Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11


Esta asignatura centra su objeto de trabajo y de estudio en las distintas alternativas de tratamiento dietético que el profesional de nutrición puede elaborar en una situación concreta de patología en un centro de atención especializada y/o primaria. Focaliza el estudio de las necesidades nutricionales de los pacientes teniendo en cuenta los déficits y limitaciones a causa de la patologia que se trate.
Las prácticas se realizan en Centros de Atención Especializada, donde el alumno irá adquiriendo habilidades en el trabajo clínico así como madurando la interrelación con los distintos miembros del equipo de salud, y atención primaria, en las consultas de pacientes con patología crónica.
En el contexto del plan de estudios, esta asignatura es el complemento práctico de las asignaturas que versan sobre las circunstancias patológicas.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E15 : Reconèixer els elements essencials de la professió de dietista nutricionista i desenvolupar la professió en relació amb altres professionals de la salut.
  • E29 : Desenvolupar la professió des de la perspectiva centrada en el pacient/usuari/client.
  • E56 : Conèixer i intervenir en el disseny, realització i validació d'estudis epidemiològics nutricionals, com també participar en la planificació, anàlisi i avaluació de programes d'intervenció en alimentació en alimentació i nutrició en diferents àmbits.
  • E57 : Col·laborar en la implantació de sistemes de qualitat.
  • E58 : Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • E59 : Desenvolupar les habilitats personals necessàries per a dur a terme intervencions d'educació nutricional de manera òptima.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut

  • 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • 37 : Interpretar una història clínica.
  • 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de salut pública i nutrició comunitària

  • 54 : Dissenyar i realitzar valoracions nutricionals per a identificar les necessitats de la població en termes d'alimentació i nutrició, així com identificar els determinants de salut nutricional.
  • 55 : Dissenyar, intervenir i executar programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica.
  • 56 : Col·laborar en la planificació de polítiques alimentàries nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
  • 57 : Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de pràcticum

  • 58 : Pràctiques preprofessionals, amb una avaluació final de competències, en hospitals, centres d'assistència primària i sociosanitaris, organitzacions comunitàries, indústries alimentàries i de restauració col·lectiva, que permeten incorporar els valors professionals i competències pròpies de l'àmbit clínic, administratiu o de salut pública relacionades amb la nutrició humana i dietètica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aplicar els coneixements sobre les principals alteracions nutricionals en dones gestants, xiquets i adolescents.
  • Reconèixer les característiques de l'atenció nutricional en l'assistència a les dones en el cicle reproductiu, els xiquets i els adolescents amb problemes de salut.
  • Obtenir la informació necessària i identificar els factors que repercuteixen en les alteracions nutricionals presentades en les dones gestants, els xiquets i els adolescents.
  • Planificar, dur a terme i avaluar les cures nutricionals per als principals processos patològics presentats en dones gestants, xiquets i adolescents.
  • Planificar règims d'alimentació adequats i fer recomanacions dietètiques i intervencions nutricionals específiques per a les dones gestants, els xiquets i els adolescents amb trastorns nutricionals i de l'alimentació.
  • Identificar els factors que cal tenir en compte per a fer una dieta terapèutica.
  • Conèixer les dietes normalitzades existents al centre assistencial i valorar-be els avantatges i inconvenients.
  • Analitzar el problema nutricional amb objectivitat, tenint-ne en compte les característiques patològiques, i actuar racionalment per a solucionar-lo.
  • Treballar amb el document bàsic d'informació del sistema de salut: la història clínica i els subdocuments que la conformen.
  • Fer dietes adaptades a les condicions fisiopatològiques en el marc de l'atenció especialitzada i primària.
  • Fer plans dietètics en base a alimentació enteral.
  • Fer plans alimentaris per a proves exploratòries que requerisquen preparació dietètica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

• Adaptar las dietas normalizadas de las instituciones sanitarias a las patologías correspondientes y ofertar alternativas de tratamiento dietético.
• Objetivos específicos: Con las prácticas se pretende que el alumno desarrolle y madure sus:
  1.- Destrezas cognitivas, entendidas como la capacidad para entender y manipular ideas y conceptos relacionados con el mantenimiento de la salud y la condición de enfermedad crónica, la situación nutricional y el asesoramiento dietético.
  2.- Destrezas metodológicas referidas a la organización del tiempo y dinamización de las propias destrezas de aprendizaje, análisis de situación y tomas de decisiones dentro de los niveles de competencia del perfil profesional del nutricionista, ámbito individual y colaborativo con/en el equipo asistencial.
  3.- Destrezas tecnológicas, relacionadas con los instrumentos físicos, simbólicos, la gestión de la actividad y las relaciones humanas en el proceso de asesoramiento y apoyo nutricional/dietético. Para ello sería preciso que el alumno durante su proceso de aprendizaje y al finalizar sea capaz de:
    - Indicar el equipo asistencial existente y las competencias de cada uno de ellos en la atención.
    - Localizar los datos de la atención asistencial (historia clínica) y seleccionarlos para establecer la condición nutricional y dietética del cliente/paciente.
    - Organizar los datos para planificar la entrevista con el paciente y detectar los datos de valoración nutricional que no están recogidos (peso, talla, pliegues).
    - Establecer el orden de las cuestiones abiertas y cerradas que se pueden y deberían plantear, así como las cuestiones de filtro y de control para verificar la exactitud/sinceridad de la información recogida.
    - Análisis de los datos de valoración nutricional registrados y de ser preciso completar los indicadores ausentes.
    - Planificación de la entrevista, recopilación de los datos y primeras recomendaciones ajustadas a la infraestructura y dinámica de trabajo de un centro de atención primaria/salud.
    - Elaboración de la dieta en función de la situación de salud, tratamiento médico y nivel cultural-económico.
• El alumno debe ser capaz de ordenar y seguir los pasos de elaboración del tratamiento dietético en situación patológica:
    - Búsqueda de información de información nutricional, síntesis del caso.
    - Planificación de la entrevista.
    - Ejecución de la entrevista.
    - Tratamiento nutricional.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27523
Professor/a responsable:
HURTADO SANCHEZ, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 9,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 8,10

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix