Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

La Biología es una asignatura formativa básica en el Grado de Biología, ya que su objetivo fundamental es ofrecer una visión general de los principales procesos biológicos y de la diversidad misma de la vida. Por tanto, resulta fundamental para los futuros biólogos, una comprensión adecuada de la disciplina que denote su enfoque multi- e interdisciplinario necesario para el entendimiento de la complejidad de los organismos y sistemas y de los procesos evolutivos.
El objetivo de este curso es proporcionar a los alumnos/as las herramientas necesarias para el estudio de la vida en este planeta Tierra, desde los acontecimientos históricos más relevantes que han permitido su estudio, hasta las más modernas técnicas que permiten hoy en día su avance. Constituye la Biología una ciencia de especial relevancia ya que se ha pasado en muy poco tiempo de una visión cercana de organismos a una visión cosmogónica no solo a la escala global del planeta ligado a problemas de origen antrópico sino más aún, en una extensión universal con la exobiología. La materia repasa las condiciones que ha tenido este planeta en sus orígenes para poder albergar vida, su evolución en el tiempo, viaja por la química de las moléculas que la componen, resume la clasificación de los seres vivos y estudia su interdependencia con el medio que les circunda.
La ubicación de esta asignatura en el primer semestre del primer curso permitirá que el alumno/a reciba una visión global suficiente de las distintas disciplinas biológicas que se desarrollarán a lo largo del programa formativo en cursos venideros. Por ello, dado su carácter generalista, ha de coordinarse adecuadamente con el resto de asignaturas del grado para garantizar la adquisición de las competencias genéricas atribuidas al módulo.
Esta asignatura proporciona los conocimientos básicos para afrontar con éxito el resto de asignaturas del grado, así como para el desarrollo de la actividad profesional futura del graduado en Biología, de acuerdo con las competencias atribuidas por los Estatutos del Colegio Oficial de Biólogos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient i la prevenció de riscos laborals.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE2 : Relacionar els principis físics i químics de la biologia.
  • CE23 : Analitzar els components del medi físic (hídric, atmosfèric i terrestre) i les seues relacions amb el medi biòtic.
  • CE25 : Relacionar les diferents interaccions entre espècies en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE27 : Relacionar els fluxos d'energia i els cicles biogeoquímics en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Entendre els conceptes bàsics de la Biologia i els nivells d'organització dels sistemes vius.
  • Entendre el concepte de vida i dels mecanismes evolutius que la sustenten.
  • Conèixer l'estructura organitzativa dels éssers vius.
  • Adquirir els coneixements bàsics sobre els mecanismes reguladors i d'adaptació dels organismes al medi.
  • Adquirir una visió holística del funcionament dels sistemes vius, de la interacció entre aquests i el medi i de la relació de la biologia amb altres disciplines.
  • Adquirir destreses en la presa de dades i l'ús manipulació de material i instruments d'aplicació en biologia.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

Objetivos específicos que el profesor añade:
-. Adquirir y utilizar un correcto vocabulario científico que permita expresar con rigor los principales conceptos biológicos.
-. Desarrollar la habilidad necesaria para la elaboración y presentación de contenidos biológicos.
-. Reconocer distintos niveles de organización en el sistema vivo y entender el concepto de vida y su origen.
-. Reconocer organismos e interpretar la diversidad de especies en el medio.
-. Estudiar las funciones vitales de los organismos e identificar los mecanismos de adaptación y relación con el medio.
-. Conocer los principios básicos de la Taxonomía y clasificación biológicas.
-. Comprender los mecanismos y procesos evolutivos en los seres vivos.
-. Conocer los principales linajes evolutivos de los seres vivos.
-. Comprender la importancia de la biodiversidad y de su conservación.

 

 

;

Dades generals

Codi: 26512
Professor/a responsable:
MARTINEZ SANCHEZ, ANA ISABEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,33
    Crèdits pràctics: 0,27
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,33
    Crèdits pràctics: 0,27
  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,66
    Crèdits pràctics: 0,54

Estudis en què s'imparteix