Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

Los procesos de urbanización, modernización y cambios de nuestros sistemas sociales presentan nuevos escenarios sociales y culturales altamente complejos. También los procesos asociados a la globalización afectan a todos los ámbitos de nuestra sociedad, planteando desafíos a la convivencia y produciendo sociedades complejas en sus distintos órdenes, donde los cambios pueden causar reacciones imprevisibles en las estructuras sociales.
Este nuevo mosaico social necesita de herramientas y métodos de análisis que permitan un mejor conocimiento de los mecanismos de su funcionamiento y adaptación a las normas establecidas de la convivencia humana. La Antropología Social y Cultural aporta herramientas teóricas y metodológicas útiles para los y las profesionales del Trabajo Social, que se pueden resumir en cuatro puntos principales:
- El conocimiento y la comparación de la diversidad de la conducta, mediante el estudio comparativo de las estructuras, las relaciones y los procesos sociales de una extensa gama de sociedades.
- La comprensión de los fenómenos sociales en términos holísticos, marcados por el entrecruzamiento de las dimensiones de la diversidad cultural y la desigualdad social.
- La aproximación al punto de vista del “otro”.
- El desarrollo de la metodología etnográfica, que permite un acercamiento a “otras” formas de concebir el mundo y de actuar en él.
Este curso proporciona una preparación teórica y práctica de los temas que se conciben como más relevantes en la sociedad contemporánea, que ayudarán a introducir al alumnado en las perspectivas antropológicas sobre el cambio social y cultural, para ampliar y completar su perspectiva como futuros y futuras profesionales del Trabajo Social. Para ello se trabajarán los conceptos básicos y principales temáticas de estudio de la Antropología, teniendo en cuenta su vinculación a las principales problemáticas con las que se encontrarán los y las profesionales del Trabajo Social en su futuro trabajo.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

-Conèixer i comprendre de manera crítica els principals aspectes dels desequilibris i desigualtats socials i de poder i dels mecanismes de discriminació i opressió (especialment els derivats de les relacions de gènere, ètniques i culturals).

-Ser capaç d'avaluar la forma en què aquests desequilibris i desigualtats socials (associats, per exemple, amb  la pobresa, la desocupació, la mala salut, la discapacitat, la manca d'educació i altres fonts de desavantatge) impacten en les relacions humanes i generen situacions de necessitat diferencial, malestar, precarietat, vulnerabilitat, segregació, marginació i exclusió i afecten la demanda de treball social.

-Ser capaç d'analitzar i avaluar l'impacte de la desigualtat i la discriminació en el treball amb persones en contextos determinats i en situacions problemàtiques.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos):
- Conocer y comprender de forma crítica los principales aspectos de los desequilibrios y desigualdades sociales y de poder y de los mecanismos de discriminación y opresión (en especial los derivados de las relaciones de género, étnicas y culturales).
- Ser capaz de evaluar el modo en el que dichos desequilibrios y desigualdades sociales (asociados con, por ejemplo, la pobreza, el desempleo, la mala salud, la diversidad funcional, la carencia de educación y otras fuentes de desventaja) impactan en las relaciones humanas y generan situaciones de necesidad diferencial, malestar, precariedad, vulnerabilidad, segregación, marginación y exclusión y afectan a la demanda de Trabajo Social.
- Ser capaz de analizar y evaluar el impacto de la desigualdad y la discriminación en el trabajo con personas en contextos determinados y en situaciones problemáticas.
Objetivos específicos de la asignatura (Objetivos cognitivos):
- Conocer la metodología y herramientas empleadas por la Antropología social para el estudio de las diversas culturas humanas.
- Conocer las principales temáticas de estudio de la Antropología Social, y su vinculación con las sociedades contemporáneas donde los trabajadores sociales desarrollan su trabajo.
- Conocer los principales aportes de la Antropología al Trabajo Social y su potencial para el estudio de las desigualdades humanas y las situaciones complejas a las que los trabajadores sociales deben enfrentarse en su trabajo.
- Conocer el modo en que la cultura influye en la conformación de la identidad étnica, los sistemas de parentesco, las creencias religiosas, los sistemas de género y las migraciones contemporáneas, estudiando estos aspectos desde la perspectiva de la Antropología Social.

 

 

;

Dades generals

Codi: 19503
Professor/a responsable:
ORTUÑO GARRIGOS, ANA ISABEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: HUMANITATS CONTEMPORÀNIES
    Àrea: ANTROPOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix