Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2014-15
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
Les activitats formatives del Prácticum I i II es regulen mitjançant el següent esquema: En la Universitat d'Alacant: [1 crèdit ECTS] a) Reunions amb grups d'estudiants, destinades a la presentació i l'avaluació de la matèria, així com a l'anàlisi, la discussió i el debat sobre l'experiència i la relació entre teoria i pràctica. b) Reunions individuals o de grups reduïts amb el professorat tutor per a resoldre o analitzar qüestions o per a orientar (Aquestes tutories podran ser presencials i/o a través del Campus Virtual) En el centre de pràctiques: [3 crèdits ECTS per al PI i 5 crèdits ECTS per al PII] a) Reunions amb grups d'estudiants que realitzen pràctiques en el mateix centre, destinats a tractar assumptes i situacions reals que es van produint en la pràctica. b) Activitats d'immersió/observació. En col·laboració amb el coordinador de pràctiques en les seues tasques i en la seua actuació docent en l'aula. Assistència a claustres, reunions d'equips docents, sessions d'avaluació, etc. c) Activitats d'intervenció educativa. Presència activa, amb diferents graus de responsabilitat en activitats encomanades. Participació en activitats de tutories, programes educatius i/o projectes d'innovació educativa.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG20 : Conèixer les mesures d'atenció a la diversitat que es poden adoptar per a poder realitzar l'assessorament necessari en cada cas.
- CG21 : Analitzar l'organització i funcionament del centre per a coordinar l'orientació, personal, acadèmica i professional de l'alumnat en col·laboració amb els membres de la comunitat escolar.
- CG23 : Identificar els serveis públics i entitats comunitàries amb les quals puga col·laborar el centre i promoure i planificar, en col·laboració amb l'equip directiu, les accions necessàries per a una millor atenció de l'alumnat.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques (CE)
- CE15 : Conèixer els processos de desenvolupament curricular i l'elaboració dels plans institucionals per a participar amb els equips directius i els òrgans de coordinació en el seu disseny i aplicació.
- CE21 : Conocer y analizar las características, organización y funcionamiento de los servicios de orientación educativa y asesoramiento psicopedagógico que operan en los diferentes niveles del sistema educativo (Infantil, Primaria, ESO, FP y Bachillerato).
- CE23 : Col·laborar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu amb els docents i altres membres de la comunitat escolar, així com amb altres professionals que intervenen en els centres educatius.
- CE29 : Dissenyar i posar en marxa, en col·laboració amb la comunitat escolar, mesures d'atenció a la diversitat que garantisquen la presència, participació i aprenentatge de tot l'alumnat.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe18 : Analitzar les característiques, organització i funcionament dels centres educatius i conèixer la funcionalitat dels processos i òrgans de direcció, participació i coordinació pedagògica i didàctica.
- CGe20 : Participar en la definició i elaboració del projecte educatiu, el disseny i desenvolupament curricular, i en les activitats generals del centre, atenent criteris de millora de la qualitat de l'educació, atenció a a el diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i millora de la convivència.
Competències específiques:>>pràcticum (CP)
- CP1 : Adquirir experiència en la planificació, en la docència i en l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
- CP3 : Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
- CP4 : Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió sobre la pràctica.
- CP6 : Analitzar la realitat escolar en la qual es realitzen les pràctiques, utilitzant els marcs teòrics adquirits en el màster.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i dominar destreses i habilitats socials per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, abordar problemes de disciplina i resoldre conflictes.
- Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en què està situat.
- Treballar en equip amb altres professionals de l'educació i enriquir la seua formació.
- Conèixer les possibles mesures d'atenció a la diversitat, per a poder fer l'assessorament necessari en cada cas.
- Analitzar l'organització i el funcionament del centre, a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de l'alumnat en col·laboració amb els membres de la comunitat escolar.
- Identificar els serveis públics i les entitats comunitàries amb què pot col·laborar el centre i promoure i planificar, en col·laboració amb l'equip directiu, les accions necessàries per a una millor atenció de l'alumnat.
- Analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels centres educatius i conèixer la funcionalitat dels processos i els òrgans de direcció, participació i coordinació pedagògica i didàctica.
- Participar en la definició i elaboració del projecte educatiu, el disseny i el desenvolupament curricular i les activitats generals del centre, atenent a criteris de millora de la qualitat de l'educació, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i millora de la convivència.
- Conèixer els processos de desenvolupament curricular i l'elaboració dels plans institucionals per a participar, amb els equips directius i els òrgans de coordinació, en el disseny i aplicació.
- Conèixer i analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels serveis d'orientació educativa i assessorament psicopedagògic que operen en els diversos nivells del sistema educatiu (infantil, primària, ESO, FP i batxillerat).
- Participar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu, amb els docents i altres membres de la comunitat escolar i els altres professionals que intervenen en els centres educatius.
- Dissenyar i engegar, en col·laboració amb la comunitat escolar, mesures d'atenció a la diversitat que garantisquen la presència, la participació i l'aprenentatge de tot l'alumnat.
- Adquirir experiència en la planificació, docència i avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
- Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
- Participar en les propostes de millora en els diversos àmbits d'actuació, a partir de la reflexió sobre la pràctica.
- Analitzar la realitat escolar en què es fan les pràctiques, utilitzant els marcs teòrics adquirits en el màster.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
- Analitzar les característiques socioculturals i sociolingüístiques de l’alumnat del centre de practiques i del seu entorn.
- Conéixer la documentació relativa a la planificació docent del centre de pràctiques incloses al PEC: DPP, PNL, PCC, PA, PAT, PAD, RRI etc.
- Conéixer i analitzar les principals característiques organitzatives i metodològiques dels programes educatius bilingües que s’imparteixen al centre.
- Conéixer i aplicar els principis del tractament integrat de llengües (alumnes de matèries lingüístiques) a la intervenció didàctica i a l’elaboració i posada en pràctica d’unitats didàctiques de la matèria d’especialitat.
- Conéixer i aplicar els principis del tractament integrat de llengües i continguts (alumnes de matèries no lingüístiques) a la intervenció didàctica i a l’elaboració i posada en pràctica d’unitats didàctiques de la matèria d’especialitat.
- Analitzar els processos de comunicació que es desenrotllen en la interacció didàctica que es produeix dins dels programes educatius plurilingües i posar en pràctica estratègies comunicatives basades en textos acadèmics de caràcter argumentatiu i expositiu.
- Desplegar estratègies didàctiques per a l’atenció a la diversitat linguisticocultural en l’aula.
Elaborar i posar en pràctica estratègies d’avaluació didàctica dins del context d’un Programa de Ensenyament en Valencià (PEV).
;