Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Temario docente de carácter teórico correspondiente a un bloque histórico del Urbanismo:

Conocimiento por parte del alumno de las aportaciones básicas de los diversos modelos de construcción e
intervención en la ciudad, a través de un recorrido por la Historia del Urbanismo, tratando de comprender la relación
entre los modelos de intervención, los problemas urbanos y sociales que tratan de resolver, y la transformación
espacial y territorial que introducen dichos modelos, todo ello referenciado con ejemplos de desarrollos urbanos
concretos situados en su contexto.
Práctica de taller para acercar al alumno a los instrumentos de proyectación del urbanismo:
Iniciación del alumno en el manejo de las metodologías y técnicas de intervención en la ciudad, en las herramientas
de interpretación y análisis y en el concepto de proyecto urbano.
Se trabajarán los siguientes aspectos:
Lectura e interpretación de planimetrías de ciudades, diferenciando las escalas de análisis: la escala territorial, la
escala urbana y la escala barrio o unidades vecinales. Manejo de parámetros básicos y reglas que pautan la
ordenación urbana a nivel conceptual y de aplicación

1. Situar al alumno ante el fenómeno urbano con el objetivo de que entienda el papel de la disciplina urbanística como un instrumento para la construcción de la ciudad y la ordenación del territorio.

2. Aprender las características básicas de los diversos modelos de construcción e intervención en la ciudad, a través de un recorrido por la Historia del Urbanismo,

3. Iniciar al alumno en las metodologías y técnicas de intervención en la ciudad, en las herramientas de interpretación y análisis y en el concepto de proyecto urbano.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

GRAU EN ARQUITECTURA

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CG18 : Habilitat per al raonament crític. Capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA7 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CGUA8 : Capacitat de programar i fixar terminis. Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CGUA9 : Capacitat de treball en grup. Capacitat de participar eficaçment en treballs col·lectius i de grup, repartint tasques i assumint rols.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals tecnològiques

  • CG28 : Habilitat per a la visió espacial. Habilitat per a entendre i assimilar un objecte, procés o espai amb independència de les visualitzacions previstes; així com la capacitat per a generar altres noves.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CG33 : Habilitat per a la representació espacial i la ideació gràfica. Capacitat per a entendre i interpretar espacialment un procés d'arquitectura i d'utilitzar referents pictòrics i plàstics com a suport per a la ideació.

 

Competències específiques:>>bloc propedèutic

  • CE3 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i a l'urbanisme dels sistemes de representació espacial.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE57 : Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbanes.

 

Competències transversals bàsiques

  • CB1 : Habilidad para comprender. Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.

 

GRAU EN FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • CG-7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
  • CT-14 : Habilitat per a l'elaboració del pensament abstracte. Habilitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT-1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
  • CT-4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques

  • CT-20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals tecnològiques

  • CT-21 : Habilitat per a la visió espacial. Habilitat per a entendre i assimilar un objecte, un procés o un espai amb independència de les visualitzacions previstes, a més de la capacitat per a generar-ne de noves.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CT-24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals

  • CT-26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Competències específiques:>>bloc propedèutic

  • CE-1T : Aptitud per a aplicar els procediments gràfics a la representació d'espais i objectes.
  • CE-3 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme dels sistemes de representació espacial.
  • CE-4 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE-34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
  • CE-35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
  • CE-36T : Aptitud per a catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar-ne la protecció.
  • CE-37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE-45T : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
  • CE-48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE-51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE-53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE-55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE-57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aptitud per a crear projectes arquitectònics que satisfacen alhora les exigències estètiques i les tècniques.
  • Coneixement adequat de la història i les teories de l'arquitectura, les arts, la tecnologia i les ciències humanes relacionades.
  • Coneixement adequat de l'urbanisme, la planificació i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • Capacitat per a comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i ll'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i l'escala humanes.
  • Capacitat per a comprendre la professió d'arquitecte i la seua funció en la societat, en particular amb projectes que tinguen en compte els factors socials.
  • Situar l'alumnat davant el fenomen urbà amb l'objectiu que entenga el paper de la disciplina urbanística com a instrument per a la construcció de la ciutat i del territori en la doble vessant social i mediambiental (paisatgístic o perceptiu, morfològic i funcional).

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

Temario docente de carácter teórico correspondiente a un bloque histórico del Urbanismo:

Conocimiento por parte del alumno de las aportaciones básicas de los diversos modelos de construcción e
intervención en la ciudad, a través de un recorrido por la Historia del Urbanismo, tratando de comprender la relación
entre los modelos de intervención, los problemas urbanos y sociales que tratan de resolver, y la transformación
espacial y territorial que introducen dichos modelos, todo ello referenciado con ejemplos de desarrollos urbanos
concretos situados en su contexto.
Práctica de taller para acercar al alumno a los instrumentos de proyectación del urbanismo:
Iniciación del alumno en el manejo de las metodologías y técnicas de intervención en la ciudad, en las herramientas
de interpretación y análisis y en el concepto de proyecto urbano.
Se trabajarán los siguientes aspectos:
Lectura e interpretación de planimetrías de ciudades, diferenciando las escalas de análisis: la escala territorial, la
escala urbana y la escala barrio o unidades vecinales. Manejo de parámetros básicos y reglas que pautan la
ordenación urbana a nivel conceptual y de aplicación

1. Situar al alumno ante el fenómeno urbano con el objetivo de que entienda el papel de la disciplina urbanística como un instrumento para la construcción de la ciudad y la ordenación del territorio.

2. Aprender las características básicas de los diversos modelos de construcción e intervención en la ciudad, a través de un recorrido por la Historia del Urbanismo,

3. Iniciar al alumno en las metodologías y técnicas de intervención en la ciudad, en las herramientas de interpretación y análisis y en el concepto de proyecto urbano.

 

 

;

Dades generals

Codi: 20514
Professor/a responsable:
PEREZ DEL HOYO, RAQUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EDIFICACIÓ I URBANISME
    Àrea: URBANÍSTICA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix