Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2021-22
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
Context de l'assignatura per al curs 2021-22
Esta materia obligatoria de 15 créditos se enmarca dentro de la especialidad 11 (francés) del Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Se trata del único módulo de especialización del Francés Lengua Extranjera de la provincia de Alicante que pretende capacitar plenamente a los estudiantes para su futura labor como profesores de FLE.
Esta asignatura precede a la materia "Complementos de Formación para Francés: Lengua Extranjera (12047)", cursada en el segundo semestre. Guarda también relación con una tercera materia "Innovación docente e iniciación a la investigación en la enseñanza y aprendizaje del francés como lengua extranjera (12048)". Estas 3 asignaturas OBLIGATORIAS constituyen un bloque de formación.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- CG14 : Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seua situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
- CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
- CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
- CE9 : Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge del Francès Llengua Estrangera.
- Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge del Francès Llengua Estrangera.
- Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius per a l'aula de francès.
- Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor les aportacions dels estudiants.
- Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul a l'esforç en l'ensenyament i aprenentatge del Francès Llengua Estrangera.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents de l'ensenyament i aprenentatge del Francès Llengua Estrangera i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica de la matèria.
- Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge del Francès Llengua Estrangera.
- Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'ensenyament i aprenentatge del Francès Llengua Estrangera.
- Conèixer els continguts que es cursen en la matèria.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen o apliquen els diversos continguts curriculars.
- Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit del Francès Llengua Estrangera.
- Analitzar críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22
- Conocer el tratamiento de la gramática en las diferentes corrientes metodológicas de FLE.
- Comprender la polisemia del término "gramática".
- Descubrir el funcionamiento de la gramática en uso en su contexto.
- Desarrollar y ejercitar la capacidad de comentar textos en francés desde el punto de vista lingüístico y pragmático.
- Realizar aplicaciones didácticas para desarrollar la competencia gramatical y pragmática en el aula de FLE.
- Producir un discurso oral adecuado y correcto en francés con una pronunciación fluida y lo más fiel posible a la realidad fonética francesa y disponer de las estrategias para transmitir los conocimientos que debe tener el alumno de Secundaria en fonética francesa.
- Conocer estrategias y herramientas para evaluar la pronunciación.
- Distinguir claramente las diferencias y peculiaridades fonéticas de la lengua francesa de la de las lenguas de la Comunidad Valenciana.
- Tomar conciencia de los contenidos implícitos en la comunicación oral y adecuarlos a las metodologías comunicativas.
- Desarrollar estrategias de escucha, lectura y producción oral en el aula de FLE.
- Saber utilizar las estrategias de escucha del receptor en el aprendizaje y enseñanza del FLE.
- Elaborar material docente para ayudar a mejorar la pronunciación de la lengua francesa utilizando las nuevas tecnologías.
- Conocer y elaborar materiales para el tratamiento de la literatura juvenil en el aula de FLE.
- Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el uso de la literatura juvenil en el aula de FLE.
- Acceder a la realidad cultural francesa a través de la literatura juvenil.
- Conocer y analizar textos de literatura juvenil de distintos géneros susceptibles de ser utilizados en el aula de FLE.
- Conocer y comprender los principales rasgos culturales que definen el mundo francófono.
- Llevar a cabo una profunda reflexión acerca de la importancia de la interculturalidad.
- Buscar y seleccionar recursos pertinentes relativos a la cultura francófona de cara a su utilización en el aula de FLE.
- Conocer y analizar documentos de diversa naturaleza y procedencia dentro del mundo francófono.
- Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en torno al francés fuera del Hexágono.
- Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales para el aula de FLE en el ámbito francófono.
- Conocer el tratamiento del léxico en las diferentes corrientes metodológicas.
- Desarrollar estrategias de comprensión del vocabulario en contexto.
- Conocer las características léxicas de los diferentes registros de lengua y de los diferentes lenguajes.
- Diseñar aplicaciones didácticas para desarrollar la competencia léxica en la clase de FLE.
- Desarrollar una actitud crítica, participativa y tolerante en el proceso de aprendizaje.
- Trabajar de manera colaborativa.
- Utilizar adecuadamente las nuevas tecnologías.
;