Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2009-10
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2009-10
Context de l'assignatura per al curs 2009-10
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG19 : Conèixer les característiques psicopedagògiques dels alumnes per a poder avaluar-los i emetre els informes que es requerisquen.
- CG22 : Desenvolupar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies sobre el procés de desenvolupament i d'aprenentatge dels seus fills.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
Competències específiques (CE)
- CE16 : Coordinar l'elaboració del Pla d'Acció Tutorial en els diferents nivells del sistema educatiu (Infantil, Primària, Secundària, FP i Batxillerat) i el Pla d'Orientació Acadèmica i Professional.
- CE17 : Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i de l'avaluació, i posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
- CE18 : Orientar a l'alumnat en el seu coneixement personal i en l'adopció de decisions acadèmiques i professionals, de manera que tot això facilite la seua inserció laboral.
- CE19 : Conèixer, seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies i plans d'informació i orientació professional per a la transició al mercat laboral i l'ocupabilitat.
- CE20 : Aplicar tècniques de mediació per a la gestió de conflictes amb la finalitat de millorar el clima de convivència en els centres educatius.
- CE22 : Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció concordes amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
- CE26 : Avaluar les intervencions realitzades i derivar canvis per a millorar-les. Aplicar programes preventius d'abast soci-comunitari.
- CE27 : Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
- CE30 : Realitzar avaluacions psicopedagògiques i elaborar informes diagnòstics i, si escau, dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats de suport específic.
- CE31 : Identificar les necessitats específiques de suport educatiu associades a la discapacitat, els trastorns del desenvolupament, les dificultats d'aprenentatge, l'alta capacitat i els factors socioculturals.
- CE32 : Dissenyar i desenvolupar intervencions de suport per a tot l'alumnat que el requerisca en el marc del Pla d'Atenció a la Diversitat.
- CE33 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
- CE34 : Identificar i formular problemes rellevants sorgits en els centres educatius que porten a emprendre activitats d'investigació i millora.
- CE35 : Participar i col·laborar en projectes d'investigació i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
- CE37 : Secundar l formació contínua del professorat aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
- CE38 : Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.
Competències específiques:>>pràcticum (CP)
- CP5 : Adquirir experiència en l'exercici de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic, acreditant un bon domini de l'expressió oral i escrita i de les competències professionals necessàries per a aqueix exercici.
- CP7 : Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d'intervenció en l'àmbit de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge, potenciar processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències dels respectius ensenyaments, segons el nivell i la formació prèvia, i orientar l'alumnat tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques, en grup i personalitzades, adaptades a la diversitat de l'alumnat.
- Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'alumnat i promoure'n la capacitat d'aprendre a soles i amb altres, a més de desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i les iniciatives personals.
- Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació de l'alumnat de manera col·laborativa i coordinada.
- Participar en l'avaluació, recerca i innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, a més de comunicar-ne les conclusions, i les raons que les sustenten, a la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- Treballar en equip amb altres professionals de l'educació i enriquir la seua formació.
- Conèixer les característiques psicopedagògiques de l'alumnat, per a poder avaluar-lo i emetre els informes necessaris.
- Desenvolupar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies quant al procés de desenvolupament i d'aprenentatge dels fills.
- Coordinar l'elaboració del pla d'acció tutorial en els diversos nivells del sistema educatiu (infantil, primària, secundària, FP i batxillerat) i el pla d'orientació acadèmica i professional.
- Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i d'avaluació, a més de posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
- Orientar l'alumnat en el coneixement personal i l'adopció de decisions acadèmiques i professionals, de manera que això en facilite la inserció laboral.
- Conèixer, seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies i plans d'informació i orientació professional per a la transició al mercat laboral i l'ocupabilitat.
- Aplicar tècniques de mediació per a gestionar conflictes, amb la finalitat de millorar el clima de convivència als centres educatius.
- Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció, d'acord amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
- Avaluar les intervencions fetes i derivar canvis per a millorar-les. Aplicar programes preventius d'abast sociocomunitari.
- Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
- Fer avaluacions psicopedagògiques, informes diagnòstics i, si escau, dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats de suport específic.
- Identificar les necessitats específiques de suport educatiu associades a la discapacitat, els trastorns del desenvolupament, les dificultats d'aprenentatge, l'alta capacitat i els factors socioculturals.
- Dissenyar i desenvolupar intervencions de suport per a l'alumnat que ho necessite, en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
- Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten alumnes amb capacitats i ritmes d'aprenentatge diferents.
- Identificar i formular problemes rellevants, sorgits als centres educatius, que comporten activitats de recerca i millora.
- Participar i col·laborar en projectes de recerca i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
- Donar suport a la formació contínua del professorat, aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pràctica.
- Assessorar en processos d'avaluació de la qualitat i elaboració dels plans de millora.
- Adquirir experiència en l'exercici de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic i acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita i les competències professionals necessàries.
- Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d'intervenció en l'àmbit de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2009-10
Sense dades
;