Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

 

Tal como se señala en la memoria del Grado en Criminología  “el criminólogo es un experto que dispone de una formación científica, de carácter interdisciplinar, en los distintos aspectos relacionados con el hecho criminal o con la conducta desviada”.

La asignatura “Prevención y Tratamiento de la delincuencia” pretende contribuir a dicha formación científica aportándole conocimientos teóricos y empíricamente contrastados sobre la prevención y tratamiento de los delincuentes, -qué programas y pautas de actuación se han mostrado eficaces, y en qué procesos se basan-, con el objetivo de que conozca en profundidad y pueda colaborar en la elaboración de planes y medidas de prevención e intervención.



 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG.1 : Capacitat per a la recerca, l'anàlisi i la síntesi de la informació.
  • CG.2 : Capacitat per a treballar en equip: col·laborar amb els altres i contribuir a un projecte comú.
  • CG.3 : Capacitat d'aprenentatge autònom i adaptació a situacions noves.
  • CG.4 : Capacitat per a la presa de decisions, aplicant els coneixements a la pràctica i el maneig d'instruments tècnics.
  • CG.5 : Capacitat per a la crítica i l'autocrítica.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA.3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Ser capaç de descriure els conceptes fonamentals en l'àmbit de la psicologia, la sociologia, el dret i les ciències naturals que són necessaris per a analitzar d'una forma global el fenomen criminal i la desviació.
  • CE7 : Ser capaç d'identificar els principis i processos, incloent-hi els drets humans i llibertats públiques, en els quals se sustenten els sistemes de justícia penal i juvenil, com també d'execució de penes i mesures de seguretat i de resolució alternativa de conflictes.
  • CE8 : Ser capaç d'argumentar i descriure diferents punts de vista i de sotmetre'ls a debat de manera lògicament coherent i de presentar conclusions en un format acadèmic apropiat sobre qüestions de política criminal, victimització, criminalització i respostes davant el crim i la desviació, així com sobre la percepció i interpretació que en fan els mitjans de comunicació, l'opinió pública i els informes oficials.
  • CE9 : Ser capaç d'elaborar estratègies de prevenció en l'àmbit criminològic, victimològic, de la marginalitat, etc., garantint la seguretat ciutadana, els drets fonamentals i la resolució de conflictes socials.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar els diferents models de prevenció i tractament de la delinqüència i els seus fonaments teòrics.
  • Examinar experiències pràctiques més representatives de la prevenció i tractament de la delinqüència mitjançant l'estudi d'investigacions empíriques i extraure conclusions sobre la seua eficàcia.
  • Proveir i utilitzar recursos teòrics com a suport analític crític per al desenvolupar programes de prevenció i tractament de la delinqüència.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

 

- Distinguir los distintos tipos de prevención: primaria, secundaria y terciaria.


- Conocer los antecedentes históricos del tratamiento de los delincuentes, así como la situación actual en España y Europa.


- Ser consciente de los diversos debates y polémicas existentes sobre el tratamiento de los delincuentes.


- Reconocer los elementos básicos de las terapias psicosociales aplicadas a los delincuentes, así como los programas multifacéticos existentes.


- Reflexionar sobre el problema de las recaídas y la reincidencia delictiva, y enumerar las distintas técnicas que pueden servir para mantener los logros y prevenir las recaídas en el delito.


- Conocer las intervenciones familiares aplicadas con delincuentes como medio para generalizar los efectos terapéuticos y como modo de prevención de carreras delictivas.


- Analizar la medida de la reincidencia delictiva como indicador de la eficacia de una intervención y los problemas que presenta dicha medida, así como reconocer otras posibles medidas de eficacia.


- Distinguir los principales diseños disponibles para la evaluación de programas de prevención y tratamiento de la delincuencia.

 

 

;

Dades generals

Codi: 18525
Professor/a responsable:
GOMEZ BERNABEU, ANA MERCEDES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix