbanisme. Un projecte no és sempre una investigació, però la suposa sempre. Aqueixa investigació és, per tant, condició necessària del projecte, al qual ens “aproxima” amb coneixement de causa i de manera pertinent.

Investigar no és una tasca fàcil en l'Arquitectura i l'Urbanisme, i existeixen molt diverses maneres d'investigar: assajant i proposant o rebuscant entre l'existent per a fer-ho servir en el present per al futur, encara que siga aprofundint en el passat pot ser que recent) i reescrivint-lo (si fora necessari) o evidenciant allò que semblava amagat a simple vista. Investigar, també en Arquitectura i Urbanisme, requereix d'un interés (una pregunta, o diverses) i després: voluntat, tenacitat, paciència, imaginació, creativitat i un cert bagatge per a saber discriminar i fer avançar el coneixement. Investigació i Coneixement són coses diferents, però molt pròximes: la primera sol donar com a resultat un increment del segon. Es requereix d'eines, mètodes i bancs d'informació (a construir). De tot això tracta aquesta assignatura com una iniciació a la investigació en Arquitectura i Urbanisme proposant la redacció d'un sintètic article d'investigació.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Comprendre la professió d'arquitecte i la funció que té en la societat, en particular pel que fa a l'elaboració de projectes que tinguen en compte els factors socials.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Aptitud per a concebre, calcular, dissenyar i integrar en edificis i conjunts urbans i per a executar estructures d'edificació.
  • CE2 : Aptitud per a concebre, calcular, dissenyar i integrar en edificis i conjunts urbans i per a executar sistemes de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada.
  • CE3 : Aptitud per a concebre, calcular, dissenyar i integrar en edificis i conjunts urbans i per a executar sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda.
  • CE5 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE7 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de direcció d'obres.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o plurisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT12 : Capacitat de treball en equip amb responsabilitats compartides, entesa com a capacitat de participar en un treball col·lectiu on s'assumeixen tasques o rols de lideratge, recerca i comunicació i s'estableix la participació de cadascun dels integrants.
  • CT3 : Habilitat per a la recerca i la innovació, enteses com a mecanismes per a intervenir eficaçment en la construcció del futur, a partir de les dades del passat i de les urgències del present.
  • CT4 : Habilitat per a la presa de decisions, entesa com a capacitat per a entendre el caràcter dels contextos on operem, per a prendre-hi decisions creatives de manera responsable.
  • CT5 : Capacitat per a adoptar el mètode científic en el plantejament i la realització de treballs diversos, tant d'àmbit acadèmic com professional.
  • CT9 : Capacitat d'assimilar i adaptar-se a l'evolució de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional, i en el marc de la sostenibilitat com a horitzó de treball compartit.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Fer una aproximació específica a la producció i innovació en l'àmbit de l'arquitectura i l'urbanisme.
  • Oferir un repertori ampli i diferenciat d'eines per a produir novetats, que permeten a l'estudiant millorar les destreses de cara a la realització del projecte fi de carrera.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Els Plans d'Estudis de Grau en Arquitectura o, com és el nostre cas, de Grau en Fonaments de l'Arquitectura, no contemplen, excepte excepcions i sempre a través de les assignatures optatives, la formació d'arquitectes i arquitectes com a investigadors i, no obstant això, com s'ha explicat en el Context d'aquesta assignatura, tot projecte mereixedor d'aquest nom hauria de comportar una investigació prèvia que, en principi, escometem més des de la intuïció que des del coneixement.
Per a esmenar la qual cosa, compareix en aquest programa de Màster en Arquitectura, habilitant per a l'exercici professional, l'oferta d'aquesta assignatura, que bàsicament pretén introduir a arquitectes i arquitectes en la disciplina de la investigació, els seus plantejaments, els seus mètodes, les seues fórmules, les seues eines, les seues estructures i els seus possibles canals tant de plasmació de resultats com de difusió d'aquests.

 

 

;

Dades generals

Codi: 35676
Professor/a responsable:
MARTINEZ MEDINA, ANDRES
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix