Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Esta asignatura se ubica en el módulo avanzado y dentro de él en la materia "Análisis de Datos y Álgebra Aplicada". Dicha materia incluye además las asignaturas "Criptografía”, “Procesos Estocásticos” y “Análisis de Datos II” y está dedicada al estudio de los códigos correctores de errores. En esta asignatura introducimos los conceptos básicos para codificar la información que se desea transmitir a través de un canal de comunicaciones con ruido de forma que el receptor de la comunicación pueda detectar si se han producido errores en la transmisión y, cuando sea posible, corregirlos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
  • CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
  • CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
  • CE12 : Saber treballar en equip, aportant models matemàtics adaptats a les necessitats col·lectives.
  • CE14 : Resoldre problemes qualitatius i quantitatius segons models desenvolupats prèviament.
  • CE15 : Reconèixer i analitzar nous problemes i plantejar estratègies per a solucionar-los.
  • CE16 : Elaborar, presentar i defensar informes científics tant oralment com per escrit davant d'una audiència.
  • CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
  • CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
  • CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
  • CE8 : Desenvolupar programes que resolguen problemes matemàtics utilitzant per a cada cas l'entorn computacional adequat.
  • CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.

 

Competències genèriques específiques de la UA

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Adquirir coneixements sobre els fonaments matemàtics que sustenten la teoria de codis i en particular els requerits en els continguts de l'assignatura.
  • Conèixer les nocions i els mètodes bàsics de la teoria de codis, incloent-hi les famílies de codis més importants i algunes de les seues aplicacions més interessants (transmissió d'informació a llarga distància, CD/DVD, etc.).
  • Fer servir els codis lineals mitjançant l'ús de les matrius generadora i de control i saber obtenir-ne una a partir de l'altra.
  • Fer servir els codis cíclics com a ideals d'un anell de polinomis i saber obtenir el polinomi de control a partir del polinomi generador i viceversa.
  • Saber obtenir la matriu generadora (respectivament, de control) a partir del polinomi generador (respectivament, de control).
  • Conèixer les propietats bàsiques dels codis convolucionals.
  • Utilitzar alguna aplicació informàtica per a simular la codificació i descodificació d'informació mitjançant els codis estudiats.
  • Desenvolupar la competència i habilitat per a adaptar els mètodes estudiats a situacions i casos concrets, modelitzant o implementant les eines adequades.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

  • Adquieran conocimientos sobre los fundamentos matemáticos que sustentan la teoría de códigos y en particular aquellos requeridos en los contenidos de la asignatura.
  • Conozcan las nociones y los métodos básicos de la teoría de códigos,  incluyendo las familias de códigos más importantes y algunas de sus aplicaciones más interesantes (transmisión de información a larga distancia, CD/DVD, etc.).
  • Manejen los códigos lineales mediante el uso de las matrices generadora y de control y sepan obtener una a partir de la otra.
  • Manejen los códigos cíclicos como ideales de un anillo de polinomios y sepan obtener el polinomio de control a partir del polinomio generador y viceversa.
  • Sepan obtener la matriz generadora (respectivamente, de control) a partir del polinomio generador (respectivamente, de control).
  • Conozcan las propiedades básicas de los códigos convolucionales.
  • Utilicen alguna aplicación informática para simular la codificación y decodificación de información mediante los códigos estudiados.
  • Desarrollen la competencia y habilidad para adaptar los métodos estudiados a situaciones y casos concretos, modelizando e implementando las herramientas adecuadas.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 25061
Professor/a responsable:
CLIMENT COLOMA, JOAN JOSEP
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,68
Crèdits pràctics: 0,72
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
    Àrea: ÀLGEBRA
    Crèdits teòrics: 1,68
    Crèdits pràctics: 0,72
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix