Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2009-10

Sense dades

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG11 : Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG19 : Conèixer les característiques psicopedagògiques dels alumnes per a poder avaluar-los i emetre els informes que es requerisquen.
  • CG22 : Desenvolupar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies sobre el procés de desenvolupament i d'aprenentatge dels seus fills.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.

 

Competències específiques (CE)

  • CE16 : Coordinar l'elaboració del Pla d'Acció Tutorial en els diferents nivells del sistema educatiu (Infantil, Primària, Secundària, FP i Batxillerat) i el Pla d'Orientació Acadèmica i Professional.
  • CE17 : Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i de l'avaluació, i posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
  • CE18 : Orientar a l'alumnat en el seu coneixement personal i en l'adopció de decisions acadèmiques i professionals, de manera que tot això facilite la seua inserció laboral.
  • CE19 : Conèixer, seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies i plans d'informació i orientació professional per a la transició al mercat laboral i l'ocupabilitat.
  • CE20 : Aplicar tècniques de mediació per a la gestió de conflictes amb la finalitat de millorar el clima de convivència en els centres educatius.
  • CE22 : Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció concordes amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
  • CE26 : Avaluar les intervencions realitzades i derivar canvis per a millorar-les. Aplicar programes preventius d'abast soci-comunitari.
  • CE27 : Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
  • CE30 : Realitzar avaluacions psicopedagògiques i elaborar informes diagnòstics i, si escau, dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats de suport específic.
  • CE31 : Identificar les necessitats específiques de suport educatiu associades a la discapacitat, els trastorns del desenvolupament, les dificultats d'aprenentatge, l'alta capacitat i els factors socioculturals.
  • CE32 : Dissenyar i desenvolupar intervencions de suport per a tot l'alumnat que el requerisca en el marc del Pla d'Atenció a la Diversitat.
  • CE33 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
  • CE34 : Identificar i formular problemes rellevants sorgits en els centres educatius que porten a emprendre activitats d'investigació i millora.
  • CE35 : Participar i col·laborar en projectes d'investigació i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
  • CE37 : Secundar l formació contínua del professorat aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
  • CE38 : Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.

 

Competències específiques:>>pràcticum (CP)

  • CP5 : Adquirir experiència en l'exercici de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic, acreditant un bon domini de l'expressió oral i escrita i de les competències professionals necessàries per a aqueix exercici.
  • CP7 : Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d'intervenció en l'àmbit de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge, potenciar processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències dels respectius ensenyaments, segons el nivell i la formació prèvia, i orientar l'alumnat tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques, en grup i personalitzades, adaptades a la diversitat de l'alumnat.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'alumnat i promoure'n la capacitat d'aprendre a soles i amb altres, a més de desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i les iniciatives personals.
  • Desenvolupar les funcions de tutoria i orientació de l'alumnat de manera col·laborativa i coordinada.
  • Participar en l'avaluació, recerca i innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, a més de comunicar-ne les conclusions, i les raons que les sustenten, a la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • Treballar en equip amb altres professionals de l'educació i enriquir la seua formació.
  • Conèixer les característiques psicopedagògiques de l'alumnat, per a poder avaluar-lo i emetre els informes necessaris.
  • Desenvolupar les habilitats i tècniques necessàries per a poder assessorar adequadament les famílies quant al procés de desenvolupament i d'aprenentatge dels fills. 
  • Coordinar l'elaboració del pla d'acció tutorial en els diversos nivells del sistema educatiu (infantil, primària, secundària, FP i batxillerat) i el pla d'orientació acadèmica i professional.
  • Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i d'avaluació, a més de posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
  • Orientar l'alumnat en el coneixement personal i l'adopció de decisions acadèmiques i professionals, de manera que això en facilite la inserció laboral.
  • Conèixer, seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies i plans d'informació i orientació professional per a la transició al mercat laboral i l'ocupabilitat.
  • Aplicar tècniques de mediació per a gestionar conflictes, amb la finalitat de millorar el clima de convivència als centres educatius.
  • Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció, d'acord amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
  • Avaluar les intervencions fetes i derivar canvis per a millorar-les. Aplicar programes preventius d'abast sociocomunitari.
  • Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
  • Fer avaluacions psicopedagògiques, informes diagnòstics i, si escau, dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats de suport específic.
  • Identificar les necessitats específiques de suport educatiu associades a la discapacitat, els trastorns del desenvolupament, les dificultats d'aprenentatge, l'alta capacitat i els factors socioculturals.
  • Dissenyar i desenvolupar intervencions de suport per a l'alumnat que ho necessite, en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
  • Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten alumnes amb capacitats i ritmes d'aprenentatge diferents.
  • Identificar i formular problemes rellevants, sorgits als centres educatius, que comporten activitats de recerca i millora.
  • Participar i col·laborar en projectes de recerca i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
  • Donar suport a la formació contínua del professorat, aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pràctica.
  • Assessorar en processos d'avaluació de la qualitat i elaboració dels plans de millora. 
  • Adquirir experiència en l'exercici de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic i acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita i les competències professionals necessàries.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d'intervenció en l'àmbit de l'orientació educativa i l'assessorament psicopedagògic.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2009-10

Sense dades

 

 

;

Dades generals

Codi: 12143
Professor/a responsable:
GARCIA FERNANDEZ, JOSE MANUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 5,40

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,05
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,16
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,05
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,34
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix