Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2014-15
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
Context de l'assignatura per al curs 2014-15
LA ASIGNATURA SE CONCIBE EN EL ÁMBITO DE FORMACIÓN DE LA DIDÁCTICA ESPECÍFICA DE LAS CIENCIAS SOCIALES: GEOGRAFÍA DEL MASTER UNIVERSITARIO DEL PROFESORADO DE LA ESPECIALIDAD DE GEOGRAFÍA E HISTORIA.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Analitzar i valorar críticament el curriculum de Geografia en la normativa de l'ESO i el Batxillerat.
- Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la geografia d'acord amb el que es disposen en el currículum d'aquesta assignatura en l'ESO i en el batxillerat.
- Sintetitzar les tendències geogràfiques exposant el seu objecte de coneixement i la seua influència en l'ensenyament i aprenentatge de la geografia. Transformar el currículum en programes d'activitats i de treball.
- Conèixer recursos didàctics (cartografia, itineraris didàctics…) i analitzar el seu aprofitament didàctic. Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- Prevenir, detectar i diagnosticar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de la geografia, i fer-ne el tractament i la intervenció més adequada. Identificar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de l'espai geogràfic, i plantejar alternatives i solucions.
- Elaborar estratègies d'aprenentatge concretes a partir d'alguna de les teories d'aprenentatge, incloent hi les tecnologies de la comunicació i de la informació i els recursos multimèdia, tenint en compte de manera especial algunes de les dificultats d'aprenentatge i les solucions possibles.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge de la geografia.
- Programar i desenvolupar continguts geogràfics en què es reflectisquen la seua utilitat per a la vida quotidiana.
- Dissenyar i desenvolupar dins de l'ensenyament de la geografia, espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans, que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Elaborar formes d'avaluació inicial, formativa i sumativa que a més de mesurar l'aprenentatge constituïsquen estímuls i reflexió sobre el procés d'ensenyament i sobre la programació
- Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul a l'esforç.
- Analitzar situacions didàctiques en l'aprenentatge de la geografia en el marc de l'educació secundària, així com les diverses formes d'atendre la diversitat de capacitats, interessos i cultura en l'etapa d'ESO. Treballar en equip amb altres professionals de l'educació per a enriquir la pròpia formació.
- Identificar la necessitat de formar-se de manera contínua en l'actual societat del coneixement.
- Desenvolupar hàbits i actituds que fomenten la necessitat de formar-se de manera contínua al llarg del seu posterior desenvolupament professional.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15
- Analizar y valorar críticamente el curriculum de la Geografía en la normativa de la ESO y el Bachillerato.
- Sintetizar las tendencias geográficas exponiendo su objeto de conocimiento y su influencia en la enseñanzaaprendizaje de la Geografía.
- Conocer recursos didácticos (cartografía, itinerarios didácticos…) y analizar su aprovechamiento didáctico.
- Prevenir, detectar y diagnosticar las dificultades más habituales en el aprendizaje de la geografía realizando el tratamiento y la intervención más adecuada.
- Elaborar estrategias de aprendizaje concretas a partir de alguna de las teorías de aprendizaje, incluyendo las tecnologías de la comunicación y de la información y los recursos multimedia, teniendo en cuenta de manera especial algunas de las dificultades de aprendizaje y sus posibles soluciones.
- Programar y desarrollar contenidos geográficos donde se reflejen su utilidad para la vida cotidiana.
- Elaborar formas de evaluación inicial, formativa y sumativa que además de medir el aprendizaje constituyan estímulos y reflexión sobre el proceso de enseñanza y sobre la programación.
- Analizar situaciones didácticas en el aprendizaje de la Geografía en el marco de la Educación Secundaria así como las diversas formas de atender la diversidad de capacidades, intereses y cultura en la etapa de ESO.
- Identificar la necesidad de formarse de manera continua en la actual sociedad del conocimiento.
;