Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2011-12

 

Asignatura orientada hacia la formación integral del profesional de las Humanidades. Se tratará de orientar al alumnado hacia el conocimiento de aspectos fundamentales en la conformación del pensamiento occidental: la racionalización de los mythos griegos. Los procesos de racionalización siguen operando en la actualidad, aunque hayan cambiado los mythos clásicos, ahora vinculados a las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Además, se ofrece una formación básica dirigida hacia la preparación  en aspectos esenciales de la docencia de la Filosofía  en la enseñanza secundaria, en el trabajo en museos y patrimonio y en investigación y documentación de textos.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
  • CG4 : Raonament crític.
  • CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG7 : Capacitat d'organització i planificació.

 

Competències específiques (CE)

  • CE2 : Conèixer la història i els grans corrents artístics i filosòfiques de la humanitat, amb particular atenció a les arrels clàssiques sobre les quals s'assenta la realitat cultural europea, i ser capaç de transmetre-les mitjançant la promoció del valor social de la cultura.
  • CE6 : Conèixer i valorar els recursos del patrimoni cultural i natural propis per a contribuir a una gestió, sensible i dotada d'esperit crític, del desenvolupament sostenible.
  • CE7 : Fer un ús creatiu i emprenedor dels principis bàsics d'organització i gestió pública i privada i de les TIC per a avaluar, crear i dur a terme projectes de difusió de la cultura.
  • CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Familiaritzar l'alumnat amb les formes comunes de tota filosofia, les seues articulacions naturals.
  • Mostrar que en la Grècia clàssica, a partir d'apories, contradiccions, sorpreses, etc., sorgeixen diverses estructures que racionalitzen els mites i que aquesta operació, que cristal·litza genialment en Plató, servirà de model per al pensament posterior.
  • Reflexionar sobre la filosofia aristotèlica, amb la qual l'home pareix trobar el lloc en un món fet a mida i és capaç de copsar el principi i les causas de l'esdevenir i la finalitat pròpies.
  • Estudiar les contradiccions de les polis gregues, on apareixen les filosofies hel·lenístiques amb una forta implantació ètica (estoïcisme, epicureisme, etc.) que arriba al màxim auge amb la síntesi de Plotí i va disolent-se en les concepcions monoteistes del món (judaisme, cristianisme, islam).

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2011-12

 

HILO CONDUCTOR:

TEORÍA

- Filosofía académica: institucional: escuelas pitagóricas, navegantes, Academia, Liceo, Cinosargo (perro blanco), Jardín, Stoa, Museo…

- Ideas filosóficas: transformación del lenguaje ordinario en filosofemas

- Neutralización de opiniones, creencias, mythos, tradiciones… a través de las ciencias: geometría, aritmética, astronomía, medicina…

- Ideas y métodos en el contexto de las polis griegas: Noûs, Ontología socrática, Hypothese, Synagogué / diaresis, sustancia,  géneros y especies…

- Desbordamiento social de la polis: univocismo megárico; equivocismo cínico; analogismos epicúreo y estoico

- De la neutralización epistemológica al Supra-realismo ontológico: neoplatonismo y Plotino

 

SEMINARIOS

Extrapolaciones:

 

*1 De los Cuatro elementos de Empédocles a «las doctrinas de los cuatro elementos»

*2 De la subdivisión indefinida de Anaxágoras al Infinito cantoriano

*3-4 Las alas, metáfora del ascenso y la caída; escritura y oralidad

*5-6 Belleza y Fin: estructura, función y evolución

*7 Epicuro y el psicoanálisis: la filosofía como manual de autoayuda

*8 El estoicismo antiguo y el estoicismo moderno

Desbordamiento  de la phýsis (Helenismo) por la alegoría y el kairós: gnosticismo y filosofía de la historia.

*9 Filón: Alegoría y análisis supra-racionales. Gnosticismo y nihilismo

*10 Pablo de Tarso. La Gracia y la Reforma

 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 29021
Professor/a responsable:
PEREZ HERRANZ, FERNANDO MIGUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: HUMANITATS CONTEMPORÀNIES
    Àrea: FILOSOFIA
    Crèdits teòrics: 1,8
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix