Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La Biología es una asignatura formativa básica en el Grado de Biología, ya que su objetivo fundamental es ofrecer una visión general de los principales procesos biológicos, así como de la diversidad misma de la vida, en el contexto de la ciencia y la sociedad actuales. Por tanto, resulta fundamental un enfoque interdisciplinario, necesario para comprender la complejidad de los sistemas biológicos, los procesos evolutivos, la clasificación de los organismos y la influencia del ser humano en el entorno.
El objetivo de este curso es proporcionar al alumnado las herramientas teóricas necesarias para el estudio de la vida en la Tierra, desde los acontecimientos históricos más relevantes, con una perspectiva biológica y ecológica, hasta la implementación de modernas técnicas que permiten importantes avances.

Constituye la Biología una ciencia de especial relevancia, ya que se ha pasado de una visión cercana e individualizada de los organismos, a una visión cosmogónica, no solo a escala global del planeta, donde se analizan problemas ambientales de origen antrópico, sino considerando nuevas metas a través de la exobiología. La materia repasa el proceso evolutivo del planeta, desde sus orígenes, hasta la aparición y el desarrollo de la vida, los cambios en las condiciones ambientales a lo largo del tiempo, resume la clasificación de los seres vivos y estudia su interdependencia con el medio en que se desarrollan.

La ubicación de esta asignatura, en el primer semestre del primer curso, permitirá al alumnado adquirir una visión global sobre las distintas disciplinas biológicas que se desarrollarán a lo largo del programa formativo del grado en Biología, así como para el desarrollo de la actividad profesional futura, de acuerdo con las competencias atribuidas por los Estatutos del Colegio Oficial de Biólogos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient i la prevenció de riscos laborals.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE2 : Relacionar els principis físics i químics de la biologia.
  • CE23 : Analitzar els components del medi físic (hídric, atmosfèric i terrestre) i les seues relacions amb el medi biòtic.
  • CE25 : Relacionar les diferents interaccions entre espècies en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE27 : Relacionar els fluxos d'energia i els cicles biogeoquímics en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Entendre els conceptes bàsics de la Biologia i els nivells d'organització dels sistemes vius.
  • Entendre el concepte de vida i dels mecanismes evolutius que la sustenten.
  • Conèixer l'estructura organitzativa dels éssers vius.
  • Adquirir els coneixements bàsics sobre els mecanismes reguladors i d'adaptació dels organismes al medi.
  • Adquirir una visió holística del funcionament dels sistemes vius, de la interacció entre aquests i el medi i de la relació de la biologia amb altres disciplines.
  • Adquirir destreses en la presa de dades i l'ús manipulació de material i instruments d'aplicació en biologia.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Objetivos específicos que el profesorado añade:

  • Adquirir y utilizar un correcto vocabulario científico que permita expresar con rigor los principales conceptos biológicos.
  • Desarrollar la habilidad necesaria para la elaboración y presentación de contenidos biológicos.
  • Reconocer distintos niveles de organización biológica y ecológica.
  • Interpretar la influencia del medio ambiente en la diversidad de especies.
  • Estudiar las funciones vitales de los organismos e identificar los mecanismos de adaptación y relación con el medio.
  • Conocer los principios básicos de la Taxonomía y clasificación biológicas.
  • Comprender los mecanismos y procesos evolutivos en los seres vivos.
  • Conocer los principales linajes evolutivos de los seres vivos.
  • Analizar, con una perspectiva ecológica, las causas de los problemas ambientales actuales derivados de la actividad humana.
  • Comprender la importancia de la biodiversidad y de su conservación.

 

 

;

Dades generals

Codi: 26512
Professor/a responsable:
MARTINEZ AZORIN, MARIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,33
    Crèdits pràctics: 0,27
  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,33
    Crèdits pràctics: 0,27
  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,66
    Crèdits pràctics: 0,54
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix