Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

Esta asignatura centra su objeto de trabajo y de estudio en las distintas alternativas de tratamiento dietético que el profesional de nutrición puede elaborar en una situación concreta de patología en un centro de atención especializada y/o primaria. Focaliza el estudio de las necesidades nutricionales de los pacientes teniendo en cuenta los déficits y limitaciones a causa de la patología que se trate.

Las prácticas se realizan en Centros de Atención Especializada, donde el alumno irá adquiriendo habilidades en el trabajo clínico así como madurando la interrelación con los distintos miembros del equipo de salud, y atención primaria, en las consultas de pacientes con patología crónica.

En el contexto del plan de estudios, esta asignatura es el complemento práctico de las asignaturas que versan sobre las circunstancias patológicas.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • CG29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • CG31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • CG32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • CG33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • CG35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • CG36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • CG37 : Interpretar una història clínica.
  • CG38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • CG39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • CG40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • CG41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • CG42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • CG43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • CG44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • CG45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • CG46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • CG48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • CG50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • CG51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.
  • CG54 : Dissenyar i realitzar valoracions nutricionals per a identificar les necessitats de la població en termes d'alimentació i nutrició, així com identificar els determinants de salut nutricional.
  • CG55 : Dissenyar, intervenir i executar programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica.
  • CG56 : Col·laborar en la planificació de polítiques alimentàries nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
  • CG57 : Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.

 

Competències Específiques

  • E13 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
  • E14 : Tenir capacitat d'elaborar informes i emplenar registres relatius a intervenció professional del dietista nutricionista.
  • E15 : Reconèixer els elements essencials de la professió de dietista nutricionista i desenvolupar la professió en relació amb altres professionals de la salut.
  • E43 : Adquirir les habilitats pertinents per a treballar en equip com a unitat en les quals s'estructura de forma uni o multidisciplinària els professionals i altre personal, relacionats amb l'avaluació diagnòstica i tractaments en Dietètica i Nutrició.
  • E45 : Conèixer que canals de comunicació interna o externa, han d'implantar-se en tota organització perquè el Servei de Nutrició aconseguisca l'objectiu que tots els professionals coneguen els seus projectes.
  • E56 : Ser capaç de participar en activitats de promoció de la salut i prevenció de trastorns i malalties relacionades amb la nutrició i els estils de vida, duent a terme l'educació alimentària-nutricional de la població.
  • E57 : Proporcionar la formació higienicosanitària i dietètic-nutricional adequada al personal implicat en el servei de restauració.
  • E58 : Desenvolupar la professió amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats per a treballar en equip.
  • E59 : Desenvolupar les habilitats personals necessàries per a realitzar intervencions d'educació nutricional de manera òptima.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aplicar els coneixements sobre les principals alteracions nutricionals presentades en la dona gestant, en la infància i adolescència.
  • Reconèixer les característiques de l'atenció nutricional en l'assistència a la dona en el cicle reproductiu, en els xiquets i adolescents amb problemes de salut.
  • Obtenir informació necessària i identificar els factors que repercuteixen en les alteracions nutricionals presentades en la dona gestant, en la infància i adolescència.
  • Planificar, dur a terme i avaluar les cures nutricionals els principals processos patològics presentats en la dona gestant, en la infància i adolescència.
  • Planificar règims d'alimentació adequats i elaborar recomanacions dietètiques i intervencions nutricionals específiques per a la dona gestant, el xiquet i l'adolescent amb trastorns nutricionals i de l'alimentació.
  • Identificar els factors a tenir en compte en la realització d'una dieta terapèutica.
  • Conèixer les dietes normalitzades existents en el centre assistencial i valorar els seus avantatges i inconvenients.
  • Analitzar el problema nutricional amb objectivitat tenint en compte les característiques patològiques, actuar de manera racional per a solucionar-lo.
  • Treballar amb el document bàsic d'informació del sistema de salut: la història clínica i els subdocumentos que la conformen.
  • Elaborar dietes adaptades a les condicions fisiopatològiques en el marc de l'atenció especialitzada i primària.
  • Elaborar plans dietètics sobre la base d'alimentació enteral.
  • Elaborar plans alimentaris per a proves exploratòries que requerisquen preparació dietètica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

• Adaptar las dietas normalizadas de las instituciones sanitarias a las patologías correspondientes y ofertar alternativas de tratamiento dietético.

• Objetivos específicos: Con las prácticas se pretende que el alumno desarrolle y madure sus:

1.- Destrezas cognitivas, entendidas como la capacidad para entender y manipular ideas y conceptos relacionados con el mantenimiento de la salud y la condición de enfermedad crónica, la situación nutricional y el asesoramiento dietético.

2.- Destrezas metodológicas referidas a la organización del tiempo y dinamización de las propias destrezas de aprendizaje, análisis de situación y tomas de decisiones dentro de los niveles de competencia del perfil profesional del nutricionista, ámbito individual y colaborativo con/en el equipo asistencial.

3.- Destrezas tecnológicas, relacionadas con los instrumentos físicos, simbólicos, la gestión de la actividad y las relaciones humanas en el proceso de asesoramiento y apoyo nutricional/dietético. Para ello sería preciso que el alumno durante su proceso de aprendizaje y al finalizar sea capaz de:

- Indicar el equipo asistencial existente y las competencias de cada uno de ellos en la atención.
- Localizar los datos de la atención asistencial (historia clínica) y seleccionarlos para establecer la condición nutricional y dietética del cliente/paciente.
- Organizar los datos para planificar la entrevista con el paciente y detectar los datos de valoración nutricional que no están recogidos (peso, talla, pliegues).
- Establecer el orden de las cuestiones abiertas y cerradas que se pueden y deberían plantear, así como las cuestiones de filtro y de control para verificar la exactitud/sinceridad de la información recogida.
- Análisis de los datos de valoración nutricional registrados y de ser preciso completar los indicadores ausentes.
- Planificación de la entrevista, recopilación de los datos y primeras recomendaciones ajustadas a la infraestructura y dinámica de trabajo de un centro de atención primaria/salud.
- Elaboración de la dieta en función de la situación de salud, tratamiento médico y nivel cultural-económico.

• El alumno debe ser capaz de ordenar y seguir los pasos de elaboración del tratamiento dietético en situación patológica:
- Búsqueda de información de información nutricional, síntesis del caso.
- Planificación de la entrevista.
- Ejecución de la entrevista.
- Tratamiento nutricional.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27555
Professor/a responsable:
MARTINEZ SANZ, JOSE MIGUEL
Crèdits ECTS: 12,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 10,80

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0

Estudis en què s'imparteix