Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

La presència de llengües estrangeres en l'educació actual és un fet indiscutible, amb el suport de l'impuls de l'educació plurilingüe com a resposta a les directrius europees, nacionals o regionals. L'adquisició de la competència en llengua estrangera com a llengua vehicular i no com una àrea particular d'estudi és una de les propostes educatives més importants del segle passat, considerat un aprenentatge instrumental bàsica.

El Tractament Integrat de Llengua i Continguts (TILC; en anglès: CLIL) és una metodologia realment comunicativa que permet combinar els objectius de l'ensenyament i aprenentatge de llengües amb les altres àrees curriculars on ambdós es reforcen significativament.

En aquest context, és imprescindible que la formació inicial proporcione als futurs mestres l'oportunitat d'ampliar i consolidar el seu domini de la llengua anglesa, així com conèixer la metodologia CLIL i disposar dels recursos docents preparatòris per a la pràctica docent.

El coneixement dels principis teòrics (lingüístics, legislatives i educatius) d'aquesta metodologia, anàlisi i experimentació de recursos d'aula i el desenvolupament i l'exposició d'una unitat didàctica CLIL són tres dels principals objectius d'aquesta assignatura.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
  • CE13 : Potenciar i liderar el desenvolupament i implementació, en el centre escolar al que pertanga, de propostes curriculars en alguna àrea curricular en la qual posseïsca una major qualificació i responsabilitzar-se de dinamitzar els processos de la millora de la qualitat en aqueixa àrea.
  • CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
  • CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • CE5 : Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
  • CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.

 

Competencias Módulo optatividad:>>Mención en Lengua extranjera: Inglés

  • M-ING-01 : Conocer los principios y procesos básicos del aprendizaje del inglés en los distintos niveles del currículo.
  • M-ING-02 : Conocer el currículo escolar de inglés, desarrollar y evaluar sus contenidos mediante recursos didácticos apropiados y promover las competencias correspondientes entre los alumnos.
  • M-ING-03 : Reflexionar sobre la enseñanza del inglés en el aula para innovar y mejorar la práctica docente.
  • M-ING-04 : Conocer y valorar la cultura inglesa y las formas de vida de los principales países de habla inglesa.
  • M-ING-05 : Ser capaz de ofrecer al alumnado modelos correctos de pronunciación, ritmo y entonación en inglés.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar la noves metodologia d'aprenentatge integrat de continguts i de llengües estrangeres, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de forma eficaç, crítica i creativa.
  • Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de l'aplicació de noves metodologies per a l'aprenentatge de llengües estrangeres. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions que milloren el procés d'ensenyament-aprenentatge de la llengua anglesa.
  • Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar la llengua anglesa integrada amb continguts nous, usant la llengua anglesa com a llengua d'instrucció i comunicació en diferents nivells i registres.
  • Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, ensenyar, comunicar-se i compartir coneixement sobre la llengua anglesa i sobre continguts d'altres àrees.
  • Aprendre l'ús i aplicacions de les noves tecnologies aplicades a l'aprenentatge de la llengua anglesa treballant en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament a través del coneixement d'una altra llengua i dels seus aspectes culturals, geogràfics, històrics, etc. .
  • Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent; autorregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus adaptant-se a noves situacions i metodologies, connectant coneixements com a mètode per a elaborar altres nous i aprendre una llengua estrangera.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

L'assignatura pretén donar a conèixer els principis teòrics i pràctics de la metodologia "Tractament Integrat de Llengua i Contingut (TILC) (en anglès: Content and Language Integrated Learning" CLIL) conduents a l'elaboració d'una unitat didàctica i lliçó CLIL per part dels estudiants.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17810
Professor/a responsable:
CHERRO SAMPER, MYRIAM
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix