Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

La sociedad actual, con múltiples filosofías y estilos de vida, nos hacen reflexionar sobre los nuevos retos de la familia y la escuela, que tradicionalmente tenían la función de ser transmisoras de conductas y conocimientos, y de la socialización de los niños. La escuela también ha cambiado a nivel organizacional, curricular, ideológico, formativo, etc. e intenta dar respuesta a una población diversa y a una serie de problemas sociales, culturales, políticos y económicos, propios de la actualidad.
La propuesta que se formula en la asignatura se centra en destacar la formación como una función compartida por los diversos agentes de la educación y como una responsabilidad derivada de educación en valores. Ahora bien, esto exige entender que la educación es una tarea con carácter y sentido inherente a su significado, que la familia educa, que la sociedad es un agente moral, que la escuela tiene un lugar propio en la educación y que la educación intercultural es un ejercicio de la educación en valores. En esta línea, la asignatura Sociedad, Familia y Escuela tiene la finalidad de contribuir a que el alumno analice y entienda el entorno social, las características de las sociedades tecnológicamente avanzadas, enfatizando en el papel que tiene la educación en la clase social, el género, la familia y los poderes mediáticos, políticos y económicos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG14 : Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seua situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG22 : Desenvolupar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies sobre el procés de desenvolupament i d'aprenentatge dels seus fills.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques (CE)

  • CE23 : Col·laborar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu amb els docents i altres membres de la comunitat escolar, així com amb altres professionals que intervenen en els centres educatius.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe21 : Comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatges com en l'educació en general.
  • CGe22 : Conèixer l'evolució històrica de la família, els seus diferents tipus i la incidència del context familiar en l'educació en general, i en el rendiment escolar en particular.
  • CGe23 : Col·laborar amb l'equip directiu en l'adopció de mesures per a la coordinació del centre escolar amb les famílies i dissenyar estratègies dirigides a afavorir la participació efectiva i la col·laboració de les famílies en els processe educatius.
  • CGe24 : Adquirir actituds i conductes de relació amb els altres, treball en grup, cerca autònoma d'informació específica i bona pràctica professional.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatges com en l'educació en general.
  • Conèixer l'evolució històrica o les classes de la família, a més de la incidència del context familiar en l'educació en general i en el rendiment escolar en particular. 
  • Col·laborar amb l'equip directiu en l'adopció de mesures per a coordinar el centre escolar amb les famílies i dissenyar estratègies per a afavorir la participació efectiva i la col·laboració de les famílies en els procés educatiu.
  • Desenvolupar competències professionals que faciliten el treball cooperatiu entre professionals de l'educació, fent-los conscients de la seua funció educativa, social i cultural.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

• Desarrollar competencias para mejorar la relación familia-escuela.
• Adquirir habilidades para fomentar y fortalecer en la escuela y en el aula valores de igualdad, respeto, tolerancia, pluralismo y cooperación.
• Aprender a crear ambientes favorables en la escuela para favorecer la igualdad de oportunidades y la coeducación.
• Comprender la dimensión social y cultural del ser humano estableciendo relaciones entre la construcción de su identidad y el medio social y cultural en el que vive, mediante la educación.
• Proporcionar criterios y herramientas para orientar y asesorar a padres, profesores y alumnos sobre la utilización de las tecnologías de la información y de la comunicación.
• Conocer las funciones sociales, culturales y humanas de la educación.
• Conocer la evolución histórica de la familia y de la educación, así como los nuevos modelos familiares y sus funciones socializadoras y educativas.
• Conocer las características de las sociedades plurales actuales y los retos educativos que plantean con el fin de desarrollar proyectos de educación democrática e intercultural en la escuela.
• Reconocer y promover situaciones de desigualdad en relación al género, indisciplina y violencia, con el fin de promover acciones educativas que fomenten la igualdad entre hombres y mujeres dentro de la organización escolar (aula, centro).
• Comprender la influencia de las tecnologías y de los lenguajes audiovisuales en la vida de los alumnos y los desafíos educativos que estos plantean.

 

 

;

Dades generals

Codi: 12187
Professor/a responsable:
SOLA RECHE, JOSE MARIA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,3
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,3

Estudis en què s'imparteix