Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Esta asignatura forma parte de la formación básica que permitirá al alumno/a de enfermería un acercamiento a la Psicología como estudio científico del comportamiento y su contribución al proceso salud-enfermedad y calidad de vida de las personas. Lo que hacemos y lo que experimentamos (pensamientos y afecto) constituyen los ingredientes fundamentales de nuestro comportamiento. El estudio de la diversidad humana, de las bases biológicas de nuestro comportamiento, de la adquisición, mantenimiento y cambio de información, conocimientos y comportamientos, de nuestra personalidad, del contexto en el que estamos, de la relación con los demás, de nuestro grado de adaptación a la vida, y de lo que hacemos y experimentamos en la salud y en la enfermedad, son áreas de especial interés en esta asignatura. La Psicología como ciencia y profesión aporta unos conocimientos muy relevantes para procurar una mejor y más larga vida. El conocimiento de las variables relevantes, de la metodología precisa y de las investigaciones y práctica actuales constituye el objeto de estudio de esta asignatura. El conocimiento y comprensión de estos procesos servirán de base para el desarrollo de competencias que se trabajarán en otras asignaturas, como las referidas al proceso de relación de ayuda, el papel de las emociones en el proceso de toma de decisiones en el ámbito de la salud o la educación para la salud. Asimismo, esta asignatura facilitará el desarrollo de las competencias relacionadas con la enfermería psiquiátrica y de salud mental.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E-9 : Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, reforçant el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de formació bàsica comuna

  • 10 : Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar-hi ajuda.
  • 11 : Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
  • 12 : Utilitzar estratègies i habilitats que permeten una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seues preocupacions i interessos.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar i estudiar els processos psicològics bàsics, en relació amb el comportament humà normal i adaptatiu.
  • Comprendre els processos cognitius, emocionals i afectius que modulen les conductes de salut i malaltia.
  • Estudiar els trets de personalitat relacionats amb les conductes de salut i malaltia.
  • Conèixer els conceptes d'estrés i afrontament i la influència que tenen en la salut.
  • Conèixer i millorar el procés d'adherència terapèutica.
  • Identificar les variables psicològiques implicades en el procés de salut i malaltia al llarg del cicle vital.
  • Estudiar la dimensió psicològica del dolor.
  • A partir del coneixement dels processos psicològics bàsics, detectar valorar i intervenir en situacions que alteren la qualitat de vida.
  • Fomentar estils de vida saludables i l'autoatenció i ajudar a mantenir conductes preventives i terapèutiques.
  • Fomentar la humanització del procés terapèutic.
  • Desenvolupar habilitats per a facilitar la comunicació en l'àmbit sanitari.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Sense dades

 

 

;

Dades generals

Codi: 27008
Professor/a responsable:
FERRER CASCALES, ROSARIO ISABEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, EVALUACIÓ I TRACTAMENT PSICOLÒGIC
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix