Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

La asignatura Innovaciones en los Proyectos Educativos de la Educación Infantil pertenece a la formación generalista del Grado de Maestro de E. Infantil y está integrada en los módulos de Formación Básica. Se centra en el estudio de las funciones que corresponden al maestro de Educación Infantil, en la visión pedagógica sobre los procesos y prácticas de innovación didáctica que se deben llevar a cabo,  tanto en contextos escolares como los extraescolares, así como en el conocimiento de la organización para desarrollar innovaciones en los proyectos de E. I. Por lo tanto, proporciona un conocimiento básico de la profesión de maestro para la etapa de E. Infantil, puesto que aborda las funciones y roles que conforman la profesión y se trabajan los aspectos innovadores del currículum en la etapa. Sus contenidos teórico-prácticos facilitarán la adquisición de un conocimiento sistémico y holístico sobre la escuela y los múltiples contextos en los cuales se pueden realizar prácticas didácticas en esta etapa.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Capacitat d'adaptació a noves situacions. Analitzar àgilment els canvis que es produeixen en l'entorn i ser capaç de prendre decisions raonades per a donar-los resposta. Planificar i organitzar noves accions amb capacitat reflexiva.
  • CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
  • CE13 : Comprendre la importància del paper del mestre per a poder actuar com a col·laborador i orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període de 0-6 anys i dominar les habilitats socials en el tracte i la relació amb la família de cada xiquet i amb el conjunt de les famílies.
  • CE15 : Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten els centres d'educació infantil i els seus professionals. Capacitat d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-societat i el paper de l'escola per a reproduir-les o transformar-les. Aplicar en els centres educatius elements de millora segons diferents models de qualitat.
  • CE3 : Dissenyar i regular entorns harmònics d'aprenentatge en contextos de diversitat en l'educació Infantil que atenguen les necessitats educatives singulars de cada estudiant, les dificultats d'aprenentatge, la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  • CE5 : Observar sistemàticament en contextos propis de l'educació Infantil ambients d'aprenentatge i de convivència, interpretar les pràctiques educatives segons els marcs teòrics de referència, reflexionar sobre aquests i actuar en conseqüència.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i valorar la complexitat i característiques de les estructures organitzatives dels centres d'educació infantil.
  • Dominar habilitats per a exercir les funcions de tutoria i d'orientació amb els alumnes i les seues famílies.
  • Adquirir les estratègies necessàries que permeten comunicar-se amb les famílies, establir criteris coherents i implicar-les en la dinàmica del centre.
  • Conèixer la legislació que regula les escoles infantils i la seua organització.
  • Interpretar les principals experiències i pràctiques innovadores en les escoles infantils del context nacional i internacional.
  • Dissenyar projectes educatius d'educació infantil contextualitzats en els projectes de centre i en les característiques socioculturals de l'entorn.
  • Cooperar en equips multiprofesionals d'anàlisis i  avaluació de la implementació de projectes educatius d'educació infantil.
  • Treballar amb famílies i xarxes socials de suport a l'escola.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

Resultados de aprendizaje esperados tras cursar la asignatura:

-    Conocer y usar con propiedad la terminología específica de la materia.
-    Conocer y utilizar los elementos que conforman los procesos de comunicación interactiva en un aula de infantil.
-    Ser capaz de analizar las funciones docentes.
-    Diseñar, aplicar y evaluar correctamente proyectos institucionales con orientación inclusiva, singularmente en el tratamiento de la perspectiva de género.
-    Diseñar proyectos educativos de carácter innovador, y otras prácticas, con contenidos en valores que reflejen: la paz, la no violencia entre mujeres y hombres, la igualdad entre niños y niñas, la interculturalidad, el respeto hacia las distintas formas de pensamiento, el mantenimiento del medio ambiente.
-    Identificar y diseñar cada una de las partes de los documentos institucionales en relación con el centro y con la Educación Infantil.

 

 

;

Dades generals

Codi: 17410
Professor/a responsable:
GRAU COMPANY, SALVADOR
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix