Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La transformación e impulso que se están dando en los últimos tiempos a la FP nos obliga a perfilar y a abordar tanto al docente como al alumno de FP como elementos formativos cambiantes y dinámicos que han de adecuarse a las demandas de los sectores productivos y profesionales reales. A través de esta asignatura que forma parte de las asignaturas de carácter obligatorio del módulo específico del ciclo formativo para el profesorado técnico de FP, se pretende ofertar al alumno una visión real y actualizada de la FP y de su alumnado poniendo especial hincapié; en las variables psicológicas y educativas que marcan la enseñanza en la FP básica, grados medios y grados superiores.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
  • CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  • CGe4 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatges.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
  • CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
  • CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
  • CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
  • CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
  • CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
  • CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i aplicar els principis i orientacions sobre l'aprenentatge i la psicologia de la instrucció en l'àmbit de l'especialitat corresponent.
  • Conèixer i aplicar diferents models de disseny instruccional en relació amb la programació didàctica dels mòduls de l'especialitat.
  • Conèixer i analitzar la resolució de problemes d'aprenentatge en contextos diferencials en l'àmbit de l'especialitat corresponent.
  • Establir les orientacions metodològiques –principis, estratègies, procediments i activitats, més adequades a l'especialitat corresponent sobre la base de les diferents perspectives d'aprenentatge.
  • Conèixer la funció de l'avaluació dels resultats d'aprenentatge i establir els procediments més adequats en l'àmbit de l'especialitat respectiva.
  • Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
  • Conèixer els continguts que es cursen en els respectius ensenyaments.
  • Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre'n una visió dinàmica.
  • Conèixer contextos i situacions en què s'usen o apliquen els diversos continguts curriculars.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

1. Conocer la realidad de la FP dentro del actual Sistema educativo español, su terminología específica y las finalidades y metodologías que le son propias.
2. Tomar conciencia de las características de nuestros destinatarios, su problemática, intereses, posibilidades, etc, que variarán en función de los Ciclos cursados o del subsistema en el que reciben la formación.
3. Contar con las expectativas, intereses y enfoques que tienen las empresas y el mundo laboral a fin de elaborar módulos formativos coherentes y actualizados.
4. Aproximar al alumnado a un conocimiento más profundo de la evolución de la FP, de la profesión docente y de los sistemas educativos así como de los paradigmas epistemológicos, teorías y modelos de enseñanza- aprendizaje que han predominado en cada etapa.
5. Secuenciar objetivos, contenidos y programar actividades de enseñanza y aprendizaje adecuadas al alumnado de FP desde el punto de vista psicopedagógico.
6. Determinar materiales y medios didácticos adecuados al proceso de formación.
7. Establecer instrumentos y criterios de evaluación tanto de la formación como del formador.
8. Resolver problemas en situaciones educativas a través del diseño de ambientes globales de aprendizaje en FP
9. Desarrollar una actitud positiva hacia la formación permanente del docente.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 12009
Professor/a responsable:
SANCHEZ SANCHEZ, BARBARA
Crèdits ECTS: 7,50
Crèdits teòrics: 1,50
Crèdits pràctics: 1,50
Càrrega no presencial: 4,50

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 1,5
    Crèdits pràctics: 1,5
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix