Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2021-22
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Context de l'assignatura per al curs 2021-22
Es pretén que l'estudiant adquirisca una terminologia bàsica en Química Farmacèutica, que li permeta expressar-se amb la precisió requerida en l'àmbit farmacèutic, formulant idees, conceptes i relacions entre ells, i sent capaç de raonar en termes científics, relacionant les bases de la Química Orgànica amb l'activitat farmacològica que presenten certes molècules i el seu metabolisme. L'estudiant ha d'adquirir la capacitat operativa per a aplicar i relacionar les lleis i principis químics, així com dominar els procediments necessaris per a la resolució de problemes de síntesi orgànica heterocíclica, interpretant els resultats i discutint si aquests són raonables. L'estudiant ha de conèixer l'estructura i la reactivitat dels heterocicles i de les funcions orgàniques més comunes que estan àmpliament distribuïts en les estructures dels fàrmacs, així com la relació existent entre aquestes estructures i els mecanismes moleculars d'interacció amb les diferents dianes biològiques, per a d'aquesta manera abordar el disseny de nous fàrmacs. En aquesta assignatura l'estudiant ha d'adquirir les habilitats necessàries per a desembolicar-se en un laboratori de Química Farmacèutica, incloent la realització de muntatges experimentals, l'obtenció de les mesures, resultats i la seua interpretació, manejant amb seguretat el material de laboratori, els reactius, els instruments i els dispositius d'aplicació. Finalment, es pretén que l'estudiant siga capaç d'estudiar i planificar les seues activitats de cara a l'aprenentatge, ja siga individualment o en grup, cercant, seleccionant i sintetitzant informació en les diferents fonts bibliogràfiques.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències genèriques de grau
- CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient i la prevenció de riscos laborals.
Competències específiques:>>de coneixement
- CE18 : Relacionar les propietats macroscòpiques amb les d'àtoms i molècules individuals, incloent macromolècules (naturals i sintètiques), polímers, col·loides i altres materials.
- CE19 : Identificar l'estructura i reactivitat de les principals classes de biomoléculas i la química dels principals processos biològics.
- CE7 : Conèixer les lleis de la cinètica del canvi químic i les seues aplicacions, incloent-hi la catàlisi i els mecanismes de reacció.
- CE9 : Reconèixer la naturalesa i comportament dels grups funcionals en molècules orgàniques. Conèixer les principals rutes de síntesis en química orgànica.
Competències específiques:>>d'habilitat
- CE30 : Utilitzar amb seguretat reactius, instruments i dispositius d'aplicació en química.
- CE31 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics i sintètics, en relació amb sistemes orgànics i inorgànics.
- CE32 : Utilitzar instrumentació química estàndard per a identificació, quantificació, separació i determinació estructural.
- CE33 : Monitoritzar mitjançant l'observació i mesura de les propietats químiques, successos o canvis, recopilant la informació adequada.
- CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesures en el laboratori.
- CE37 : Valorar els riscos en l'ús de substàncies químiques i procediments de laboratori, així com gestionar adequadament els residus que es generen.
- CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la química.
- CE39 : Reconèixer i valorar els processos químics en la vida diària.
- CE40 : Relacionar la química amb altres disciplines.
Competències genèriques de la UA
- CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les molècules orgàniques amb activitat farmacològica i la interacció amb els receptors adequats, amb especial atenció a la relació entre estructura i reactivitat.
- Fer experiments de síntesi i purificació de compostos amb activitat farmacològica, amb especial atenció a l'ús i la manipulació segurs dels reactius i aparells al laboratori.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Competencias de Conocimiento
- CE7: Conocer las leyes de la cinética del cambio químico y sus aplicaciones, incluyendo la catálisis y los mecanismos de reacción.
- CE9: Reconocer la naturaleza y comportamiento de los grupos funcionales en moléculas orgánicas. Conocer las principales rutas de síntesis en química orgánica.
- CE18: Relacionar las propiedades macroscópicas con las de átomos y moléculas individuales, incluyendo macromoléculas (naturales y sintéticas), polímeros, coloides y otros materiales.
- CE19: Identificar la estructura y reactividad de las principales clases de biomoléculas y la química de los principales procesos biológicos.
Competencias de habilidad
- CE30: Manejar con seguridad reactivos, instrumentos y dispositivos de aplicación en Química
- CE31: Llevar a cabo procedimientos estándares de laboratorios implicados en trabajos analíticos y sintéticos, en relación con sistemas orgánicos e inorgánicos.
- CE32: Utilizar instrumentación química estándar para identificación, cuantificación, separación y determinación estructural.
- CE33: Monitorizar mediante la observación y medida de las propiedades químicas, sucesos o cambios, recopilando la información adecuada.
- CE35: Interpretar los datos procedentes de observaciones y medidas en el laboratorio.
- CE37: Valorar los riesgos en el uso de sustancias químicas y procedimientos de laboratorio, así como gestionar adecuadamente los residuos que se generen.
- CE38: Utilizar correctamente los métodos inductivo y deductivo en el ámbito de la Química.
- CE39: Reconocer y valorar los procesos químicos en la vida diaria.
- CE40: Relacionar la Química con otras disciplinas.
;