Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Esta asignatura se impartirá en el primer semestre del cuarto curso del Grado en Enfermería.
La ubicación de la asignatura  en el último curso responde a la necesidad de que el alumno haya adquirido las competencias de los cursos anteriores para su integración en el cuidado del paciente geriátrico y en procesos de fin de vida. Así la asignatura avanza en la integración de competencias relacionas con la identificación, valoración y abordaje de los síntomas en los procesos de fin de vida, las habilidades de comunicación, las competencias psicoemocionales de la enfermería, los principios de la bioética y la práctica basada en la evidencia. Todo ello, con el objetivo de que el alumno llegue al segundo semestre de su último curso con la capacidad de abordar la complejidad de los pacientes geriátricos y  terminales.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E-18 : Conèixer i comprendre l'experiència de patir un procés crònic (o malaltia) i viure amb dependència.
  • E-2 : Basar les intervencions dels professionals de les ciències de la salut en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • E-3 : Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científic, tècnic i de qualitat.
  • E-4 : Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • E-5 : Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de ciències de la infermeria

  • 27 : Educar, facilitar i reforçar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estiguen afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
  • 46 : Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seua adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana.
  • 53 : Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.
  • 54 : Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Ser conscient de l'actitud davant les pèrdues en general i la mort en l'àmbit social i capaç de fer front als sentiments i actituds personals en situacions de cronicitat, dependència i mort.
  • Conèixer les implicacions i físiques, socials i psicoemocionals, a més dels canvis de rol dels implicats en el procés d'envelliment, dependència i mort.
  • Descriure i comprendre la filosofia del procés pal·liatiu i terminal.
  • Disposar de les estratègies i habilitats necessàries per a donar el suport psicoemocional necessari al pacient, la família i l'equip propi.
  • Promoure la formació i el funcionament de l'equip interdisciplinari.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Tras cursar con éxito esta asignatura, los estudiantes serán capaces de, en el plano cognitivo, que incluye resultados que van desde el mero conocimiento y comprensión teóricos hasta el análisis, síntesis y evaluación de situaciones complejas (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, 2014):
- R1C. Describir los problemas de salud más frecuentes en las personas mayores relacionadas con el envejecimiento, la cronicidad y la muerte.
- R2C. Aplicar los principios básicos de los cuidados paliativos en la planificación de cuidados de enfermería.
- R3C. Recopilar la información pertinente para la valoración de las personas mayores, las personas con enfermedad avanzada o en final de vida, y sus familias.
- R4C. Elegir las intervenciones de enfermería más adecuadas en el diseño y planificación de cuidados a las personas mayores con problemas de salud, las personas con enfermedad avanzada y las personas en el final de su vida.
- R5C. Aplicar los conocimientos sobre el proceso duelo en el diseño y planificación de las intervenciones de enfermería dirigidas al apoyo emocional primario en las personas en situación de fin de vida y sus familiares.

En el plano subjetivo, que engloba desde la escucha activa hasta la toma de decisiones y la resolución de conflictos, incluyendo los criterios éticos profesionales se han enunciado los siguientes resultados de aprendizaje:
- R6S. Discutir las percepciones, actitudes y emociones personales que surgen ante las pérdidas en el contexto de cronicidad, dependencia y la muerte.
- R7S. Discutir los diferentes cursos de acción de los dilemas éticos en lo cuidados al final de la vida.

En el plano psicomotor, resultados de aprendizaje de destrezas concretas, se incluyen:
- R8PM. Demostrar la destreza técnica en el manejo de material específico para llevar a cabo pruebas de valoración/diagnósticas y procedimientos de enfermería habituales en el contexto de los cuidados al final de la vida.
- R9PM. Demostrar el dominio de estrategias y habilidades que permitan una comunicación efectiva y un soporte emocional eficiente para el paciente, la familia y el equipo asistencial en el contexto de los cuidados al final de la vida.

 

 

;

Dades generals

Codi: 27038
Professor/a responsable:
CABAÑERO MARTINEZ, MARIA JOSEFA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix