Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

El Tratamiento Digital de Imágenes es una materia en constante evolución en su vertiente tecnológica, tanto en capacidad de procesamiento y transmisión con crecimiento exponencial, pero también por el gran avance que han experimentado las técnicas de procesado digital en áreas como el filtrado, compresión y análisis de imágenes.

Las aplicaciones actuales del Tratamiento Digital de Imágenes son prácticamente innumerables y prometen deparamos grandes sorpresas en un futuro próximo. La televisión digital, los videojuegos, la telefonía móvil, el cine de animación, son solo algunos ejemplos del impacto que tiene actualmente en la sociedad de consumo. En el ámbito industrial y de servicios destacan las aplicaciones de visión artificial en inspección y robótica, así como el desarrollo espectacular que ha producido en la generación y tratamiento de imágenes médicas. 

Desde una perspectiva histórica, el Tratamiento Digital de Imágenes representa una generalización multidimensional de las técnicas de tratamiento digital de la señal unidimensional. Los orígenes del procesamiento digital de la señal se remontan al siglo XIX, aunque su desarrollo práctico no se produce hasta la década de los años 60, cuando Cooley y Tukey propusieron un algoritmo eficiente para el cálculo de la transformada de Fourier: La FFT (Fast Fourier Transform). Después, con la irrupción de los microprocesadores, se diseñaron procesadores adaptados para el cálculo de FFT’s, los denominados DSP’s. Estas dos circunstancias han sido decisivas para que se produjera el espectacular avance del procesamiento digital de la señal, que hoy día, ha penetrado en todos los sectores de la sociedad y, especialmente, en el tratamiento digital de imágenes.

Asignaturas previas requeridas para cursar Tratamiento Digital de Imágenes:

20014 - SEÑALES Y SISTEMAS

20015 - TEORÍA DE LA COMUNICACIÓN

20019 - TRATAMIENTO DIGITAL DE SEÑAL

Asignaturas relacionadas:

20021 - TELEVISIÓN. 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT10 : Capacitat d'afrontar, projectar i resoldre problemes reals demanats per la societat en l'àmbit de l'enginyeria.
  • CT11 : Capacitat d'aprendre i aplicar, de manera autònoma i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT12 : Capacitat d'assimilar l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional i adaptar-s'hi.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant en l'àmbit acadèmic com en el professional.
  • CT14 : Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a l'anàlisi i millora de la qualitat d'un projecte.
  • CT6 : Capacitat d'utilitzar la llengua anglesa amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat, i poder ser autosuficient en la preparació de la seua vida professional.
  • CT7 : Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT8 : Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Competències específiques:>>bàsiques

  • B1 : Capacitat per a resoldre els problemes matemàtics que es puguen plantejar en l'enginyeria. Aptitud per a aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmia numèrica, estadística i optimització.
  • B2 : Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
  • B4 : Comprensió i domini dels conceptes bàsics de sistemes lineals i les funcions i transformades relacionades, teoria de circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i famílies lògiques, dispositius electrònics i fotònics, tecnologia de materials i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CT3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CT4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CT5 : Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències específiques: >> competències específiques de So i Imatge

  • E1 : Capacitat de construir, explotar i gestionar serveis i aplicacions de telecomunicacions, enteses aquestes com a sistemes de captació, tractament analògic i digital, codificació, transport, representació, processament, emmagatzematge, reproducció, gestió i presentació de serveis audiovisuals i informació multimèdia.
  • E5 : Capacitat per a crear, codificar, gestionar, difondre i distribuir continguts multimèdia, atenent criteris d'usabilitat i accessibilitat dels serveis audiovisuals, de difusió i interactius.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per a aprendre nous mètodes i tecnologies i donen versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per a resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions i creativitat, i comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic de telecomunicació.
  • Facilitat per a aplicar especificacions, reglaments i normes obligatòries.
  • Capacitat per a dirigir les activitats de l'àmbit de la telecomunicació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

OE1: Conocer y evaluar la función que desempeñan los diferentes componentes de un sistema de tratamiento digital de imágenes.

OE2: Comprender el amplio rango de aplicaciones presentes y futuras del tratamiento digital de imágenes, tanto en imágenes correspondientes al espectro visible como aquellas procedentes de otros sensores (Radar, Ultrasonidos, etc.).

OE3: Introducir al alumno en el tratamiento digital señales multidimensionales en el ámbito de imágenes (2D) y vídeo (3D).

OE4: Identificar los problemas de procesado de imagen como problemas de señales y sistemas lineales, cuyos conceptos fundamentales han sido adquiridos en cursos anteriores.

OE5: Extender la teoría de muestreo y representación espectral a las señales multidimensionales.

OE6: Diferenciar y justificar los dos grandes enfoques en el tratamiento de imágenes: procesado en el dominio espacial y en frecuencia.

OE7: Analizar e implementar diferentes técnicas de codificación y compresión de imágenes.

OE8: Analizar de imágenes empleando métodos de segmentación y morfología matemática. 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 20024
Professor/a responsable:
MARTINEZ MARIN, TOMAS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,90
Crèdits pràctics: 1,50
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FÍSICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA DEL SENYAL
    Àrea: TEORIA DEL SENYAL I COMUNICACIONS
    Crèdits teòrics: 0,9
    Crèdits pràctics: 1,5
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix